BasBQ
Beef en Steak

Zure Leverworst

 
 
 
 

Mike v R

Forum Meubilair
Berichten
10.409
pizzadeeg006.jpg

Ik had trek in Zure Leverworst,en het leek mij wel leuk om het zelf eens te maken.
Dus bij deze.

Ingredienten:

500gram leverworst
4 deciliter azijn
2 decileter water
2 laurierblaadjes
8 zwarte peperkorrels
2 kruidnagels

pizzadeeg004.jpg


Breng het water met de kruiden - in een roestvrijstalen of ge?mailleerde steelpan - aan de kook.
Laat het water met de kruiden even kort doorkoken en zet daarna de hittebron uit.
Giet de azijn bij het water en de kruiden in de steelpan en laat het mengsel afkoelen.

Snijd ondertussen de leverworst (schuin) in dikke plakken (circa 1/2 tot 1 centimeter dik).

pizzadeeg005.jpg


Doe de leverworst in de pot.
Giet er zoveel azijn mengsel bij totdat de worst onder staat. Zorg dat alle kruiden in de pot terecht komen.

pizzadeeg006.jpg


Wacht 3 .... of nog liever 5 .... dagen. Daarna kan er af en toe leverworst uit de pot gehaald worden. Als hiervoor steeds een brandschone vork gebruikt wordt blijft de leverworst zeker twee weken goed.
Of tot de uiterste houdbaarheidsdatum van de worst als die korter is dan 2 weken.

En nu afwachten.
 
leuk projectje, ik heb er alleen nog nooit van gehoord
 
Ik heb er ook nog nooit van gehoord! Ben alleen geen leverworst fan dus denk niet dat ik het ooit ga maken :D Ben nu ik er over denk helemaal geen fan van pat?-achtige structuren.

Zou het trouwens niet langer goed blijven? Het zit nu in een zure oplossing waar geen bacteriegroei mogelijk is.
 
Zure leverworst kan je gewoon in de winkel kopen.(ouwehands)
Mischien kan je het wel langer bewaren maar 2 weken lijkt me een veilige tijd.
En ik denk dat het geen 2 weken blijft liggen. ;)
 
Ach,ach,wat hebben de jongelui toch een hoop lekkere dingen gemist in hun leventje.
Zure leverworst bijvoorbeeld maar ook zure komkommer,zure uiEN (geen uitjes dus)en bommen,balkenbrij,bloedworst (maar wel echte dan),zult en nog het een en ander.
Bijna niet meer verkrijgbaar,alleen na hard zoeken soms,terwijl het vroeger zo gewoon was (en lekker,ja).
Weet je dat de lekkerste frites nog altijd in paardenvet gebakken zijn?Wie kent dat nog?
Fijn die supermarkten maar waar zijn dan die fijne dingen gebleven?
 
@Mike: waar zijn de spaanse pepertjes bij je zure leverworst?
 
willyowinki zei:
@Mike: waar zijn de spaanse pepertjes bij je zure leverworst?
Dit is de simpelse recept wat ik zo kon vinden,en als dit goed gaat dan wil ik het gaan uit breiden.
 
je hebt een kritische volger Mike haha
 
Zure leverworst is zoooo lekker....
Vrat een Ouwehand potje achter elkaar leeg.........
 
Ben ook erg benieuwd naar hoe deze zal gaan smaken.
 
Als je worst klaar is en je gaat een plak eten snij er dan een rauwe ui op,
want zo ik het altijd.
 
Ben ook erg benieuwd, ik ben zelf van het type "probeer alles" dus post eens stukje als het klaar is  :p
 
Boldeagle zei:
Ben ook erg benieuwd, ik ben zelf van het type "probeer alles" dus post eens stukje als het klaar is  :p

Tuurlijk. ;)
 
Aansluitend op het verzoek om een recept voor zure leverworst,gedaan in "De Rookkamer",onder
topic "Leo wil foto's", heb ik het maar hier neergezet.
Het recept is bijna net zo simpel als een recept voor peusneuteren maar het resultaat is meer zoals Lerxst (11maart-11.25u) dat ergens hieronder heeft beschreven.

Koop een leverworst bij AH,Lidl,vooral geen dure(geen boerenleverworst,die is te grof) en snijd daar schuingesneden plakken van. Die ogen wat groter en avontuurlijker.

Neem een of twee knappe uien en snijdt daar ringen van. Gebruik een uienkam, da's makkelijk en de dikte van de ringen is precies goed. Een uienkam koop je voor nog geen euro bij Xenos. Wil je het groffer,geen mens zal je tegenhouden.

Leg deze twee spulletjes een beetje netjes gemixt in een schaal of kom of zoiets.

Neem wat laurierblaadjes en schoffel die tussen de uien en de worst evenals een aantal spaanse pepertjes. De hoeveelheden zijn naar eigen keuze maar een goeie tip helpt misschien....doe er niet teveel of ook niet te weinig in. Ik gebruikte zo'n tien pepertjes en zo'n tien lauriertjes op deze ene worst. Doe er voor de gein ook maar een paar kruidnageltjes bij (eventueel).En voor nog meer gein datgene waarvan je denkt dat ik dat misschien vergeten ben,maar dat hoeft niet echt,hoor.

Nu even attentie....neem een kop natuurazijn (geen flauwekul smaakjes of bio of wat dan ook).
Kieper dat in een kommetje en mix daar eenzelfde kop water bij. Giet dat in de schaal over de worst.
Rustig aan..niet spatten.  Een kwartiertje laten staan en een lepeltje proeven.
Ik deed daar nog een half kopje azijn en een kwart kopje water bij en vond het toen goed.

Een velletje folie er over heen en lekker wegzetten.  In de koelkast is ook goed;als het maar niet warm staat.

Als het om lekker gaat ben ik een onrustig type en na een uur of twee proefde ik al een schijfje...Mm!

De volgende dag (ok, na zo'n vijftien uurtjes) weer een schijfje geproefd...Mmmmm!

De daaropvolgende dag hebben ze niet gehaald,maar het zou nog meer Mmmmmmm zijn geweest.
Oh ja,af en toe de schijfjes even van plaats laten wisselen;van onder naar boven en zo,snap je?

Noskos opperde dat het lang goed zou kunnen blijven. Dat zou best mogelijk kunnen zijn maar bij ons is het nog nooit gelukt het langer dan een kleine week te laten overleven.Dat krijg je ervan als je het te lekker maakt.

Misschien is het een idee om dit te serveren bij een BBQ. Het is erg lekker (ook de uien ringetjes) en fris in de mond.

Recepten schrijven is niet mijn ding,daarom heb ik het maar op mijn manier gedaan. Hopelijk kan iedere lezer het nu ook.  Zo'n schaaltje als op de foto kost ongeveer een half uur werk.







 
willyowinki zei:
Recepten schrijven is niet mijn ding,daarom heb ik het maar op mijn manier gedaan.

Volgens mij heb je het hierboven prima gedaan !
 
prachtig en duidelijk omschreven Willy, dank je wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan