BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek

 

Roadkill

Vuurmaker
Berichten
68
Vandaag weer eens zeeuws spek gemaakt. Een mooi stuk buikspek van B&S van 1100 gram eerst een dag in de pekel gezet.
Pekel gemaakt van zeezout, zwarte peperkorrels, kruidnagel en laurierblad.



Na 24 uur afgespoeld en in twee stukken gesneden, in de ziplockzak met de marinade er bij en voor twee dagen de koeling in.





Marinade gemaakt van grove mosterd, dijon mosterd, ketjap manis, knoflookpoeder, uienpoeder, paprikapoeder en cayennepepersaus.

Vandaag de weber opgestookt en het spek gerookt met een handvol appelhout



Na bijna drie uren was de kerntemperatuur 74 graden. Even een klein stukje aangesneden om te proeven, de rest ingepakt in de folie om een nachtje af te koelen.



Het was weer heerlijk en morgen na een nacht in de koeling is het nog lekkerder!

 
ziet er goed uit
 
Spek altijd +1
En inderdaad, na een nachtje koeling is tie het lekkerst :D
 
Dat ziet er errug lekker uit!  Wat zal dat lekker hebben geroken tijdens het bereiden
 
Dat ziet er erg lekker uit. Moet ik ook echt eens snel gaan maken..
 
Dat ziet er idd erg lekker uit, die ga ik snel maken!
Heb je ook verhoudingen voor pekelwater en de saus?
 
Mace zei:
Dat ziet er idd erg lekker uit, die ga ik snel maken!
Heb je ook verhoudingen voor pekelwater en de saus?

Voor de pekel heb ik 2 liter water gebruikt met 8 eetlepels fijn zeezout, 1 el. kruidnagel, 1 el. zwarte peperkorrels en 5 laurierblaadjes.
Een halve liter water aan de kook brengen en hier het zout in oplossen en de kruiden toevoegen. Af laten koelen en 1,5 liter koud water er bij, daarna het spek er in.

Voor de marinade 2 el. grove mosterd, 2 el. dijon mosterd, 8 el. ketjap manis, 2 el. paprikapoeder, 2 el. uienpoeder, 2 el. knoflookpoeder, 35 gram bruine basterdsuiker, en een flinke scheut Frank's Red Hot cayennepeper saus.
Samen met het spek in een ziplock zak en terug de koeling in.

24 uur in de pekel, 48 uur in de marinade.
 
Thanks! Ik ga inkopen doen....

Hoe warm had je de Q?
 
Mace zei:
Thanks! Ik ga inkopen doen....

Hoe warm had je de Q?

De meter in het deksel zat rond de 140 graden maar ik ben uitgegaan van de kerntemperatuur van het spek. De briketten lagen aan een kant en het spek aan de andere kant.
De luchtschuif in het deksel zat boven het spek maar de thermometer in het deksel zit een kwartslag t.o.v. de luchtschuif, dus dichter bij het vuur waar het dus warmer is.
Denk dat dit dus een vertekend beeld geeft.
 
Deze ga ik zeker onthouden. Thks voor het verslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan