BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw gestart rvs (mini) smoker

Appie

Tondelzoeker
Berichten
23
Zo dan, de bouw is gestart vandaag. Hier en daar kon ik (stiekem 😁) even wat doen, want als de baas van huis is dansen de collega’s, nee hoor gekkigheid.

2 pijpjes gewalst van rond 250mm, kookgedeelte is 500mm lang en stookgedeelte 180mm lang.
4 dekseltjes, aflassen en klaar.

Gelijk 2 overmaatse stukjes gewalst waar ik de flens van maak die op de deurtjes gaan voor het netjes afsluiten, had ook gewoon 4 stripjes kunnen doen maar vond dit mooier.

Even snel nog 2 scharniertjes in elkaar gezet die nog verder afgewerkt worden voor het deurtje van het kookgedeelte en toen was de dag op helaas.

Het vervelende was wel toen ik het deurtje eruit sleep van het kookgedeelte dat de spanning van het walsen uit het deurtje ging dus denk dat ik daar aan de binnenkant 2 kleine spantjes zet om zijn vorm te houden

Als jullie het leuk vinden hou ik jullie verder op de hoogte van de bouw als ik weer verder ga, zo niet dan hebben jullie pech want ik doe het toch🤪

To be continued!

2FC564D3-8AD9-436B-8898-739055F3816C.jpeg


43C4BC40-7B5F-495D-8096-9F4BED49FFBA.jpeg


5DD48A48-C55F-47D4-B4F1-8820F611DEF1.jpeg


660EF806-865D-4E68-915B-07D1BE022B72.jpeg
 
Dat beloofd iets heel leuks te worden. Succes.
 
Dit word wel wat, 👍🏻
 
Mooi begin! Erg benieuwd naar het eindresultaat
 
Dat ziet er leuk uit. Heb je een voorbeeld hoe het uiteindelijk gaat worden?
Dat heb ik wel maar dat zit ergens achter in m’n hoofd😂 weet het zelf ook nog niet helemaal, ik doe gewoon lekker rommelen en tijdens het klussen bedenk ik hoe ik het wil dus je zal toch echt moeten wachten op het eindresultaat.
 
Dit gaat goed komen.
 
Altijd leuk om dit soort projecten te volgen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Vandaag weer aardig wat kunnen doen.

Moesten toch nog totaal drie spantjes in het deurtje om het weer terug in fatsoen te krijgen, daarna flensje er omheen gemaakt wat weer resulteerde dat m’n scharniertjes niet goed zaten😑

Daarna eerst maar eens even pootjes eronder gemaakt want dat rot ding bleef nooit liggen waar ik hem wilde hebben.

Even een handvaatje gemaakt en de schoorsteen erin gefatsoeneerd en toen vond ik het wel weer genoeg voor vandaag.

Tot de volgende!

EAB72105-14B0-44CE-803E-75DA1BB6358B.jpeg


1F725330-7C98-440F-B5F8-E5C5E415B197.jpeg


2EF8D4FF-8CD0-4011-99C1-0C42C06E17A0.jpeg


230DD548-ABB2-45BF-AE6F-D8E46F843EDF.jpeg


D92B934E-159C-4B30-8D9A-AAEE4F6A1AC6.jpeg


896B696C-459E-438F-AEA6-AFE412D57A1D.jpeg
 
Ik vind hem leuk worden ,
Niet voor de looks een paar wielen er op maken
 
Ziet er gaaf uit! Heb je dit van rvs gemaakt? Waarom he je er voor gekozen om de schoorsteen hoog te plaatsen en niet in het midden? Ik heb namelijk een rvs smoker gemaakt(niet al te groot, maar ook niet te klein) met de schoorsteen in het midden.
Ik ben benieuwd naar je eind resultaat.
 
Ziet er gaaf uit! Heb je dit van rvs gemaakt? Waarom he je er voor gekozen om de schoorsteen hoog te plaatsen en niet in het midden? Ik heb namelijk een rvs smoker gemaakt(niet al te groot, maar ook niet te klein) met de schoorsteen in het midden.
Ik ben benieuwd naar je eind resultaat.
Hij is inderdaad van rvs, en wat de schoorsteen betreft ik zou het niet weten eerlijk gezegd😂 waarom heb jij hem in de midden?
 
Hij is inderdaad van rvs, en wat de schoorsteen betreft ik zou het niet weten eerlijk gezegd waarom heb jij hem in de midden?

Het enige wat ik weet, is dat de luchtstroom in de smoker zelf iets wat beter is. Althans dat heb ik van horen zeggen. Als je het mij vraagt, zou ik het verder ook niet weten want ik heb de smoker toen gemaakt met een advies van een collega van mij.

Wat zijn jou afmetingen van zowel de gaarkamer en van de vuurbox?
 
Het enige wat ik weet, is dat de luchtstroom in de smoker zelf iets wat beter is. Althans dat heb ik van horen zeggen. Als je het mij vraagt, zou ik het verder ook niet weten want ik heb de smoker toen gemaakt met een advies van een collega van mij.

Wat zijn jou afmetingen van zowel de gaarkamer en van de vuurbox?
Zie eerste bericht😉
Heb ik met de calculator van hier gedaan
 
@Bram koning @Appie
Over waar je de schoorsteen plaatst kan ik wel uitleggen.
Vaak zie je bij Amerikaanse smokers zo een uitstekend rechthoekig deel uit het midden van je kookgedeelte met daarbovenop een rechte ronde pijp.
Dit noemen we een smoke-collector. Warme lucht stijgt op, maar door de schoorsteen in het midden te plaatsen moet de lucht een stuk naar beneden vòòr het de schoorsteen in gaat. Daardoor verzameld de rook zich en heb je een rokeriger eindresultaat in je vlees.
 
@Bram koning @Appie
Over waar je de schoorsteen plaatst kan ik wel uitleggen.
Vaak zie je bij Amerikaanse smokers zo een uitstekend rechthoekig deel uit het midden van je kookgedeelte met daarbovenop een rechte ronde pijp.
Dit noemen we een smoke-collector. Warme lucht stijgt op, maar door de schoorsteen in het midden te plaatsen moet de lucht een stuk naar beneden vòòr het de schoorsteen in gaat. Daardoor verzameld de rook zich en heb je een rokeriger eindresultaat in je vlees.
Kijk weer wat geleerd, bedankt voor de uitleg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan