BasBQ
Beef en Steak

Zalm op ceder plank. Not impressed.

Wat ik tegenwoordig zelf doe: de zalm op aluminiumfolie en een paar afgezaagde stukjes van de rookplank als 'chunks' tussen de kolen. Gegarandeerd een bak rook en werkt voor mij prima.
Ik heb nog een paar zakjes Jack Daniels snippers, ik zal volgende zalm zo eens roken. Doe je die er droog of nat op?
 
Ik heb nog een paar zakjes Jack Daniels snippers, ik zal volgende zalm zo eens roken. Doe je die er droog of nat op?
Altijd droog. Maar ik maak er niet echt snippers van. Het zijn stukken plank van pak hem beet 3x8 cm, dus ik gebruik ze op dezelfde manier als chunks. Hout natmaken doe ik sowieso niet. Hoe droger het hout, hoe schoner de verbranding.
 
Altijd droog. Maar ik maak er niet echt snippers van. Het zijn stukken plank van pak hem beet 3x8 cm, dus ik gebruik ze op dezelfde manier als chunks. Hout natmaken doe ik sowieso niet. Hoe droger het hout, hoe schoner de verbranding.
En voordat het gaat roken, zal eerst het water moeten verdampen. Zeker bij zalm zal dit te lang duren voordat je rook krijgt
\
 
Korter op het vuur is de oplossing voor je probleem. Ik week mijn plankjes en doe je in de kamado dicht boven het vuur. Op die manier heb ik altijd rook zat en geen totaal verbrand plankje tegen de tijd dat de zalm gaar is.

De eerste paar keer had ik in de KJ Classic 3 ook geen rook. Maar dat kwam omdat hij zo diep is en ik mijn rooster hoog had zitten.
 
Korter op het vuur is de oplossing voor je probleem. Ik week mijn plankjes en doe je in de kamado dicht boven het vuur. Op die manier heb ik altijd rook zat en geen totaal verbrand plankje tegen de tijd dat de zalm gaar is.

De eerste paar keer had ik in de KJ Classic 3 ook geen rook. Maar dat kwam omdat hij zo diep is en ik mijn rooster hoog had zitten.
Dankjewel. Eerst thermometer van KJ eens calibreren.
Dan eerstvolgende keer, plankje 1 uur weken en net boven de kolen. Als het dan nog niet rookt, keer nadien droog plankje erop. Ik heb toch steeds indirecte zone voor als de boel vlam zou vatten :) Als het dan nog niet rookt, plankje IN de kolen :ROFLMAO:
 
Zoals eerder genoemd; je kunt de plank ook gewoon niet weken. Dat vind ik zelf ook beter werken.
Verder leg ik de plank eerder op het vuur en als deze pas rookt de zalm er op leggen.
 
Ik heb zelf regelmatig zalm gerookt op de Weber. Ik gebruik nooit een plank maar altijd oak chunks.

Daarnaast is de voorbereiding van de zalm het belangrijkste, maar ook eenvoudig.
Droog pekelen met zout en lichte basterdsuiker en dit gerust 12 uur laten liggen in de koelkast. Vervolgens laten afspoelen en laten drogen. Het droogproces is het belangrijkste om een goede rookopname te krijgen.
 
Ik heb zelf regelmatig zalm gerookt op de Weber. Ik gebruik nooit een plank maar altijd oak chunks.

Daarnaast is de voorbereiding van de zalm het belangrijkste, maar ook eenvoudig.
Droog pekelen met zout en lichte basterdsuiker en dit gerust 12 uur laten liggen in de koelkast. Vervolgens laten afspoelen en laten drogen. Het droogproces is het belangrijkste om een goede rookopname te krijgen.

Maar dan doe je het stuk zalm ook op een lagere temperatuur ( ik hou 90 C aan ) roken.
 
Ondertussen KJ thermometer gecallibreerd. Zat er maar 10 graden naast, netjes.

Nogmaals zalm op de plankjes geprobeerd. Ik heb het plankje van vorige keer gerecycleerd en droog gebruikt. Rookte veel beter! Zalm had nu echt een rooksmaak.

20230815_190933.jpg


20230815_190923.jpg


IMG-20230827-WA0003.jpg
 
Ziet er mooi uit, zal gesmaakt hebben.
Wat de temperatuur betreft zit uw tempmeter nu op een betere plaats.
Al kan het nog beter.
Bij uw eerste bereiding heeft uw meter koeling door de vis en uw plankje.
Nu alleen nog het plankje als hitte schild. Schuif uw vis meer naar de kant zodat de Meter kop er naast komt je je meet de temperatuur die je wil wetenšŸ’”
 
Ziet er mooi uit, zal gesmaakt hebben.
Wat de temperatuur betreft zit uw tempmeter nu op een betere plaats.
Al kan het nog beter.
Bij uw eerste bereiding heeft uw meter koeling door de vis en uw plankje.
Nu alleen nog het plankje als hitte schild. Schuif uw vis meer naar de kant zodat de Meter kop er naast komt je je meet de temperatuur die je wil wetenšŸ’”
Meer naar rechts of meer naar achter?
 
Het zwarte gedeelte van uw Meater meet omgeving temperatuur.
Dus dat deel moet naast de plank uitkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan