BasBQ
Beef en Steak

Zalm en plankje maar hoe

 
 
 
 

@rno

BBQ Junkie
Berichten
6.277
Was maar weer eens tijd voor zalm, mede na afgelopen zondag, maar hoe.

Gelukkig hebben we YouTube en Noskos.

De eerste vraag. Wat te doen met het plankje, wel of niet voorweken?
Hier het forum afgezocht, in de filmpjes van Noskos de ene keer voorwerken / de andere keer niet.
Dan maar half om half 😊

De tweede vraag.
Waar week ik het plankje in? Dit omdat er een porseleinen schaal een keer een wedstrijd had verloren😱
Gelukkig had ik plastic zakken.
Dacht dat het een waterballet zou worden omdat ik het plankje op saté prikkers wilde leggen en de punten vast sterker zouden zijn dan het plastic.
Maar het kwam goed

12D35E02-3EF3-4548-8736-D01E6272F7C6.jpeg


Met een gietertje voorzichtig het water tot net hoger dan de onderzijde van het plankje geschonken en een glas erop 👍🏻

Maar nu de zalm.
Geen bruine suiker, ook niet bij de buurtjes dus het werd

59129D13-9054-44C3-BB11-C18CAA8F3CD7.jpeg


Had de 5 spice voorbij zien komen op één van Noskos filmpjes.

Krieltjes binnen in de pan gedaan, tijd om het ei aan te steken naar 150 graden en het plankje met de zalm erop

74AE9C17-4032-4F86-BDA2-60082F40EEC1.jpeg


Na 5 minuten de temp verhogen, zat snel op de 200 graden dus de schuiven weer dichter gedaan en na 15 minuten de zalm maar eens controleren.
Nog onder de 50 graden, dus tijd om de aardappeltjes (met de vriendjes mayo en curry) en de salade op het bord te doen.
Mooi op tijd terug, zalm was klaar dus hebt bord op.

D19A289B-7D38-4C78-99D6-96DD90B89955.jpeg


2 stukkies voor @rno
2 stukkies, op het plankje laten liggen, en naar de buurtjes gebracht. Ziet er toch leuk uit op het plankje van het genootschap.

Ik heb er van genoten.
Van over de schutting kwam voortreffelijk.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er super uit. In de spoelbak kan je de plank ook prima weken.
 
Ziet er heerlijk uit, krijg er gelijk honger van haha
 
Buurtjes blij maken is een goede investering!
 
Ziet er goed uit! Mooi opgemaakt bord ook met de mayo en curry. 😄
 
Mooi plankje.
Wat frits zegt, spoelbak of in een losse plastic bak.
 
Heeelijk!
Wil dit weekend ook lekker zalm maken
 
Zalm op een plankje altijd lekker.

Ik heb die grote ovenbak van de IKEA. Daar doe ik water en het plankje in en zet er een glas water op.
 
lekkere moot zalm! Doet het hier ook altijd goed.
 
Zalm op een plankje altijd lekker.

Ik heb die grote ovenbak van de IKEA. Daar doe ik water en het plankje in en zet er een glas water op.
Hier ook, de Koncis, uit mijn hoofd.
De middelste maat past ie heel mooi in.

En, naar mijn weten, weekt Ome Dennis @noskos zijn snippers en chuncks niet, maar zijn plankjes altijd.
Bij mij gaat het plankje lang niet zo hard op de BGE dan toen bij de Weber.
Hoe heter het vuur, hoe sneller t plankje weg is. zo heet is gelukkig niet nodig bij een zalmpie.
 
Hier ook, de Koncis, uit mijn hoofd.
De middelste maat past ie heel mooi in.

En, naar mijn weten, weekt Ome Dennis @noskos zijn snippers en chuncks niet, maar zijn plankjes altijd.
Bij mij gaat het plankje lang niet zo hard op de BGE dan toen bij de Weber.
Hoe heter het vuur, hoe sneller t plankje weg is. zo heet is gelukkig niet nodig bij een zalmpie.

Snippers heb ik al eens wisselend gebruikt, maar als ik bv mergpijpjes maak, gooi ik een hand droge chips over het houtskool. Als ik rook op de gasBBQ, gerbruik ik een smokerbox en dan week ik ze dan wel, dan niet. Thans droog en nat geprobeerd, maar merk niet echt een verschil.

Laatste keer heb ik een plankje van 15mm dikte gebruikt en duurde wel wat langer eer de zalm klaar was, dan dat ik die dunne van 7 a 8mm gebruik. Maar dat er mensen zijn die ze 3 à 4 x gebruiken, dat lukt mij niet. Meestal is de onderkant zo versnurkt dat ik ze weg gooi.
 
Thans droog en nat geprobeerd, maar merk niet echt een verschil.
Dat is wat Ome Dennis dus ook zegt.
Het is eerst stoom, en daarna pas rook. maar uteindelijk is het rook dus van de snippers gelijk. dus heeft het geen nut om ze te weken.
Een plankje krijgt iets meer de kans om te smeulen en roken.

Dat gezegd hebbende, las ik hier de tip van de dag: maak blokjes van het plankje wat je niet meer wilt gebruiken en op die manier heb je cedar-chunks of snippers (net hoe veel je zagen wilt)
 
Dat gezegd hebbende, las ik hier de tip van de dag: maak blokjes van het plankje wat je niet meer wilt gebruiken en op die manier heb je cedar-chunks of snippers (net hoe veel je zagen wilt)

Dat is idd al vaker voorbij gekomen. Tot nu toe eigenlijk nog niet gedaan :geek: Altijd lekker bij vis.
 
Laatste paar keer heb ik m'n plankjes voorgeweekt, maar volgende keer doe ik dat niet. De laatste keer was er naar mijn smaak te weinig rook van het plankje afgekomen. Ik denk doordat ik de kamado op 160 gr had en het vuur dus niet super heet was. Het duurde gewoon te lang om het plankje aan het smeulen te krijgen.
Misschien als ik eens een gerecht op hogere temp maak dat ik wel ga weken.

Ik las ook ergens de tip om het plankje eerst al een tijdje op de q te leggen en daarna pas de zalm er op te plaatsen. Vond ik ook best een goed idee.
 
Wat ik me wel afvraag is waar dat ik in mijn KJ het best het plankje leg. Ik stook altijd rond de 180° dan, en je hebt 2 niveaus in een KJ. Ik leg hem dan op het laagste. Jullie?
 
Wat ik me wel afvraag is waar dat ik in mijn KJ het best het plankje leg. Ik stook altijd rond de 180° dan, en je hebt 2 niveaus in een KJ. Ik leg hem dan op het laagste. Jullie?
Ik leg hem altijd zo dicht mogelijk bij de kolen, dus laagste niveau inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan