BasBQ
Beef en Steak

Yotam Ottolenghi Shaksuka

 
 

christiansiegers

Kooltjesharker
Berichten
120
Shakshuka van de bbq. Waanzinnig wat een smaak. Her recept is terug te vinden in de Allerhande. Ik heb het recept op een aantal punten aangepast. Ik heb witte bonen en een verse rode peper erbij gedaan en de cayenne poeder en suiker weggelaten. Absoluut een topper. Simpel en heerlijk. Gaat hier vaker gemaakt worden.

2015-03-01-13.34.45.jpg

2015-03-03-18.53.01.jpg

2015-03-03-18.54.33-1.jpg

2015-03-03-18.56.08.jpg

2015-03-03-18.57.31-2.jpg

2015-03-03-19.03.10.jpg

2015-03-03-19.26.15.jpg

2015-03-03-19.46.56.jpg

2015-03-03-19.47.06-2.jpg
 
Vind ik leuk....

Geen liefhebbers van paprika hier, dus dit zal niet snel op tafel komen....
 
Ceriel zei:
Vind ik leuk....

Geen liefhebbers van paprika hier, dus dit zal niet snel op tafel komen....

klinkt raar, maar toch eens proberen. Doe wild. Wij dachten dat de paprika overheersend zou zijn, maar dus totaal niet. Valt 'weg' in de andere geweldige smaken
 
Ziet er goed uit, (lust overigens alles wat er in zit  :D )
 
Lijkt mij lekker!! Voor mij wel de suiker, ik houd wel van een beetje zoetigheid!! :D
 
Ik maak altijd mijn versie zoals op facebook op mijn receptendeler staat maar die is met vlees.
Deze vega-versie lijkt me ook best lekker!
 
Ik maak dit regelmatig als ik de "geenvleesvandaag"-bui heb. Met brokken feta erin voor de broodnodige eiwitten.
 
   
 
ziet er heerlijk uit, denk dat ik dit zomaar wel lust
 
Heerlijk, lust ik ook wel... :D
 
Kan deze niet in het receptengedeelte komen? Dan kan ie op de todo lijst worden geplaatst, zodat ik 'm wat makkelijker kan terugvinden :)
 
Nieuw voor mij.. Leuk! Dank voor het delen.
 
structor zei:
Dominique zei:
Ik maak dit regelmatig als ik de "geenvleesvandaag"-bui heb. Met brokken feta erin voor de broodnodige eiwitten.
O die van jou ziet er ook lekker uit Domi, heb je ook een receppie =)) (jaja te makkelijk)
Kijk maar op mijn FB, daar staat mijn speciale recept voor jou.... =))
 
Dominique zei:
structor zei:
Dominique zei:
Ik maak dit regelmatig als ik de "geenvleesvandaag"-bui heb. Met brokken feta erin voor de broodnodige eiwitten.
O die van jou ziet er ook lekker uit Domi, heb je ook een receppie =)) (jaja te makkelijk)
Kijk maar op mijn FB, daar staat mijn speciale recept voor jou.... =))

Anders staat er ook een recept in de allerhande  :D
 
Is geintje Christian. Emiel wil altijd recepten hebben van mij, en vervangt dan van de 10 ingredi?nten de eerste 5, en de rest heeft hij niet in huis. Dus..... Maar jij plaatst het dus niet, dan doe ik het even ok?

Hier het  recept. Schrik niet van de olie, daar merk je met eten niets meer van. Tip van flip. Bak de paprika's tot lekker beblakerd, dat geeft een heerlijk zoete rookachtige smaak.
Ik voeg voor de eiwitten 200 gram feta in brokken toe, voor ik de eieren erin doe, en plaats de handel dan in oven op 200?, tot ei gestold is ( minuut of 10) .


Ingredi?nten voor 4 personen


1 tl komijnzaad
1 3/4 dl milde olijfolie
2 grote uien, in halve ringen
2 rode paprika's, in 2 cm brede repen
2 gele paprika's, in 2 cm brede repen

4 tl rietsuiker/ palmsuiker
2 laurierblaadjes
6 takjes tijm, alleen de blaadjes, fijngehakt ( 2,5 TL gedroogd)
2 el peterselie, fijngesneden
2 el koriander, fijngesneden + extra om te garneren ( of 2 tl gedroogd)
6 rijpe tomaten, grofgehakt
1/2 tl saffraandraadjes
een snufje cayennepeper
8 eieren
zout en zwarte peper
Optioneel 200 gram feta in brokken tussen de groenten, voor het ei erbij gaat.



Bereiden

1. Rooster het komijnzaad in een grote koekenpan 2 min. op hoog vuur. Voeg de olie en de uien toe en bak ze 5 min. Doe de repen paprika, laurierblaadjes,  de suiker, tijm, peterselie en 2 EL koriander in de pan en bak alles 5-10 min. op hoog vuur tot de groenten mooi gekleurd zijn.

2. Voeg de tomaten, saffraan, cayennepeper en wat zout en peper toe. Draai het vuur laag en laat de groenten 15 min. pruttelen,zodat het mengsel de consistentie heeft van pastasaus. Proef en breng op smaak met zout en peper. Het moet krachtig en licht pittig smaken. U kunt dit deel ruim van tevoren maken.

3. Haal de laurier uit de groenten ( druk eventueel de brokken feta in de groenten) en maak  8 holtes in het mengsel en breek in elke holte een ei. Bestrooi ze met zout en zet een deksel op de pan. Laat ze 10-12 min. op heel laag (!) vuur staan tot de eieren net gaar zijn. Of plaats in oven 200?, tot ei gestold is. Bestrooi het gerecht met koriander en dien het op.
 
Dominique zei:
Maar jij plaatst het dus niet, dan doe ik het even ok?

ja hoor dat mag, je bent een voorbeeldige secretaresse  :p
 
Dominique zei:
Is geintje Christian. Emiel wil altijd recepten hebben van mij, en vervangt dan van de 10 ingredi?nten de eerste 5, en de rest heeft hij niet in huis. Dus..... Maar jij plaatst het dus niet, dan doe ik het even ok?
Hier het  recept. Schrik niet van de olie, daar merk je met eten niets meer van. Tip van flip. Bak de paprika's tot lekker beblakerd, dat geeft een heerlijk zoete rookachtige smaak.
Ik voeg voor de eiwitten 200 gram feta in brokken toe, voor ik de eieren erin doe, en plaats de handel dan in oven op 200?, tot ei gestold is ( minuut of 10) .

en eten jullie dit dan warm of ook lauw/koud zeg maar als spaanse tortilla?
 
Terug
Bovenaan Onderaan