BasBQ
Beef en Steak

Zalm op cederhout met romige ziltige pasta

 

MrMatti

Kooltjesharker
Berichten
236
Vanavond weer volledig maaltje op de KJ gemaakt.

Vanmiddag bij de visboer ruim 400 gram zalm gehaald, simpel gekruid met zeezout, peper, limoenzest en limoensap.



KJ op ongeveer 150/160 (dometemperatuur) graden, direct. Plankje ook direct en niet voor geweekt geplaatst.

Preitje gekookt, en nog wat bouillon aan toegevoegd, courgette gegrild. Daarna prei apart gezet en in skillet 3 tenen verse knoflook gefruit, afgeblust met flinke scheut witte wijn. De zalm naar z'n gewenste garing gebracht, was er voor mij iets overheen, heb hem liever iets glaziger. ' T was een lang en vrij dun stuk zalm.
Zalm van de KJ gehaald en hierna de pasta, courgette, prei, enkele half gedroogde tomaatjes en de ziltige zeekraal (laatste van 't seizoen overigens) wat vuur gegeven. Wat Grana Padano en goede scheut kookroom toegevoegd.


Was een meer als smakelijk maaltje.

Had wel iets meer rooksmaak van 't cederhout verwacht en voortaan wat beter op timing letten, nu moest de zalm er al iets eerder af omdat hij al (te) gaar voor me was. Zou hem graag wat lager van temperatuur garen/roken maar dan krijg ik het niet voor elkaar denk ik om ook een pastatje er bij te maken.
7ad74700a7ae6b1244f33e1d1de18548.jpg
578003f926ab1026b237941cc64442ae.jpg
14d1a80815f9b99e56b570a0152f707a.jpg
a2786879864f1c41295e98b8d5ff07ed.jpg
2a7b14b933021d1967f8d916e1e44d16.jpg
b0048037981764c009e20f699adbb8b7.jpg
 
gewoon geweldig in haar eenvoud. Heel hard klappen dus 👏
 
Dat ziet er een heerlijk maaltje uit zeg. En heel netjes alles van de Q. Pasta en vis Top.
Had graag aangeschoven. Dit lust ik

Roken van zalm op een plankje doe ik met hogere temperatuur. Zalm hoeft er dan ook maar 8min of minder op. De plank moet gaan schroeien. Zodat het mooi z’n rook af gaat geven. Mijn plankjes zijn na een sessie niet meer zo mooi als jou plankje.
 
Wat smullen we weer, heerlijk!!!
 
Dat ziet er een heerlijk maaltje uit zeg. En heel netjes alles van de Q. Pasta en vis Top.
Had graag aangeschoven. Dit lust ik

Roken van zalm op een plankje doe ik met hogere temperatuur. Zalm hoeft er dan ook maar 8min of minder op. De plank moet gaan schroeien. Zodat het mooi z’n rook af gaat geven. Mijn plankjes zijn na een sessie niet meer zo mooi als jou plankje.
Ah dan zou dat de minimale rooksmaak kunnen verklaren. Wanneer je het op hogere temperatuur doet (200gr ofzo??), kun je het plankje dan nog wel vaker gebruiken? Hij is nu alleen aan de onderkant zwart.
 
Dat ziet er een heerlijk maaltje uit zeg. En heel netjes alles van de Q. Pasta en vis Top.
Had graag aangeschoven. Dit lust ik

Roken van zalm op een plankje doe ik met hogere temperatuur. Zalm hoeft er dan ook maar 8min of minder op. De plank moet gaan schroeien. Zodat het mooi z’n rook af gaat geven. Mijn plankjes zijn na een sessie niet meer zo mooi als jou plankje.
Zo gaat het bij mij ook Bram ik kan ze vaak na één keer niet meer gebruiken.

 
heerlijk. Dat moet wel een geweldige maaltijd geweest zijn
zal wel niets over zijn 😢
 
Lekker hoor, mooi gemaakt.
Zalm gaart inderdaad heel snel, volgende keer je plank eerder op de BBQ leggen (voor laten roken) en pas later de zalm erop leggen is misschien een optie voor meer rooksmaak.
 
Lekker hoor, mooi gemaakt.
Zalm gaart inderdaad heel snel, volgende keer je plank eerder op de BBQ leggen (voor laten roken) en pas later de zalm erop leggen is misschien een optie voor meer rooksmaak.
Had hem ook al een goede 10 minuten er op gelegd. Echter weinig rookontwikkeling gezien, rook wel over duidelijk de geur van "sauna".
Volgende x de KJ iets warmer en langer "voorroken".
Is het dan feitelijk eigenlijk niet zo dat wanneer je goed effect van t rookplankje wilt hebben je hem maar 1 kan gebruiken? En eventueel daarna nog gewoon als rookhout?
 
Is het dan feitelijk eigenlijk niet zo dat wanneer je goed effect van t rookplankje wilt hebben je hem maar 1 kan gebruiken? En eventueel daarna nog gewoon als rookhout?

Volgens mij wel, ik gebruik rookplankjes eigenlijk nooit meer, ik vind de toegevoegde waarde tov. gewoon rookhout nihil.
Maar dat is puur persoonlijk.
 
Volgens mij wel, ik gebruik rookplankjes eigenlijk nooit meer, ik vind de toegevoegde waarde tov. gewoon rookhout nihil.
Maar dat is puur persoonlijk.
Kan het voorstellen ja! Zeker als ze maar 1 x mee gaan dan zijn ze ook prijstechnisch niet interessant. Wat vinden jullie een lekker rookhout voor bij bv. zalm?
 
Kan het voorstellen ja! Zeker als ze maar 1 x mee gaan dan zijn ze ook prijstechnisch niet interessant. Wat vinden jullie een lekker rookhout voor bij bv. zalm?
Bij mij is de onderkant ook geheel verbrand, maar durf rustig 3/4 x met 1 plank te doen.

Direct na het garen onder de kraan... Gaat tot nu toe goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees op de meeste plaatsen dat ze 3 à 4 x kunnen dienen. Zal ook er vanaf hangen hoe hard je het plankje mishandeld :ROFLMAO:
 
Als je een behoorlijke rooksmaak wil van het plankje zal je toch wat gas moeten geven anders rookt ie niet voldoende en doe het alleen omdat het er zo leuk uitziet.



Zo gaat lekker;)
 
Ziet er mooi uit. Wil je echte rooksmaak van de plank krijgen moet hij hoger in temperatuur.
 
Ik lees op de meeste plaatsen dat ze 3 à 4 x kunnen dienen. Zal ook er vanaf hangen hoe hard je het plankje mishandeld
Zelfs met mishandelen lukt mij dit.
Maar wat verwacht je? Ja de onderkant is verbrand na de 1e keer en de bovenkant verkleurd. Zolang hij niet uit elkaar valt gebruik ik em.
 
Dilemma van de rookplank. Kosten versus mooi opdienen.
Vanuit, wellicht overdreven, voedselveiligheid gebruik ik een plank voor vis en vlees maar 1 x.

Maar verder, de zalm ziet er smakelijk uit. 😋
Heb voor deze week ook nog een stukje liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan