BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw kamado - Big Greek Orange

Welkom Frank, ik ben benieuwd wat je aan het knutselen bent!
 
Prototype

IMG_20150321_104130_zpsfuqx9iy0'
'b8c2697e-8c13-4aee-928d-e9ccc42fd9df_zpsg8etzugz'
'IMAG0016-1_zps2kq2n1dr'

3 lagen terra cotta + 1 x RVS fire box
 
De BBQ is al een tijdtje in gebruik en bevalt voorlopig goed.

De Griekse deksel heeft het niet gered, want de temperatuur was te hoog. Is vervangen door een RVS type. De buitenpot wordt iets meer dan handwarm, aangezien er nog 2 lagen tussen zitten ( oude RVS kogel bbq en Italiaans aardewerk) en in verticale richting 5 lagen; dus de onderzijde blijft koel.
Draait makkelijk tot 400 gr. C met weinig kooltjes. Voor indirekt bbq-en ben ik nu aan het experimenteren met een braadslee, die rust op een halve ovale  2cm dikke granieten steen, waarin de beercan kiphouder geplaatst kan worden of een vleesrek voor pulled pork.  Aangezien de afstand tussen de kooltjes en de kip beperkt is, heb ik ook een hitteschild in vertikale richting gemaakt.

Geleerde lessen, mocht iemand nog plannen hebben:

- firebox moet van RVS of emaille zijn, aangezien de temperaturen te hoog zijn voor direkt kontakt met aardewerk. een oude kogel bbq is prima.
- het bovenste grilrek is maar 39 cm, dit is aan de kleine kant, dus alles moet een maatje groter, dus ook het aardewerk.
- asopvang en afvoer en luchtin/uitlaat is een apart verhaal.
- het Griekse aardewerk mag niet nat worden/ gebruikt worden; wel onder een afdakje.

Verder staat het wel decoratief in tuin en zijn de gasten verrast dat dit nog werkt ook.



 
WAUW!
Gaaf zeg.
Welkom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan