BasBQ
Beef en Steak

Zondagmiddag spiesjes rund&kaas met oostes tintje

 

liesje

Vuurmaker
Berichten
66
20230924_120102.jpg

Prachtige nazomerse dag in la Bourgogne vandaag, en van alles op de planning...
20230924_102826.jpg

Onder andere weer es spiesjes bœuf fromage, kan ze hier ook kant en klaar ingevroren bij de aziatische supermarkt kopen, maar zelfgemaakt zijn ze veel lekkerder en ik wilde experimenteren...
20230924_102833.jpg

Spiesjes vast laten weken in warm water...

20230924_103235.jpg

Kaas in gelijke rechthoekige repen snijden, ik nam 'meule fruité ', maar Hollande kaas wil ook perfekt, of compté, emmental, etc.
Elle strip kaas in een plakje carpaccio rollen, strak rollen zodat het mooi blijft zitten.
20230924_104058.jpg

Dan heb je als het goed is zulke pakjes.
Ondertussen gmc aangestoken met beukmot en in de morso forno gezet.
Vlees/kaaspakjes samen met een mooi stukje buikspek van de locale slager in de rookoven gezet:

20230924_110135.jpg

20230924_113828.jpg

En zo lekker anderhalf uur met rust gelaten.
Ondertussen had manlief honger en deed ie zich tegoed aan locale lekkernij.....wie vindt wat het is???
20230924_122314.jpg

Aan mij niet besteed.....ik woon hier al meer dan twintig jaar maar sommige dingen heb ik nooit geproefd en zal ik misschien ook nooit proeven waaronder dit...
20230924_120210.jpg

Na anderhalf uur de pakjes er uit gehaald, ze hadden een lekkere rookgeur gekregen😋
20230924_124317.jpg
ondertussen had ik ook kipsate gemaakt en de overgebleven marinade daarvan gezeefd en ingekookt, was goed stroperig geworden , de pakjes op spies rijgen, insmeten met stroperige marinade en hop,op de Q ...
20230924_140846.jpg

Na ongeveer drie minuutjes...
20230924_141257.jpg

En dan nog ff mooi op een bordje...
20230924_181327.jpg


Bon appétit en bedankt voor het lezen😋😉

20230924_122318.jpg


20230924_141313.jpg
 
De vrouw van het mooie bourgondische leven😎
Lekker in het nazomer zonnetje met lekker eten 👌🏻

Wat jouw man daar voor zich heeft , heeft iets van een kip weg ? Ben wel nieuwsgierig wat het is ?
 
De vrouw van het mooie bourgondische leven😎
Lekker in het nazomer zonnetje met lekker eten 👌🏻

Wat jouw man daar voor zich heeft , heeft iets van een kip weg ? Ben wel nieuwsgierig wat het is ?
Geen kip, is een groter beest maar een klein stukje ervan....ik hou de spanning er nog ff in;)
 
Varkensstaarten?

De kaas/beef spiezen zien er geweldig uit, leuk idee. Ik kende het nog niet. Zeker eens proberen.
 
Dan het onderste deel van de poten… varkenspoten. 🐖🍗🍖
 
Dan het onderste deel van de poten… varkenspoten. 🐖🍗🍖
Yep, varkenspoten in paneer, bwerk, puur psychologisch hoor, maar ik krijg het niet voor elkaar......heleboel dingen hier trouwens, andouilette ook, of tripes, of tete de veau....doe mij dan maar lekker schijnheilig een frikandel, zie ik tenminste niet wat er in zit :ROFLMAO:
 
Yep, varkenspoten in paneer, bwerk, puur psychologisch hoor, maar ik krijg het niet voor elkaar......heleboel dingen hier trouwens, andouilette ook, of tripes, of tete de veau....doe mij dan maar lekker schijnheilig een frikandel, zie ik tenminste niet wat er in zit :ROFLMAO:
Een varkenspoot in paneer… zo heb ik hem nog nooit gegeten, ik gooi wel altijd een varkenspoot in de erwtensoep en een heerlijke tete de veau van kalfshersens is ook verrekte jummie 😋

Dan doe jij maar lekker schijnheilig met een frikandel 😅 ik heb vroeger bij de mora gewerkt als vakantie kracht. Nu is het opzicht niet smerig wat daar ingaat omdat het allemaal getest is voor het bewerkt wordt. Maar als je eens wist liet je die lekkere frikandel ook staan 🤣
 
Alies,
Blij dat ik niet aan het lijnen ben. Dit ziet er voortreffelijk uit. Lekker.
 
dat ziet er heerlijk uit!

Is de rooksmaak niet te overheersend?
Als ik hier kaas met de CSG maak niet hij nog minimaal 2 weken afzwakken.
 
dat ziet er heerlijk uit!

Is de rooksmaak niet te overheersend?
Als ik hier kaas met de CSG maak niet hij nog minimaal 2 weken afzwakken.
Was hier niet zo, maar misschien ook omdat de kaas in vochtig vlees is gerold, verder was het maar heel lichtjes gerookt, allereerste poging met heel bescheiden rookje zomaar in de forno geprobeerd ..😉
 
Op welke temp rook je die kaas als ik vragen mag ,of heb ik niet goed opgelet.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb alles in de Morso Forno gegooid met de CSG, dus in principe geen warmte behalve dan het beetje dat door de CSG ontstaat, het was een vrij warme dag, ik denk dat de temperatuur zo tussen de 25 en 30 graden was...
 
Terug
Bovenaan Onderaan