BasBQ
Beef en Steak

Zalm op ceder plank. Not impressed.

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Enkele weken geleden wat cederplankjes gekocht op Amazon. Vandaag de video van Noskos eens bekeken. Plankje 2 uur geweekt. Kamado Joe 2 op 150 graden gestookt, vis een goeie 5 minuten erop, dan schuifjes open naar 180-200 graden. Visje was 50 graden na een 20 minuutjes.
Vis was redelijk sappig, maar ik bespeuren geen rooksmaak 😒 mijn vrouw merkte een heel lichte rooksmaak.
Wat heb ik fout gedaan?

20230718_195620.jpg


20230718_195614.jpg


20230718_192054.jpg


20230718_184710.jpg
 
Eens met spekkie, ik week ze nooit en gebruik eigenlijk sinds ik hier op het bbq genootschap zit de planken van frits 👍🏻
 
Ik week ze wel maar heb je hem direct boven de kolen gelegd? Ik doe het altijd op mijn Weber en dan ligt het er ook wat dichter op. Daarnaast week ik het plankje maximaal een uurtje.
 
Ik week hem ook niet , zalm is vrij snel klaar dus je wilt zo snel mogelijk rook.
 
Lag direct boven de kolen. Links was een indirecte zone als back-up mocht het veel te hevig gaan (niet dus 😒). Ik kan wel nog 1 niveau lager, gelijk met deflector.
Meater gaf ook enorm afwijkende temperaturen t.o.v. thermometer van de Kamado Joe 🤔 nog geen 50 graden toen KJ net boven de 150 zat. Vis zou -1 geweest zijn. 😲

20230718_213050.jpg
 
Maak eens Bobby flay zalm , die is heerlijk 😋
 
De thermometer van de Joe kan zeker afwijken. Wellicht is de temp dus ook veel te laag geweest. Hang de thermometer van de Joe eens in kokend water.
 
1 verdieping lager direct boven de gloeiende kolen , temperatuur gewoon gelijk 180-200 graden en eh...... Niet weken 😁
 
1 verdieping lager direct boven de gloeiende kolen , temperatuur gewoon gelijk 180-200 graden en eh...... Niet weken 😁
Weken kan prima indien die direct boven de hete kolen ligt. Anders heb je kans dat het plankje vrij vlot weg fikt.
 
En voordat ik het vergeet. De zalm van de bovenstaande foto’s ziet er verrukkelijk uit 😁
 
En voordat ik het vergeet. De zalm van de bovenstaande foto’s ziet er verrukkelijk uit 😁
Thx. Was zeker wel lekker en niet te gaar (50 graden is wel het maximum, volgende keer +/- 48 proberen). Zout met wilde look (Nicolas Vahé) erover.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Wat ik al vaker heb gelezen, is dat het plankje geweekt wordt voor op een ketel bbq, en droog gelaten voor een kamado.

Ik heb ook nog nooit het plankje geweekt en zelfs dan ook vaak te weinig rook. (Kamado)
Volgende keer ga ik het plankje eerst zelfs al wat laten warm worden zonder vis.
 
Wat ik al vaker heb gelezen, is dat het plankje geweekt wordt voor op een ketel bbq, en droog gelaten voor een kamado.

Ik heb ook nog nooit het plankje geweekt en zelfs dan ook vaak te weinig rook. (Kamado)
Volgende keer ga ik het plankje eerst zelfs al wat laten warm worden zonder vis.
Er word zelf aangeraden om de boven zijde van de plank licht aan te grillen.
 
Heb je wel rook waargenomen tijens de bereiding? Zag je rook of heb je pluimpjes geroken? Misschien was de temperatuur gewoon zo laag (afstand tot kooltjes of natte plank) dat het nog niet zo ver was gekomen?

Ik doe het zelf anders, ik koop zalm met huid en leg die op een met olijfolie ingesmeerd roostertje. Dan rook ik met elzenhout snippers op de gloeiende kooltjes. Onlangs een chunky beukenhout, ging ook prima!

Voordeel van die techniek is dat je meteen warme rook hebt als de vis er op gaat.
 
Wat ik tegenwoordig zelf doe: de zalm op aluminiumfolie en een paar afgezaagde stukjes van de rookplank als 'chunks' tussen de kolen. Gegarandeerd een bak rook en werkt voor mij prima.
 
Heb je wel rook waargenomen tijens de bereiding? Zag je rook of heb je pluimpjes geroken? Misschien was de temperatuur gewoon zo laag (afstand tot kooltjes of natte plank) dat het nog niet zo ver was gekomen?

Ik doe het zelf anders, ik koop zalm met huid en leg die op een met olijfolie ingesmeerd roostertje. Dan rook ik met elzenhout snippers op de gloeiende kooltjes. Onlangs een chunky beukenhout, ging ook prima!

Voordeel van die techniek is dat je meteen warme rook hebt als de vis er op gaat.
Geen rook gezien of, euh, geroken 😜
Als Meater juist was (en KJ thermometer dus dringend gecalibreerd moet worden) was de temp idd te laag + afstand tot kolen te groot.

Ik probeer jouw methode ook wel eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan