BasBQ
Beef en Steak

Zalm ingevroren na pekelen en drogen

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.090
Voor de vorst periode van afgelopen week zag ik bij de Makro een mooie aanbieding voor een zalmzijde. Ik heb er twee meegenomen, gelijk gepekeld, gedroogd en toen wilde ik ze in de nacht gaan roken. Ik kwam er met mijn domme kop achter dat het flink ging vriezen waar ik gewoon niet aan had gedacht. šŸ˜… Volgende keer toch maar beter even het weerbericht in de gaten houden.

Aangezien het voorlopig bleef vriezen heb ik de zijdes na het pekelen en drogen vacuĆ¼m verpakt en in de vriezer gelegd.

Gezien de vorst periode nu voorbij is heb ik ze weer uit de vriezer gehaald vandaag om morgenavond te roken. Ik denk dat ik ze nu ook maar gelijk uit de vacumeerfolie laat ontdooien om ze extra te drogen.

Heeft iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt en kan iemand mij vertellen of deze stappen misschien nog negatieve invloed hebben?
 
Ik kan me inbeelden dat er stukken zijn die al gepekeld en ingevroren zijn geweest voordat ze gerookt worden. Het lijkt me nog altijd mogelijk te zijn om deze volgorde aan te houden, maar er zal wel een impact zijn op je sappigheid (door het invriezen) en wss op houdbaarheid (invriezen, koelen, weer invriezen, pekelen, roken).
Drogen is trouwens niet per se nodig. Voor het wel of niet te doen zijn allebei iets te zeggen. Als je deze snapt, kan je kiezen voor welk resultaat je wilt gaan.
 
Van de week het eerste portie op. Ik heb echt niks gemerkt van het invriezen/ontdooien na het pekelen. Sterker nog, het smaakte beter dan de vorige keren maar dat kan ook komen omdat ik nu 10 ipv 8 uur heb gerookt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan