BasBQ
Beef en Steak

Zalmfilet (Bobby Flay)

 

Daannij

Kooltjesharker
Berichten
134
Vandaag een bezoekje aan de Makro gebracht en een lekker stuk verse zalm meegenomen.

Ik wil altijd een stuk meteen eten, smaakt toch altijd beter dan wanneer het ontdooit is. Meteen een goed excuus om de Bobby Flay zalm te maken.

Blijf het een bijzondere combinatie vinden maar aangezien iedereen zo enthousiast erover is moest het geprobeerd worden.

2 stukjes Bobby Flay stijl en 2x mijn gebruikelijke combinatie voor het geval het toch wat tegen viel.

Cedar houten plankjes hadden ruim een uur in water gelegen. Helaas ging het toch niet helemaal lekker. Had sowieso flinke moeite vanavond. Temperatuur schoot alle kanten op, probes schoten door de lucht en het plankje leek zo goed als in de brand te staan.

Gelukkig allemaal nog goed gekomen en niks aangebrand. Als side dish een gevulde portobello erbij gemaakt.

En dan de ‘ham-vraag’; hoe smaakte het? Nou, het was verdomd lekker. Zelfs nog lekkerder dan de klassieke manier zoals ik het altijd maak (en daar ben ik zelf altijd nogal wild van). Kortom: gaat zeker nog een keer gemaakt worden maar dan het plankje wat langer in het water.

F6638A21-C058-4AFE-8C08-CE51B4F956D2.jpeg

7F213E27-43E7-4F44-9A40-66C9D04285D0.jpeg

0C74ECB5-FADF-4BE9-95B5-B8418398B72C.jpeg
 
Heerlijk gerecht! Ik week de plankjes nooit voor, maar plaats ze al met de zalm tijdens het opwarmen van de kamado erop. Dan wordt de zalm als eerste geserveerd, waarna de rest erop kan. In mijn ervaring heb ik dan precies genoeg rookontwikkeling van de plank, een de zalm kruipt heel langzaam naar de gewenste kerntemperatuur toe. En hij is nog nooit in de fik gevlogen:)
 
Ze zien er prima uit. Denk dat ze ook op 1 plankje hadden gepast.
 
@Frits Das toch juist goed voor de plankjes handel? 😉

Ik had hem dan wel ff doormidden gezaagd zodat de smaken niet kunnen mengen
 
das genieten geweest. lekker hoor
maar eigenlijk had je dus 2 stukjes over? ;) 😋
 
Jou eigen manier.. (als je het delen wil natuurlijk) Hoe doe je dat? Ziet er ook heerlijk uit
 
Ziet er fantastisch uit! Helaas hier geen zalmliefhebbers, maar wellicht een mooi gerecht voor gasten ;)
 
Jou eigen manier.. (als je het delen wil natuurlijk) Hoe doe je dat? Ziet er ook heerlijk uit
Vrij simpel, paar druppels ketjap uitwrijven over de filet, dille, kruidenboter, rode ui en meestal nog wat partjes tomaat, alleen die had ik nu niet. Vaak laat ik dat even een tijdje in de koelkast staan, met name zodat de ketjap er lekker in kan trekken.
 
Die Bobby Flay weet wel wat lekker is :cool: Altijd feest als ik dit maak. Helaas vinden de kinderen het ook lekker... en is het zo op
 
Hoi wat ziet dit er verdomd lekker uit! (y) 🔥
En ja die Bobby Flay-twist moet ik nog steeds proberen, staat hoog op lijst, maar gaat gebeuren deze zomer!
 
Vrij simpel, paar druppels ketjap uitwrijven over de filet, dille, kruidenboter, rode ui en meestal nog wat partjes tomaat, alleen die had ik nu niet. Vaak laat ik dat even een tijdje in de koelkast staan, met name zodat de ketjap er lekker in kan trekken.
Klinkt ook goed!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan