BasBQ
Beef en Steak

Zzzjons gehaktmolenavontuur.

 
 
 
 

Zzzjon

Gerijpt
Berichten
4.669
Al heel lang wil ik een gehaktmolen om zelf eens gehakt en evt. worst mee te gaan maken.

Marja, prioriteiten stellen, altijd gaat er wel iets anders belangrijkers voor op/bij/aan de bbq voor.

Per toeval zag ik vanochtend bij een lokale kringloop deze gehaktmolen liggen.
Volgens mij helemaal nieuw en er zaten 3 maten buisjes bij om worst te kunnen maken.
Het ding koste een tientje dus daar kon ik geen nee meer tegen zeggen.
Even gekeken naar de zeef (heet dat schijfje met gaatjes zo?) en volgens mij is dat prima voor gehakt.

7F20D5F5-93B0-4598-9E5B-CFBB4D9D086C.jpeg


Om maar gelijk de daad bij het woord te voegen heb ik een kilo kippendij gekocht en hier blokjes van gesneden.

Ondertussen de molen in de vriezer gelegd, heb vaker gehoord dat het dan minder gaat plakken in de molen.

Na wat kunst en vliegwerk om hem aan de tafel te krijgen maar aan de gang gegaan.
b0622b3e-66e7-4f16-adc6-dc820a6435a8-jpeg.33978


En woehoe!! Mijn allereerste zelf gedraaide gehakt.

CD501893-B75C-43BE-8C09-75977CAF2771.jpeg

21EFAA82-EB77-45DF-9E19-0C4E631F4ED7.jpeg

08B4B1E1-5282-43DA-9553-BE3A95F6E149.jpeg



Zo, dat was toch wel goed voor de spierballen. 💪🏻💪🏻💪🏻

Heb ondertussen ook geleerd dat de voorste schroefdop er kei vast op moet zitten, maar dan ook echt kei vast.
Als ik dit niet doe lijkt het alsof er een vliesje? Op de zeef komt waardoor het allemaal niet lekker meer werkt, het komt er dan meer als pulp uit dan mooie sliertjes.

Ik heb dit nog nooit gedaan en zal vast heel veel beter kunnen doen maar dit bied weer meer mogelijkheden voor bij mijn hobby.

Nu mijn eigen eens goed gaan verdiepen in de verschillende mixen van vlees en het ambacht worst maken.

Als iemand tips en aanbevelingen heeft hoor ik ze graag.
Dit is voor mij een hele nieuwe tak van sport.

B0622B3E-66E7-4F16-ADC6-DC820A6435A8.jpeg
 
Leuk dingetje. Een goede tip is om je blokjes vlees ook kort in de vriezer te gooien. Hoe kouder alles is hoe beter. Ik doe vaak de kom waarin ik het opvang ook een uurtje in de vriezer
 
Inderdaad wat @mrooding zegt, @Zzzjon dat voorkomt dat vliesje, dat is namelijk het versmeren van je vet.

Wat jij zeef noemt heet eigenlijk de plaat. Die is er in verschillende grofheden. Als je interesse hebt kun je op basis van die '10' zoeken naar Porkert / Enterprise onderdelen. Als je dan andere platen koopt is het handig plaat en mes als setjes te bewaren, die slijten dan mooi op elkaar in. Dan zou je ook nog op zoek kunnen gaan naar vultuiten van RVS / staal. Deze plastic variant zal mogelijk gauw bezwijken. Als het goed is zit er ook een doorvoer schijf bij zodat je het gehakt zonder het nogmaals te vermalen kunt gebruiken om een darm mee te vullen tot worst.

Welkom Worstmaker! Nu lekker op weg naar je eigen grillworst, saucijzen en droge worstjes?
 
Lekker bezig Zzzjon, op naar goede worsten👍🏻
 
Lekker hoor @Zzzjon mooie uitbreiding voor de hobby

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Thnx!

@Sander72 dat is nou precies de informatie die ik zoek.

Die 10, is dat een universeel nummer? Of wat zegt dat?

Ook bedankt voor de tips om het vlees nog kouder te behandelen @mrooding !
 
Lekker bezig @Zzzjon ! Laat die burgers maar komen!
 
Thnx!

@Sander72 dat is nou precies de informatie die ik zoek.

Die 10, is dat een universeel nummer? Of wat zegt dat?

Ook bedankt voor de tips om het vlees nog kouder te behandelen @mrooding !
In de slagerij stond het getal op de plaat voor het aantal kg dat er per minuut doorheen kon, hoe lager het getal des te fijner het eindproduct. Ik weet niet of dat ook voor dit soort kleine gehakt molens en platen ook klopt, maar 10kg/min met de hand dan ben je wel echt een beest!🤣
 
MENGKOUD, tatoeëren op de knokkels zegt meneer wateetons in zijn boek worstbijbel.. Haha!

Maar het is echt zo, ik ben te laat om het te zeggen maar je deed de molen al zo mooi in de vriezer straks de kip er ook bij, of de procureur en kinnebak. Het is zo'n leuke hobby ik moet ook snel weer wat doen met dat ding..

Pulp en vliesjes is het resultaat wat je absoluut niet wilt. Dit is foute boel, slecht eindproduct etc.

Grillworst is ene leuke om mee te beginnen, dan hoef je niet per se met darmen te werken.

@Nicon wat een leuke toevoeging! Nooit geweten.
 
In de slagerij stond het getal op de plaat voor het aantal kg dat er per minuut doorheen kon, hoe lager het getal des te fijner het eindproduct. Ik weet niet of dat ook voor dit soort kleine gehakt molens en platen ook klopt, maar 10kg/min met de hand dan ben je wel echt een beest!🤣

Ik doelde op de 10 die op de zijkant van het apparaat staat. Dat is een maat voor de capaciteit van de molen. Kleiner apparaat is kleiner getal. Het nummer op de plaat geeft de diameter van de gaten in die plaat aan. Hoe groter het getal hoe grover de maling. 8 mm is bijvoorbeeld erg grof. Een 5 mm is mooi voor worst maar voor rookworst wil je misschien wel 3 mm plaat. Wil je fijner dan kies je een fijnere plaat OF draai je het mengsel nog eens door diezelfde plaat, dat werkt ook. Omdat de capaciteit van de molen samen hangt met de diameter van die plaat (dus nu weer niet de diameter van de gaatjes in die plaat maar de schijf zelf) heb je die 10 nodig om de juiste plaat te vinden. En daarnaast moet je dus letten op de grofheid van de gaatjes. Met 3 verschillende grofheden kun je wel zo'n beetje alles maken. Let dus ook op een losse doorvoer schijf voor het vullen. Ik ging ooit met mijn Porkert langs bij Martijn van Vuur en Rook. Dan weet je precies waar je op moet letten bij het kiezen van accessoires. Ook online veel te vinden en op MP als je weet wat je moet zoeken. Porkert is een origineel merk maar er zijn ook veel kloons van die allemaal dezelfde maatvoering gebruiken.
 
Wil je fijner
Ik wil alleen maar fijne worstjes.
Haha, flauw ik weet t. maar het is wel zo, lekker mooie dichte structuur in een worst.

Maar we focussen al weer heel erg op worst, terwijl een gehaktmolen daar van origine helemaal niet voor bedoeld is.
Als we kijken naar hamburgers, dan lekker grote structuur, heerlijk!

Ik denk dat het leuk is dat er worstpijpjes bij zitten, maar het zal nog een flinke klus worden om een kilootje worst te maken op deze manier.
*zegt de man die een rolls-royce worstenvuller gekocht heeft en nog steeds niet gebruikt heeft*

Als je echt worst wilt gaan maken, koop dan de worstbijbel. (25 euro nu op diverse plekken)
Nog 0 seconden spijt van gehad dat ik dat boek aangeschaft heb.
 
Zo'n vondsten in een kringloop zijn altijd geweldig.
Zo kan je voor een zacht prijsje ontdekken of zoiets je ligt.
Veel plezier met je gehaktmolen!
 
Vind het bizar dat je de molen echt hard moet aandraaien.
Normaalgezien moet je die juist tegen draaien en niet te vast anders krijg je hem nooit meer los.

Misschien zijn je plaat en/of mes versleten?
 
Staat hier ook op de wensenlijst. Inderdaad een leuke uitbreiding van onze hobby. Ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen.
 
Ik kwam op internet dit lijstje tegen.

7500538F-7E71-4A36-AD32-D9F72BF40D70.jpeg


Met mijn 10 hoef ik me dus geen zorgen te maken. 6/8kg is meer dan genoeg voorlopig. 😂😂
 
Wel leuk om zo te experimenteren, kan je zo uitvogelen wat je zelf als worst of vers gedraaid gehakt voor je hamburger het beste bevalt. ik lees verder mee (y)
 
Vind het bizar dat je de molen echt hard moet aandraaien.
Normaalgezien moet je die juist tegen draaien en niet te vast anders krijg je hem nooit meer los.

Misschien zijn je plaat en/of mes versleten?

Ik denk dat het eraan lag dat er dus dat vliesje (versmeren van vet?) op zat.
Door hem wat strakker te zetten heb ik dat eraf gekrabd met het mes.

Volgens mij is het apparaat helemaal nieuw.

Een of ander kopie van het origineel.
De zijkant waar normaal de fabrikant staat is zichtbaar weg geslepen en hierna is het pas bewerkt. Dit zie je wel vaker bij kopieën.

Ben me er een beetje in aan het verdiepen en weet niet of dit molentje hem uiteindelijk wel wordt, maar om nu lekker wat te proberen vind ik het helemaal leuk.

Komende week eens wat rundergehakt gaan draaien, kijken wat voor burgers ik daar van kan maken.
 
Wat zijn een beetje gangbare platen om aan te schaffen? Er zit er maar 1 bij en die zal een 4/5 mm zijn.

Ook heb ik nog geen doorvoerplaat.

Ben vooral van plan om er gehakt voor oa hamburgers mee te gaan maken maar wil me zeker gaan verdiepen in de worsten.
(Lekkere metworst enzo 😋)
 
Terug
Bovenaan Onderaan