Beef en Steak

Zelf Biltong maken.

 
 
 

Bartus Bonfire

Stoker
Berichten
374
Nadat ik eerder Beef Jerky had gemaakt. Had ik een tip van een collega gekregen eens te kijken naar Biltong.
Biltong is laat maar zeggen de Zuid Afrikaanse Beef Jerky. Het enige verschil is dat Biltong wordt gedroogd in de lucht en Jerky wordt gerookt en met warmte gedroogd.

Om de biltong te maken moet je dus eerst een "Biltong Box maken". Na een tijdje rondneuzen op Youtube een mooie uitleg gevonden en aan de slag gegaan.
Biltong (1).jpg

Een plastic box gekocht bij de Action houtjes en mash gekocht bij de bouwmarkt en een PC ventilator aangeschaft via Marktplaats. Kosten ongeveer € 30.00
Ik heb bij de slager een bavette van 3 kilo gekocht en in mooie stukken gesneden. Deze stukken gemarineerd met soysauce, Worccherster sauce, Koreander zaad, peper en zout. Ik ben helaas vergeten van deze stap foto's te maken.
De Biltong heeft een dag in de koelkast gemarineerd.
Na het marineren al de stukken gerubt met de zelfde kruiden als in de marinade.

Biltong (5).jpg

Daarna al de stukken in de Biltong box gehangen en op een droge warme plaats weggezet.
Biltong.jpg

Het PC ventilatorretje aangezet en nu 4 tot 5 dagen wachten op het eindresultaat. Wordt vervolgd. :D
 
Ziet er goed uit. Beef jerky maak ik zelf in mijn voedseldroger (op 68C). Smaakt biltong nu anders (afgezien van de marinade), omdat je het koud laat drogen?
 
Ziet er goed uit. Beef jerky maak ik zelf in mijn voedseldroger (op 68C). Smaakt biltong nu anders (afgezien van de marinade), omdat je het koud laat drogen?
Ja, omdat je de stukken groter droogt (ongeveer stroken van 1 CM) heeft het de srtuktuur van droge worst. het is stevig met veel smaak.
Beef Jerky zijn smalle reepen vlees (zo dun mogelijk) :D Biltong kopen.
 
Ah, dat is dus het verschil. Dan denk ik dat ik meer van de beef jerky ben 😁
 
De Biltong is klaar. Hij is perfect gedroogt en heeft een prima smaak. Een paar tweeks zijn nodig. Ik moet het vlees anders portioneren en bredere stukken maken.
Aan de smaak ligt het niet die is verrukkelijk. Licht pittig door de peper en koriander maar wel een lekkere vlees smaak.
Op naar de volgende batch. :D
WhatsApp Image 2024-09-11 at 17.28.20_cf968a50.jpg

WhatsApp Image 2024-09-11 at 17.28.20_d1a15c5f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan