BasBQ
Beef en Steak

ZA - 4 kilo ribs - Weber 57

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Hello,

Vorige ben ik lekker verhuisd en heb ik direct een Weber 57 gekocht om maximaal te bbqen.
Vorige week 3 keer de bbq aangehad, vrij standaard, hamburgers, pizza en nog wat vlees.

A.s. zaterdag wil ik het serieuzer aanpakken.
De volgende ribs ga ik maken voor een stel vrienden

2 Strengen Baby Back Ribs (ca.1500 gram totaal)
1 Streng Buik Spareribs (ca.1000 gram totaal)
2 stuks Country Style Ribs (ca.800-1000 gram totaal)
1 streng Iberico Baby Back Ribs (ca.600-800 gram totaal)

Dit is het recept

10 eetlepels suiker
8 eetlepels zoet paprikapoeder
6 eetlepels zeezout
4 eetlepels citroenpeper
2 eetlepels knoflookpoeder
6/8 kop appelcider
2/4 kop bourbon

Saus

2 kop ketchup
2/4 kop bruine suiker
2/4 bourbon
6 eetlepels ciderazijn
6 eetlepels melasse
4 eetlepels worcestersaus
2 eetlepels dijonmosterd
3 theelepels rookaroma
2 theelepels chilisaus
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel versgemalen zwarte peper

Een aantal vragen:

Is appelcider het zelfde als appelcider azijn?

De dome moet 180 graden zijn, nu zit er ook een temperatuurmeter op mijn Weber, die moet ik toch aanhouden?

Dan lijkt mij de fantast van de ikea overbodig, eens? Volgens het recept moet het 1.5 a 2 uur op de BBQ, is dat niet wat kort?

Wat zeggen de kenners? Omdat ik net een een nieuwe weber heb, heb ik geen idee met hoeveel briketten ik moet starten. 10 warme briketten per kant en 15 koude erop?
 
Applecider en Appleciderazijn zijn twee verschillende producten. Appelcider is een alcoholische drank op basis van Appelsap, en daar kan je dan weer azijn van maken, je kan ze dus niet verwisselen in een recept!

Jillz en Strongbow zijn goed verkrijgbare appleciders, alhoewel de liefhebber hiervoor zijn neus optrekt. Je kan hiervoor ook kijken bij reformwinkels of Landwinkels.

Als je een dome van 180 C wil kan je de thermometer in je deksel aanhouden

1,5 tot twee uur is niet te kort, je doet het op hoge temperatuur en dan is de tijd korter. (zie Easterwood ribs).

Om die temp te halen, raad ik je aan een volle Weber starter te gebruiken, split grill (aan twee zijden briketten met in het midden een bak met water/bier). de onderste schuif vrijwel dicht en bovenste ventilatierooster geheel open.

BTW rookaroma uit saus weglaten, gewoon rookhout op de kolen doen geeft veel lekkereder resultaat.

Succes

 
Thnx, zal jou advies aanhouden. Vanavond alles spullen halen, vrijdag komt de rest binnen.
Zaterdag wat foto?s schieten.
 
In de VS is applecider meestal niet alcoholisch en dus gewoon appelsap. Als er alcohol in zit wordt het hard cider genoemt.
Dus als het uit een Amerikaans recept komt kun je gewoon appelsap gebruiken.
 
Top, het is een Amerikaans recept dus dan gaan we appelsap gebruiken.

Hoeveel gram/cl is 1/4 kop?
 
Bij dille en kamille, grote Appie's etc. verkopen ze cupmaatjes ;)
 
Gaat helemaal goed komen. De ribs liggen klaar om opgehaald te worden wacht alleen nog op mijn rookhout en 25 kilo houtskool en 4 potten rub  :D
 
Ben begonnen! Alles gaat tot nu toe top. Ga zeker foto's posten, moet goed komen. De saus is perfect gelukt en de 4 kilo ribben liggen op de BBQ. Temp is 150 graden, aan beide kanten houtskool met 1 blokje rook hout. De sessie duurt 1.5/2 uur. Om de 30 min bespray ik de ribs met whiskey/appelsap.
 
Morgen foto's maar binnen 15 min waren 4 kilo ribs op gegeten door 8 personen, leuk die nieuwe buren:)
Had dus het probeer pakket met ribs. Vanaf nu eet ik alleen de grootste ribben, die waren het lekkerste.
 
28-07-13+-+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan