BasBQ
Beef en Steak

Signature Dish ; Hapje na de hondenwacht.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.642
Lang geleden vertrok ik voor mijn eerste reis vanaf Schiphol, over de Noordpool, naar Yokohama om daar als jonge werktuigkundige (machinist) aan boord te gaan van een schip van de roemrucht Nedlloyd. Schitterende reis o.a., Japan, Filipijnen, Korea, Indonesië, Singapore, Maleisië, Sri Lanka, East & South Africa vv.
De bemanning bestond uit Indonesische matrozen, bootsman en baas machinekamer. Aangevuld met een indonesische kok....
Dus 10 maanden geen gestampte pot en gekookte aardappelen, maar heerlijk 😋 genoten van de exotische pot. De interesse om zelf te koken was dus snel gewekt.
's Nachts, na de eerste wacht of de hondenwacht, stond bij de bemanning altijd wel ergens een potje op het vuur te pruttelen, dus aanschuiven en happi happi met bir doen. Vaak was dit lontong met saté.

En ik hou nog steeds van deze keuken en de gerechten eruit.
Dus toen ik de vraag links en rechts stelde "wat kan ik voor mijn signature dish maken", was het unanieme antwoord "Iets Indonesisch".

Dus weer terug in de historie; Lontong met saté is een van de eerste gerechten die ik gemaakt heb na die eerste reis. De satés heb ik toen nog gegrild op een good old Hibachi grill. (zo'n gegoten bakje met verstelbare roostertjes. ).

Dus dat wordt mijn Signature Disch; Saté Ayam, Lontong, Atjar Machinist, katjang saus, aangevuld met ezelsoren, sambal en ketjap.

Voorbereiding:
Alles voor de lontong, de marinade voor de saté en de atjar bij elkaar gezocht.
Uiteraard de helft vergeten. Dus de ingrediënten voor de pindasaus staat om een separate foto.
En ook aan dit werk komt een einde en zit alles in bakjes en zakjes.

IMG_5027.jpg
IMG_5028.jpg
IMG_5029.jpg
IMG_5033.jpg


Uitvoering:
Om het authentieke enigszins te benaderen heb ik de W47 van stal gehaald. Met stenen een scheiding tussen vuurbak en koude deel gemaakt.
Kolen in de hens en over de top laten gaan.
Daarna de saté ayam erop en grillen maar. Ondanks alle voorbereiding drie stokjes afgefikt. :cautious:. Satés grillen geeft geen tijd voor voor het maken van foto's.
Tevens heeft één stokje met daarop het lekkers op wonderbaarlijke wijze aan deze hel op aarde kunnen ontsnappen. 😋 (ik had vroeger ook geen thermapen ..🤣)

IMG_5623.jpg
IMG_5624.jpg
IMG_5625.jpg


En dan....het einde komt in zicht.

IMG_5628.JPG


Bedankt voor het lezen.
Alles is door de CEO gekeurd en op gepeuzeld.
Helaas moet ik bekennen dat het gesmaakt heeft. 🙃
 
Laatst bewerkt:
WoW, dat ziet er fantastisch uit, ik wil die hondenwacht wel draaien.
 
Ziet er zeer goed uit! Ook een hele mooie foto van je signature dish
 
Heel mooi verhaal met dito gerecht!

Zo wil ik ook wel op wacht.
 
Prachtig verhaal. Mooie bijdrage 👌🏻
 
Wauw Peter dit ziet er weer heerlijk uit.
Kan de Sate bijna proeven.
Mooie signature bijdrage.
 
Heerlijke saté, ga ze eens maken op mijn nieuwe wga speeltje 😋
 
Mooie bereiding en beschrijving van de gemaakte saté, had er graag eentje meegegeten (y)
 
Wat is me dat voor wat lekkers.
Wat zijn die witte blokjes, want ik vind de link niet met de tekst. Wss omdat ik niets van de Indonesische keuken ken :ROFLMAO:
 
Prachtige reportage met mooie foto’s. Ik snap nu ook al die Indonesische gerechten van de bbq die ik langs zie komen bij je. Dit ziet er erg lekker uit en leuke onderbouwing waarom dit valt onder je signature dish! Succes met de fotowedstrijd. 😎
 
Leuk verhaal en ziet er een heerlijk gerecht uit
 
lekker hoor 😋
 
diepe diepe buiging voor dit geweldige verhaal Peter.
G E W E L D I G
 
Terug
Bovenaan Onderaan