BasBQ
Beef en Steak

Zalm op Cederhout: Low & Slow of High & Fast

 
 

SteenErts

Vuurmaker
Berichten
82
Hoi, Tijden helaas al hier niet geweest en als ik de tijd had zou ik alle foto's en ervaringen willen plaatsen maar ik ben helaas meer een haler dan een brenger.  ;)

Maar omdat ik deze vraag stel, zal ik ook weer eens een leuk verslag over de brisket posten. :(

NU dan mijn vraag: op welke temp moet het bij welke variant? Wat is de richtlijn? Help!

Grtz, SteenErts
 
Ik leg meestal de ceder plank gewoon direct boven de kolen. Koken goed voor laten gloeien, mooi grijs laten worden. Van tevoren minimaal half uur in het water laten weken. Plank moet nat zijn. En dan gewoon direct erboven plaatsen met de huid op de plank...  Randjes beetje vrijhouden. Afhankelijk van de grootte van je stuk zalm, gemiddeld zo'n 15 minuutjes en dan is ie mooi ros?.  Bevalt hier altijd goed op deze manier.
 
Ik doe de plank ook direct boven het houtskool, heb hem dan ook een uurtje laten wellen. Ik stel mijn Fantast-thermometer in op 48?C en voordat ik hem eraf heb zit ie rond de 50?C....
Zo vind ik hem lekker, duurt een klein kwartiertje in mijn WGA
 
Plank moet branden om rook af te geven. Ok?: branden, branden, tegen het brandpunt aan zitten. Dus boven de kolen. Als je low en slow wil doen, dan heb je een hele dure beschermer van je rooster
 
Holkers zei:
Plank moet branden om rook af te geven. Ok?: branden, branden, tegen het brandpunt aan zitten. Dus boven de kolen. Als je low en slow wil doen, dan heb je een hele dure beschermer van je rooster

+1
 
Oeps, ik zie twee verschillende vragen.

Het onderwerp gaat over: Zalm op Cederhout: Low & Slow of High & Fast

maar als ik dan ga lezen zie ik:

Maar omdat ik deze vraag stel, zal ik ook weer eens een leuk verslag over de brisket posten. :(

NU dan mijn vraag: op welke temp moet het bij welke variant? Wat is de richtlijn? Help!

Daar komt opeens brisket naar voren.

Ik denk dat je vraag ook over brisket gaat, want zalm op de bbq is bij warm roken altijd snel klaar en als je hem koud rookt duurt het lang maar de resultaten zijn compleet verschillend.

Bij Brisket zijn er inderdaad twee stromingen, Low and Slow en Hot and Fast maar beiden hebben een vergelijkbaar resultaat.

Laat me voorop stellen dat brisket een van de moeilijkste stukken is om goed te bereiden op de BBQ. (de eerste vijf die ik heb gemaakt waren net schoenzolen en zijn linea recta in de groenbak beland.

Alhoewel wij het tegenwoordig redelijk onder de knie hebben met low and slow, heb ik nog geen ervaringen met hot and fast. Dit zijn methodes die je zelf moet proberen en kijken wat het best bij je past.

Er staan filmpjes op het net van Aaron Franklin die kan er wel wat van op de low and slow methode ;) en laatst zag ik een filmpje van Harry Havinga met Hot and Fast.

Als er een tip is die ik je mee mag geven, gebruik Amerikaans of Australisch vlees, dat is vetter en beter geschikt voor bereiding op de bbq.

https://www.youtube.com/watch?v=VmTzdMHu5KU  kijk ook naar de vervolg filmpjes ;).

https://www.youtube.com/watch?v=auHd2VfUKZs



 
Als het Brisket wordt dan zou ik graag het verslag tegemoet zien.
Gaat ook binnenkort op mijn to do list maar alle leesvoer is welkom. :D

Suc6 in ieder geval.
 
bedankt voor alle reacties...

het is inderdaad high and fast geworden...foto komt er aan...


vwb de brisket, ik heb er nu al een stuk of wat gemaakt en op 107 op mijn Kamado werkt prima. Alleen elke keer weer leermomenten: gebruik ander houtskool dan bij high and fast. Black ranch is uitstekend.

Foto's staan op mijn foon en ik Q liever dan achter de PC te zitten. :D

 
Doen jullie een gebruikt plankje hergebruiken of weggooien? Laatst voor het eerst gerookt en het plankje was best wel aangetikt aan de onderkant. Je kunt dat natuurlijk wegschuren. Maar is dat om gezondheidsredenen wel aan te raden?
 
Bij mij gaan de plankjes die echt boven het vuur gelegen hebben en compleet zwartgeblakerd  zijn direct de vuurpot in.
 
Rob65 zei:
Doen jullie een gebruikt plankje hergebruiken of weggooien? Laatst voor het eerst gerookt en het plankje was best wel aangetikt aan de onderkant. Je kunt dat natuurlijk wegschuren. Maar is dat om gezondheidsredenen wel aan te raden?
plankje is bij niet meer bruikbaar na gebruik, gooi hem altijd weg.
 
Richard Soeteman zei:
Bij mij gaan de plankjes die echt boven het vuur gelegen hebben en compleet zwartgeblakerd  zijn direct de vuurpot in.

Of als rookhout gebruiken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan