BasBQ
Beef en Steak

Zelf gerookte-gezouten spekjes maken.

Kelvin Arie

Tondelzoeker
Berichten
2
Beste bbq genoten,

Wij eten thuis best vaak spekjes bij ons avond eten. Wanneer er 2 tot 4 bakjes per week door gaan lopen de kosten best op. Nou vroeg mijn vrouw of ik dit zelf niet kan maken.

Mijn zoektocht is begonnen. Ik kan op het internet hier niks over vinden. Ik wil graag buikspek gebruiken. Ik denk dat ik dit een paar dagen moet pekelen om het goed gezout te krijgen. Nou wil ik er ook graag een rook smaakje aan geven.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik denk dat dit koud gerookt moet worden aangezien mijn spekjes rouw gesneden moeten worden om vervolgens goed aan te bakken.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!!

CE488EF8-F1F3-4044-955E-D4457AE15633.jpeg
 
Ik maak gewoon bacon (buikspek een weekje in de pekel met 2,5% colorozozout, dan warm roken tot 70C). Hier op het forum zijn genoeg recepten voor bacon te vinden.
Dan een nacht laten afkoelen strak in vershoudfolie in de koelkast en dan in blokjes snijden. Geeft een fantastische rooksmaak aan je gerechten!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Kelvin ik raad je het volgende recept aan:


Als het klaar is licht aanvriezen zodat je er mooie reepjes van kan snijden

succes
 
ik maak meestal pancetta (of nog liever: guanciale van een kinnebak) die ik na het pekelen en drogen koud rook. Superrrrr
 
ik maak meestal pancetta (of nog liever: guanciale van een kinnebak) die ik na het pekelen en drogen koud rook. Superrrrr
Guanciale is geweldig! Perfect voor de Carbonara...
Mocht je in de gelegenheid zijn daar de receptuur en dergelijke van te delen, houd ik me aanbevolen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan