BasBQ
Beef en Steak

Zelf vlees laten rijpen

 

Chipch

Tondelzoeker
Berichten
11
Beste mensen,
Ik wil graag zelf vlees laten rijpen door gebruik te maken van die dry age vacu?m zakken.
Nu heb ik een picanha in de vriezer liggen waarmee ik dat wel wil proberen. Ik vraag me af of ik die picanha kan laten ontdooien en dan in zo'n zak kan vacumeren, of is dat onverstandig in verband met bacterievorming?
Misschien kan ik beter een vers stuk vlees gebruiken om te laten rijpen?

Heeft iemand tips of ervaringen? Alvast dank!!
 
Dry age kan niet met bevroren vlees  daarvoor is de structuur te ver stuk
dit komt door de ijs kristallen

maar drogen in een vacu?m zak kan in principe toch niet
vocht kan nergens heen

het vlees laten rijpen volgens mij wel
 
Ik denk dat de topic starter de dry age zakken die je bijv ook bij Marmelot kan kopen bedoelt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zie dat ze op het Amerikaanse BBQ forum wel meer gebruikt worden.
Ik denk dat je het beste resultaat en minste verlies hebt als je echt een groter stuk pakt zoals een hele lende of hele rib eye pakt.
Uiteindelijk moeten alle zijkanten er af gesneden worden en op die manier hou je toch genoeg over..
 
Ik heb een setje van die umai Dry age zakken besteld bij vuur en rook, zaterdag een mooi groot stuk vlees uitkiezen en dan ga ik het gewoon proberen... Ik ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik volg het graag. Prijs verschil bij de slager is nogal fors en als je op deze manier een gelijkwaardig resultaat krijgt ga ik het ook eens proberen.
 
O, daar ben ik ook heel benieuwd naar!
 
Doe dat gemiddeld 4-6 keer per jaar.
Tot nu toe vind ik het met entrecote of ribeye het beste resultaat geven.
Het stuk vlees liever zonder bot en groot omdat je toch wel wat aan de buitenkant verliest
 
Ik ben ook benieuwd naar dit topic. Post je foto's?!
Bij de Makro bij ons in de buurt kun je een stuk vlees kopen en dat in hun rijpingskast laten rijpen. Ik geloof dat het niks extra's kost..
Dat ben ik al langer van plan maar het komt er maar steeds niet van..
 
lijkt me ontzettend moeilijk om een mooi stuk vlees in de koeling te laten liggen
 
stijntje113 zei:
Ik ben ook benieuwd naar dit topic. Post je foto's?!
Bij de Makro bij ons in de buurt kun je een stuk vlees kopen en dat in hun rijpingskast laten rijpen. Ik geloof dat het niks extra's kost..
Dat ben ik al langer van plan maar het komt er maar steeds niet van..

dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn??? ik ga ook maar eens de makro bellen. welke makro zou dat zijn waar jij dat gezien hebt?
 
Bij de Makro in Nuth kan dat ook. Hele mooie vleesjes in de rijpingskast. Maar of dit gratis is?

Volgens mij wel, maar zeker weten doe ik dat niet.
 
Ik had het ook over Nuth.
Je ziet ook dat het vlees wat ophangt al gereserveerd is voor bepaalde mensen/restaurants.
Maar er hangt de laatste tijd nauwelijks vlees in..

Hij is wel net verbouwd een half jaar geleden ofzo.
 
Heb vandaag een stuk contrafilet verpakt in zo'n umai zak.
7d6470c6b5ce404226fae4a80acfb967.jpg


Nu een week of 3 wachten...

496469305cd403e3d09eec036862cbe8.jpg





Laten weghangen bij de Makro (in ieder geval in Nuth) is trouwens gratis...
 
Hmm weer een tijdje geleden maar het resultaat na 3 weken in die zak was goed:
42a7cc5d59e548b0dca179aa497909d5.jpg


68ed73d8dffb930063a24ae73604546a.jpg


f42cefc43b3ae56eddf00f508eefd3ff.jpg


Foto's van het moment supr?me heb ik niet gemaakt... foutje

Smaak en malsheid was super. Echt de moeite waard en voor herhaling vatbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan