BasBQ
Beef en Steak

Zuurdesem brood op bge

Broden zien er fantastisch uit!
Moet ik ook zeker weer eens gaan oppakken :p
 
Ziet er fraai uit, ben benieuwd naar het proces.
 
Me2 :)
 
Niet moeilijk hoor, gewoon beginnen. Ik heb alles van de site van https://www.weekendbakery.com. super site met veel goede en bruikbare informatie.
Alleen de vertaling naar op het ei bakken vind je daar niet...  ;)

Als ik weer ga bakken volgt mijn proces in foto's en werkwijze op het ei.
 
Ik bak zuurdesem in de oven en heb toch stoom nodig voor de ovenrijs. Heb wel wat dingen gezien omdat in je ei te doen maar dat was of heel duur. Of zo dat ik het niet veilig vond. Sterker afkoeling van het keramiek ben ik niet zo'n fan van.
 
Ik gebruik hiervoor de plantenspuit (mn op het brood) en een stolp de eerste 10 a 15 min. Door het hoge vochtgehalte van het deeg (67%) krijg ik dan toch een redelijke reis. Maar ik begrijp het probleem. Zeker omdat ik een hoog gehalte aan volkoren gebruik. Een optie is een gietijzeren pan. deze geeft bij mij zowel in de over als op het ei de mooiste reis.

 
Goede tip uit mijn gebruikte video voor mijn Oerburger: zie minuut 6
https://youtu.be/SyXmx7L_GTw
 
Mooie broodjes!
 
Ik had deze oplossing al gezien. Kost me weer een pizzasteen ;)
 
Die van mij brak, maar was een dunne en voor oven bedoeld volgens kookpunt. Heb nu een echte van BGE. Heel stuk dikker en zwaarder. Alle vertrouwen in :)

Uitstekende service bij kookpunt trouwens!
 
gisteren begonnen met 3 broden:



het begint met een goed moederdeeg, ik gebruik een moederdeeg op basis van rogge.

hier maak ik een voordeeg van. Dit heb ik gisteren gedaan met:
200 gr moederdeeg
360 gr gebuild tarwemeel
360 gr water



ik heb helaas geen foto van vanmorgen maar dit is het voordeeg met al de rest van het water.

Hierna voeg ik mijn eigen mengsel broodmix toe en meng ik met de mixer met deeghaken. Uiteindelijk ontstaat er dan een redelijk nat en zacht deeg. Dit laat ik 10 minuten staan waarna ik het zout toevoeg en nog een keer ongeveer 2 min mix met de mixer.



Na het ontbijt (ongeveer 30 min) vouw ik het deeg een aantal maal (3x deze keer) waarna er al meer een brooddeeg 'gevoel' ontstaat.



Dit vouwen zal ik nog 1 x herhalen waarna ik het brood in de reismandjes vorm en laat reizen voor het bakken....

tot later  :)
 
De broden zijn klaar, ik heb 3 manieren geprobeerd:

in een gietijzeren pan
onder een stolp op de steen
op de steen met bakje met water voor het vocht.

de laatste optie is het beste geworden.
hier zijn de foto's



















de goede onderkant is op de steen gebakken zonder stolp met een temp op de standaard wijzer van 225. de steen heb ik voor het bakken afgekoeld met water (spray en doekje) en tijdens het bakken is het brood van de steen omhoog gezet om verbranden te voorkomen.
 
Ziet er geweldig uit een uitgebreide test. Heb je ook foto's vd binnenkant na aansnijden?
En hoe heb je het brood verhoogd en zou bakpapier ook niet voldoende zijn? Ikzelf heb goede resultaten gehad mbt bodem
 
Ik heb alleen een van het platte brood, de andere zijn heel in de vriezer gegaan.

ik heb het brood op 3 moeren gelegd.  ;) dus 1 cm omhoog..
 
Terug
Bovenaan Onderaan