BasBQ
Beef en Steak

Zalm en tonijn op cederhout

 

LorenzoG

Vuurmaker
Berichten
64
Vandaag stond er voor vrouwlief tonijn op t menu en voor mij zalm op Bobby Flay style. beide vissoorten bereid op cederhoutplankje. Tagliatelle erbij gekookt en lekker bijpassende saus.

ik heb erg genoten van mijn zalm.

vis op 50 graden kerntemperatuur, t plankje vd bastard gehaald. Echter de tonijn was te droog/overgaar. Stook temperatuur op 150 graden in t begin en vervolgens door laten stijgen naar 175.

Moet de tonijn op andere manier/temp bereid worden?

wat foto’s van t resultaat.

FED8D16B-393C-490C-911E-F378E7EF7A31.jpeg


EAE232AE-1FA5-4AFA-AA5B-2D9A695555BB.jpeg


A2CDE877-ECBA-45B3-BE24-7DBA735BE1DC.jpeg
 
Lekker bezig geweest! Balen van de tonijn! Ik zou persoonlijk niet naar een kerntemperatuur van een tonijn kijken maar hem enkel op hoog vuur aan de buitenkanten grillstrepen geven en snel weer er van. Het is zo goed als vet vrije vis dus heeft geen vet om hogere temperaturen aan kunnen. Dik half uur van te voren uit de koelkast en dan maximaal 1.5 minuut per kant aan schroeien (ligt ook aan de dikte natuurlijk). Liever te rauw als te droog!
 
@MrMatti, dank voor je reactie. Volgende keer idd maar eens kort grillen dan. Op welke temp? De bbq? En hoe warm/lauw is de tonijn dan ongeveer?
 
Dik half uur van te voren uit de koelkast en dan maximaal 1.5 minuut per kant aan schroeien (ligt ook aan de dikte natuurlijk). Liever te rauw als te droog!

Precies dat! Niets mis met rauwe tonijn. Grijs gegrild van buiten, rood/paars van binnen. Meer dan even snel af grillen heeft het echt niet nodig. Daarna wordt het al snel schoenzool...

Wordt daarmee misschien ook wel lastig om zalm en tonijn op hetzelfde vuur te bereiden.
 
Vrouwlief ook genoten?

Grillstrepen op een plankje lukt niet.
Forum doorspitten en nogmaals maken 😉
 
@MrMatti, dank voor je reactie. Volgende keer idd maar eens kort grillen dan. Op welke temp? De bbq? En hoe warm/lauw is de tonijn dan ongeveer?
220-250 dometemp... Ik schat de tonijn dan lauwig in...maar met een warm hoofdgerecht er onder zal het geheel warm genoeg proeven!
 
Wat jammer van de Tonijn inderdaad! Had het ook niet anders bedacht.. vis = vis is mijn gedachte.
Weer wat geleerd, Tonijn op pizza is mijn favoriet. Tonijn op de Q had ik ook in het achterhoofd.. Goed vooronderzoek zal ik eerst moeten doen dus.

Dank voor het delen
 
Lekker bordje zo. Dit is één van mijn favoriete manieren om zalm klaar te maken.
 
Ha Lorenzo, beetje jammer van de tonijn. Heb je de stukken vis direct of indirect op de q gerookt? Had je fijne verse vis, lf uit de diepvries ? Kern temp van 50C is niet verkeerd. Voor tonijn aan de max, maar voor zalm misschien nog wat laag. (Voor mij 53 C)
Ik hou niet zo'n hoge bbq temperatuur aan, maar max 150 C op de dome thermometer met twee zones in de Q. De rook en medium temp moeten het garen doen. Bij hoge temp. Gaan je eiwitten snel stollen en wordt vis (te) droog en heb je meer een oven ipv een rookomgeving.
Snuffel maar op dit forum, of op internet. Er staan diverse recepten voor het roken van tonijn.
Succes.
 
Hoi Lorenzo, idd jammer van de tonijn, ik ga het ook proberen een keer, maar ben gewaarschuwd door de adviezen hier.
Volgende keer beter!
 
Lekker die vis op de Q. Zalm op een plankje is zalig.
Tonijn maak ik in een gietijzer pan. Die stook ik dan loei heet op de Q. beetje olie er in en dan elke kant heel kort grillen. Zodat er een mooi korstje op zit. Na het grillen wat sojasaus en sesamzaadjes en je bent in zaken. Krijg al weer honger bij de gedachten.
 
zalm ziet er goed uit zeg
jammer van de tonijn, maar wel veel geleerd
volgende keer beter
 
Lekker die vis op de Q. Zalm op een plankje is zalig.
Tonijn maak ik in een gietijzer pan. Die stook ik dan loei heet op de Q. beetje olie er in en dan elke kant heel kort grillen. Zodat er een mooi korstje op zit. Na het grillen wat sojasaus en sesamzaadjes en je bent in zaken. Krijg al weer honger bij de gedachten.
Das ook n mooi alternatief om op die manier te bereiden vwb de tonijn.
 
Ha Lorenzo, beetje jammer van de tonijn. Heb je de stukken vis direct of indirect op de q gerookt? Had je fijne verse vis, lf uit de diepvries ? Kern temp van 50C is niet verkeerd. Voor tonijn aan de max, maar voor zalm misschien nog wat laag. (Voor mij 53 C)
Ik hou niet zo'n hoge bbq temperatuur aan, maar max 150 C op de dome thermometer met twee zones in de Q. De rook en medium temp moeten het garen doen. Bij hoge temp. Gaan je eiwitten snel stollen en wordt vis (te) droog en heb je meer een oven ipv een rookomgeving.
Snuffel maar op dit forum, of op internet. Er staan diverse recepten voor het roken van tonijn.
Succes.
Ach ja, zo leren we toch wat, alleen zo wordt de vis alleen wel duur betaald😂 Het was een verse tonijn, gehaald bij de visboer zon rond de 250 gram. Ik had hem dus op plankje op direct hitte. Die zalm was overigens echt lekker en dan bedoel ik de gaarheid van 50 graden.
 
Vrouwlief ook genoten?

Grillstrepen op een plankje lukt niet.
Forum doorspitten en nogmaals maken 😉
Ze heeft er op zich wel van kunnen genieten al was hij qua smaak mwah, en dat zal grotendeels komen omdat hij te droog was geworden. Ik heb zelf ook een paar happen genomen en was duidelijk te overgaar. En daarmee qua smaakbeleving niet 'bijzonder'. Dus hoop dat ik de volgende keer betere punten scoor ;)
 
Precies dat! Niets mis met rauwe tonijn. Grijs gegrild van buiten, rood/paars van binnen. Meer dan even snel af grillen heeft het echt niet nodig. Daarna wordt het al snel schoenzool...

Wordt daarmee misschien ook wel lastig om zalm en tonijn op hetzelfde vuur te bereiden.
Idd dat is het leerpunt, deze kan je iig niet op dezelfde manier bereiden. In ieder geval qua manier van en duur bereiding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan