Beef en Steak

Zeeuws Spek

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
3.024
Ik had er wel weer eens zin in. Voorraad was al een hele tijd weg, bacon weekend, een en een is twee.

We begonnen deze week op maandag om een marinade te maken voor de buikspek a 2.2 kilo.
IMG_8324.jpeg

Marinade/pekel per kilo;
18g nitrietzout
10g zoet paprika poeder
5g bruine suiker
3g grof gemalen zwarte peper
3g uienpoeder
1g fijn gemalen foelie
50ml zoete ketjap

Lekker.
Dat ging gezamenlijk met de buikspek in een vacuum zak, beetje in de zak in gemasseerd en daarna vacuum getrokken.
IMG_8325.jpeg


Toen hebben we een week moeten wachten. Elke avond voor het naar bed gaan de buikspek omgedraaid. (En een verhaaltje en een kusje)

Vandaag echter, mocht hij dan eindelijk naar de Egg. We maakte vuur en we zorgde voor de juiste accessoire.
A01D52D2-9729-4529-8A18-CB9C7F1AF45A.jpeg


Lekker zo in de ochtend dat ding aansteken, heerlijk vind ik dat. De buikspek kwam uit het vacuum en na wat droogdeppen op het rooster.
IMG_8364.jpeg


2 blokjes kersen erbij, koffie zwart. Een mooie ochtend dus.
IMG_8365.jpeg



De kersen rook tuimelde wat door de tuin.
IMG_8366.jpeg

Terwijl de egg wat temperatuur begon te krijgen.

De meater doet het overigens goed.
*nerd modus aan*
Ik heb hem gekoppeld in Home Assistant en daar een klein dashboard je gemaakt. Nog even kijken hoe ik het verder ga maken.. Maar 5 minuten voor dat hij van het rooster komt, even over de sonos laten roepen dat de kinderen moeten gaan plassen want het eten is bijna klaar > staat hoog op de lijst.
IMG_8369.png


Het mooie ook, dat de app naadloos integreert met de watch. Handig!
IMG_8371.jpeg


Toen kwam hij eraf. En hij rook FANTASTISCH.
IMG_8375.jpeg


Wat laten uitwazemen en naar de koelkast gebracht. Daar mocht hij afkoelen tot savonds.
IMG_8387.jpeg


De kinderen waren naar bed, tijd om mooie plakken te maken.
Altijd leuk om die eerste snede even met de hand te doen. Zorgt ook voor een recht begin stuk voor de snijmachine.
IMG_8396.jpeg

En zo gingen we aan de slag. Snijmachine aan, en doorwerken!
IMG_8404.jpeg

En ik wist dat deze dag leuk zou worden, dus had weer het bijpassende shirtje aan 😅
IMG_8402.jpeg


Daarna mooi neerleggen en portioneren
IMG_8405.jpeg

Best wat voorraad zo.
IMG_8407.jpeg


Om daarna alles in de pakken en een deel in het vacuum op te slaan.
IMG_8408.jpeg


Dat was weer leuk!
Tot volgend jaar.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent met al die apparatuur gewoon professioneel bezig!

Maar ziet er goed uit dat Zeeuws spek. Hoe lang doe je met zo'n voorraad?

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
 
Jij bent met al die apparatuur gewoon professioneel bezig!

Maar ziet er goed uit dat Zeeuws spek. Hoe lang doe je met zo'n voorraad?

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
Er is wat naar de buurman gegaan en m'n schoonvader vind het erg lekker dus daar gaat wat heen.. Natte vinger werk, 100 plakjes in totaal? 4 plakken op 2 boterhammen dubbel geklapt.. Dus 50 boterhammen?

Ik haal ze in porties uit want na een pakje wil je ook weer eens iets anders op je brood.. Ik denk een maand of 3, 4.
 
Volgende keer ga ik de pastrami eens proberen!
Leuk Sander! Ik was echt blij verrast toen ik dit had gemaakt en een echte smaak explosie je mond van de Pastrami smaak. Het volgende doel is om er broodbeleg van te maken 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan