BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws Walchers Spek

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Na gemotiveerd te zijn door Mike, heb ik ook mijn stukje buikspek maar uit de vriezer gehaald om het Walchers Gilde Spek te maken komende zondag.

Omdat mijn meissie niet tegen pittig/ gekruid eten kan, en ik ook niet al te gek op ben op pittig, heb ik 1 ingredient anders gedaan.
(i.p.v. de pittige kip kruiden (30 gr), de normale kip kruiden (20 gr) toegepast)
Daardoor lijkt het op het water, en de Worschestershiresauce na, wel een beetje meer op het Zeeuws spek.

walchersspek8650.jpg


walchersspek38668.jpg


Nu nog ff lekker 2 dagen marineren, en masseren, dan gaat ze zondag op de Q (met waarschijnlijk een blokje appelhout)

Maakt het nog uit welke dome temp ik gaat gebruiken ?
Ik zag iets van 165 gr C bij Mike, maar zat zelf aan de 110 - 120 gr C te denken  :-\

Omdat ik het zonde vind, om het stuk zwoerd weg te gooien, heb ik deze op de crispyplaat in de combimagnetron voor zo'n 10 minuutjes gelegd.
Het had voor het mooie zo'n 2 minuutjes langer gemogen, maar goed, ik vond het heerlijk om op te knabbelen.  :)
Dat vond ik ook altijd van het zwoerd aan de speklapjes.......toen ze er nog aan zaten  :(

walchersspekextra8661.jpg


walchersspekextra38671.jpg


Wordt vervolgd

Mac
 
Mooi werk Mac.

Ik zou ook voor de 110 C gaan, dan krijgt je vlees meer kans om de rook op te nemen.
 
Lekker hoor.
Ben benieuwd wat je er van vind.
 
Zo, het heeft ff geduurd, maar toch ff tijd gevonden mijn project af te maken.
Waar was ik gebleven...o ja, de zondagmorgen tijd om het buikspek uit de marinade te halen, en ff terug in de koelkast, om nog voor een paar uurtjes wat te drogen.

Daarna tijd om uit de koeling te halen.
Ahh lekker stukkie spek zeg. (hou je in, je kan het  :) )

walchersgildespek228687.jpg


Vervolgens eerst een tentje bouwen i.v.m. de hoge luchtvochtigheid  :(

walchersgildespek238683.jpg


Daarna op de Q (12:45 uur), met een aantal blokjes appel hout tussen de kooltjes, en met een +/- 110 gr Dome temp, op naar de 72 gr kerntemperatuur.
Verder helaas geen foto's van.

Ik heb mij in kunnen houden, om niet onder de deksel te kijken (maar 1x gedaan om mijn extra gerecht (Country style Ribs, voor de foto wedstrijd) in te smeren met Sweet Baby Ray's.

Ondanks dat de temp in het begin met een bepaalde regelmaat stijgt, zit er vanaf het moment dat we op de 66 ? 67 gr zijn aangekomen geen schot meer in de zaak, en het lijkt net of dat we in een Zone zitten. (dan weer 67, weer terug naar 66, en heel lang blijven hangen, ondanks een vrij constante temp van zo'n 110 gr).

Iemand van de Oude Wijzen, enig idee, waardoor dit komt (of was dat echt een zone)  :-\
In het midden zit er een stukje in wat er grauw uit ziet, komt dit doordat het Colorozozout niet verder is doorgedrongen in het spek ?


Uiteindelijk ben ik overstag gegaan, en heb de temp naar een kleine 140 gr gebracht, om door de 68 gr barriere heen te schieten, op naar de 72 gr.

Met 72 gr is ie er dan om 19:00 uur van de Q gekomen. (na vanaf 12:45 uur te zijn begonnen)

mg87121.jpg


mg87451.jpg


Moet zeggen, dat smaakt prima z?g  :) :)
Het zou zo maar iets kunnen zijn wat ik bij een slager had gekocht.  ???

Vanmiddag met de snijmachine van de buurman plakjes gesneden. (handig hoor zo'n buurman, kost mij wel 2 pakjes spek maar goed  :D )

mg87561.jpg


mg87621.jpg


En vervolgens vacuum ingepakt voor de vriezert.

mg87821.jpg


Al met al, zeer geslaagd.
Wil het een volgende x wel met een dome temp van 160 gr proberen, en kijken wat dat voor verschil maakt.

Mac


 
Mooie reportage, denk dat je inderdaad een zone hebt gehad, het vlees verliest daar vocht, hierdoor koelt het als het ware af.
Je kan hem dan beter inpakken, dan stijgt hij in een keer door.
 
Ziet er heerlijk uit zeg, krijg er meteen trek van :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan