BasBQ
Beef en Steak

Zalm burgers

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
In een grijs verleden is deze wel eens naast een ander recept tevoorschijn gekomen. Ik heb ze vandaag weer gemaakt en ze zijn toch wel erg lekker hoor.

Het is een recept van Julius Jaspers, uit simple smart bbq. Dat boek heb ik verkocht hier op 't forum omdat ik "het complete bbq boek" hier ook heb en die overlapte nogal. Je ziet hem al aankomen hé? Ik zoeken in dat boek en zoeken, maar nee. Juist dit recept mocht ik weer gaan Googlen. Kwam ook nog op een fijne site uit waar je heen en weer moest klikken voor bereiding/ingrediënten. Zucht.

Mocht je dezelfde lijdensweg over willen steken: https://www.foodandfriends.nl/recepten/zalmburgers/?ingredienten

Ik ging snel naar de Makro voor een zalmzijde, en de overige ingrediënten zijn bij de appie gehaald.

We beginnen met het snijden van een handje peterselie, een handje munt. Dat gooi ik in wat mayonaise samen met wat dille, een beetje knoflook en versgemalen peper.
IMG_2090.jpeg

Dat was al lekker, werd naarmate de knoflook de tijd kreeg alleen maar beter.

Vervolgens gooide we 40g kappertjes met 3 bosuien en het rasp en sap van 1 citroen in de keukenmachine. Even rausen dat die alvast klein is. Vervolgens 700g zalm (zonder huid) er bij. Oeps, ik voelde een graat.. Toch weer even de stukken eruit en jawel, niet alleen zonder huid maar ook zonder graat ;).
En toen weer even rausen. Oeps foto vergeten. Nouja nu dan.
IMG_2084.jpeg

Voeg raus geluidje in*

IMG_2085.jpeg


Even door mengen en zoon lief vroeg of hij ze mocht persen.
Ik vind dat je dat goed gedaan heeft voor een bijna 4 jarige.
IMG_2086.jpeg


Deze mochten een half uurtje "indrogen" open en bloot aan 't aanrecht.

We konden de topping maken.
Kurkuma, kerrie en mosterdzaad droog in de pan. Even opwarmen/verhitten en gevolgd met wat olijfolie en 1 sjalot.
IMG_2087.jpeg

IMG_2088.jpeg

Daarna de tomaatjes erover en lekker aan gebakken.
IMG_2089.jpeg

(Geen foto van toen ik ze goed vond, maar je ziet ze nog nog..)

3 burgers in de vriezer gelegd want mevrouw dacht dat 2 pp. wel erg veel was.. Zucht.

3 broodjes en 3 burgers mee naar buiten waar het eitje rond 200 graden met de halve plancha (laag) en een half rooster (hoog) op me stond te wachten.
IMG_2091.jpeg


Broodjes roosteren en de burgers op de plaat.
IMG_2092.jpeg


Dat was nog geen halve minuut en de broodjes waren perfect, al zeg ik het zelf.
IMG_2093.jpeg


De burgers een keer voorzichtig omgedraaid, dat ging al lekker rap hoor.. Alvast de mayo op 't broodje..
IMG_2094.jpeg


Intern mochten ze nog wat hebben dus het halve rooster maar even boven de plancha om snel een indirecte opstelling te hebben..
Klep weer dicht, nog ff wachten...
IMG_2095.jpeg


Burgers op de broodjes.
IMG_2096.jpeg

Tomaatjes op de burgers en gesmoorde sjalotje op de bovenkant.
IMG_2097.jpeg


Eet smakelijk!
IMG_2098.jpeg


Ze waren al op voordat de frietjes er waren.. Ook bij de kinderen.
Heerlijke doordeweekse binnenkomer hoor, ze blijven lekker.
 
Lekker man, had hem destijds ook al voorbij zien komen.

Schuift per direct omhoog op de to-Q lijst!
 
Lekker man, had hem destijds ook al voorbij zien komen.

Schuift per direct omhoog op de to-Q lijst!
Potdomme wat ben jij toch altijd snel :ROFLMAO::ROFLMAO:
Ze zijn lekker. En met een keukenmachine opzich zo gemaakt.
 
nog nooit gemaakt eigenlijk (schaam) maar stijgt op de lijst.
ziet er prima uit

zoonlief heeft een goede leermeester
 
Die ga ik ook eens proberen.
Heb nog heel wat zalmforel in vriezer liggen. Dan kan ik ook eens wat oefenen met fileren.
Dan steekt het nu niet zo nauw hoe ik snijd, ze gaan toch gehakt worden.
Bedankt voor de tip
 
ooooh wat ziet dat er lekker uit zeg.. To-Q ✔️
 
Ik eet geen vis maar toch ziet dit er erg lekker uit!
 
Dit is wel een leuk ja :)
Ik heb nog een kilo zalm in de vriezer.

Ik mis wel een beetje groen/ sla bij deze
 
O nee he. Weer zo één :). Ik wordt gek van al die inspiraties.
Welke kolen gebruik je omdat je ook de broodjes erop laat roosteren?
 
Ziet er heerlijk uit zeg! Stomme vraag misschien.... lijkt me leuk om dit eens te proberen, maar heb je per se een plancha nodig voor burgers?
 
Zelf ook geen viseter, maar zou dit ook met andere soorten kunnen? De gerookte makreel burger oid?
Ik vind het out of the box denken aan zulke recepten altijd erg leuk!
 
Zou het lekker zijn om dit met koud gerookte zalm te bereiden??
Ja dat lijkt me wel te kunnen. de tomaten hoeven niet per se warm te zijn.
Voor het avond eten vind ik het wel prettiger om iets warms te krijgen.

Ik eet geen vis maar toch ziet dit er erg lekker uit!
Ik ook niet. Althans, geen zalm. (Wel wit visjes zoals kabeljauw etc)
Maar deze lust ik wel (die zalm bon bons ook, maar gewoon gebakken zalm hoeft voor mij ook niet)

Ik mis wel een beetje groen/ sla bij deze
Klinkt als mijn vriendin..
Die mistte ook een groentje op het bord. je ou nog een beetje rucola oid op de burger kunnen toevoegen.

Welke kolen gebruik je omdat je ook de broodjes erop laat roosteren?
Al weet ik niet wat kolen te maken hebben met broodjes roosteren: ik gebruik de blauwe flames & flavour.

Ziet er heerlijk uit zeg! Stomme vraag misschien.... lijkt me leuk om dit eens te proberen, maar heb je per se een plancha nodig voor burgers?
Dat is helemaal geen stomme vraag!
Het zijn best slappe burgers en het enige 'bindmiddel' zijn de eiwitten in de vis. Julius zegt dus ook dat je hem goed moet laten garen voordat je hem voor de eerste keer om flipt. Ik vind in dit soort gevallen de plancha wel echt heel fijn werken omdat ik hem dan niet kan verliezen tussen het rooster. Bij deze zelf gemaakte burgers (groente of vis) altijd een beetje bang dat ik m omhoog en hij helemaal naar de knoppen is. Dat gezegd hebbende vind ik ook dat de burgers een ontzettend mooie rand gekregen hebben die net niet krokant was zeg maar, lekkere bite.

Zelf ook geen viseter, maar zou dit ook met andere soorten kunnen? De gerookte makreel burger oid?
Ik vind het out of the box denken aan zulke recepten altijd erg leuk!
Geen viseter maar de makreel? dat is toch best een uitgesproken smaak?
Kabeljauw misschien ook wel goed te doen. Uiteindelijk is het vis + kappertjes + bosui + citroen. Die smaken combinaties kunnen de meeste (als niet alle) vissoorten wel hebben volgens mij.
Kijk anders ook even naar de Kabeljauwtaco's: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/kabeljauwtacos.30662/
 
Ik eet geen vis, helemaal niks. Maar moet vriendinlief ook tevreden houden :cool:
 
Ik eet geen vis, helemaal niks. Maar moet vriendinlief ook tevreden houden :cool:
Vorige keer, waar ik dit topic over begon, heb ik ze gemaakt voor mn vriendin terwijl ik de ballen van Frits had:

Dat extra vleugje rooksmaak van het plankje deed het ook prima op de zalm burger natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan