BasBQ
Beef en Steak

Zomer op een broodje

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Voor de fotowedstrijd heb ik weer wat dingen van m'n bucketlist af kunnen strepen. Na meerdere ideeën de revue gepasseerd waren gekozen om een visgerecht te maken. Op hooi gerookte en gestoomde makreel geserveerd op een broodje met limoenmayonaise, padrón pepers en gegrilde sardientjes.
Voor de makreel het recept van de site van big green egg gebruikt:

MAKREEL
  • 3 rauwe makrelen
  • 1 flinke hand biologisch hooi
PEKEL

  • 1 l water
  • 60 g zeezout
  • 2 teentjes knoflook
  • ½ biologische limoen
  • 10 wittepeperkorrels
  • 1 takje dille
De oplettende lezer ziet dat ik maar 2 makrelen op de bbq heb liggen. Ik heb in eerste instantie 2/3 van het pekel recept gebruikt, en later nog een liter pekelwater bijgemaakt omdat de vis anders onvoldoende onder stond.

BEREIDING​

  1. Steek de houtskool in de Big Green Egg aan en verwarm tot een temperatuur van 140 °C. Haal intussen de makrelen uit de pekel en dep ze goed droog. Vul een Drip Pan met een laagje water van ongeveer 1 centimeter.
  2. Leg een Appel Wood Chunk op de gloeiende houtskool. Plaats de convEGGtor en zet hier de Drip Pan op. Leg de Stainless Steel Grid in de EGG, dompel het hooi kort in water en verdeel dit over het rooster. Leg de makrelen op het hooi en sluit de deksel van de EGG. Laat de makrelen ca. 30 minuten roken en stomen totdat deze een kerntemperatuur van 65 °C hebben bereikt; deze kun je meten met de Instant Read Thermometer.
  3. Haal de gerookte en gestoomde makrelen uit de EGG en verwijder de huid van de vissen. Tast toe en serveer met garnituur naar keuze of verwerk de makreel in een gerecht naar keuze.

Foto's:​

IMG_6439.jpeg

IMG_6440.jpeg


IMG_6444.jpeg


Toen de makreel klaar was door met de aardappelsalade. Hiervoor heb ik het recept van Jord Althuizen gebruikt uit een uitzending van bbq street:
Bbq opgestookt naar ongeveer 200 graden.

Portugese sardientjes
  • 1 kg verse sardines, schoongemaakt
  • 3 el goede olijfolie
  • 3 el grof zeezout
  • 1 citroen
Aardappelsalade
  • 400 g roseval aardappels in partjes gesneden
  • 2 el olijfolie
  • 1 tl verse tijmblaadjes
  • 100 g chorizo, plakjes
  • 2 el mayonaise
  • 1 el fijne mosterd
  • 1 el appelcider azijn
  • 0.5 rode peper
  • 4 takjes peterselie
  • 2 bleekselderij stengels grof gesneden
  • 1 rode ui
Aardappelsalade
Snijd de aardappels in partjes. Meng de aardappelpartjes met de olijfolie, tijmblaadjes, zout en versgemalen zwarte peper. Smeer de plancha in met een beetje olijfolie, leg de aardappelpartjes erop en rooster ze in circa 20 minuten goudbruin en knapperig. Laat de aardappels iets afkoelen.
Grill de chorizo plakken kort totdat deze krokant worden, laat afkoelen op keukenpapier en snijd in dunne reepjes. Snijd de rode peper in ringetjes, de ui in grove ringen, de bleekselderij in stukjes en de peterselie fijn.
Meng in een grote de mayonaise, peper en zout, mosterd en azijn tot een dressing. Voeg de gesneden ingrediënten toe en meng goed door. Meng de aardappels erdoor.

Portugese sardientjes
Dep de sardines goed droog, besprenkel met de olijfolie en een royale hoeveelheid grof zeezout. Plaats de sardines op het rooster en grill circa 2 minuten per zijde totdat de sardines gaar zijn. Snijd de citroen in partjes en gril kort op de snijkant.
Serveer de sardines op een schaal met de citroenpartjes en de aardappelsalade.

Ik heb in deze niet helemaal het recept gevolgd want ik had nog zoete aardappel die op moest en bleekselderij was ik vergeten te kopen. Volgens mij tafelgenoten was de salade desondanks een groot succes. Vond ik overigens zelf ook dus hij gaat zeker vaker terug komen.
IMG_6450.jpeg

IMG_6449.jpeg



Toen alles bijna klaar was even de ciabatta mee gegrild en een bord opgemaakt:

IMG_6452.jpeg

IMG_6453.jpeg

Wat een feest! Mogelijk omdat we het als lunch gegeten hebben, het al 25 graden was zo rond 12 uur of om een hele andere reden maar wat hebben we met z'n allen gesmuld. Wat een fijne hobby is het ook.
Er had eventueel een mooi witte wijn of rosé bij gepast maar die heb ik ditmaal overgeslagen omdat ik na de lunch een stuk getoerd heb met de motor. Overigens smaakte het eten er niet minder om.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

IMG_6439 2.jpeg


IMG_6446.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je heel mooi gedaan!

Lijkt me inderdaad heerlijk, op een lekkere zomermiddag, wijntje erbij, ja gaan we ook maken.
 
wat ziet dat er allemaal belachelijk lekker uit. Leuke presentatie ook op zo'n plankje. Is de makreel uiteindelijk tussen het broodje beland? Houd je die tussentijds warm of heb je die koud geserveerd?
 
Lekker man, heel mooi gedaan Chef!
 
Prachtig beschreven en heerlijk resultaat.
 
Zekers niet verkeerd om deze van je lijst te hebben kunnen afstrepen
Wel lekker kunnen strepen
 
Ziet er heerlijk uit en mooi uitgebreid omschreven! Zo wil ik ook wel lunchen
 
wat ziet dat er allemaal belachelijk lekker uit. Leuke presentatie ook op zo'n plankje. Is de makreel uiteindelijk tussen het broodje beland? Houd je die tussentijds warm of heb je die koud geserveerd?

Haha dankje. De makreel was lauw warm in dit geval, mede door de buitentemperatuur. De rest de volgende dag koud gegeten.
 
Lekker verslag. Mooie stukjes vis. En alles van de Q top.
Ik zie dat je wel iets van het recept bent afgeweken. De BGE maar in de schuur laten staan en de Primo gebruikt deze ronde hahaha. Zal vast met zo goed gesmaakt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan