BasBQ
Beef en Steak

Yaki Shika van hertenrosbief

 

Schumi_wk

Kooltjesharker
Berichten
118
Vrouw gaan werken, druilerig weer. Dus dacht ik, laat me nu eens een bord vol liefde en warmte klaarmaken voor het vrouwtje als ze thuiskomt. De inspiratie kwam van https://www.bbquality.nl/recepten/yakitori-bizon-recept-van-bavette/
Kastanjepompoen voor de puree, komkommer geraspt en bereid volgens recept van bbquality en had nog een hertenrosbief in de diepvries liggen, dit klaargemaakt met de marinade van op de site. Dit geserveerd met een 'oude' fles wijn waar het bezinksel gefilterd werd.

De vleesjes gesneden en besprenkeld met peper en een snuifje zout
IMG_20231021_122931.jpg


Spiesjes van gemaakt en geprobeerd om de gelijke stukken vlees aan dezelfde stokjes te krijgen.
IMG_20231021_125643.jpg


BBQ gestookt op ongeveer 200 graden en vlees langs beide kanten 5 minuten laten garen.
IMG_20231021_130256.jpg

IMG_20231021_130559.jpg


Geserveerd met de kastanjepompoen puree en de komkommer
IMG_20231021_131308.jpg


En een (lekker) flesje wijn.
IMG_20231021_115600.jpg


Pluspunten:
- Lekker eten, zowel vlees als puree samen met het frisse van de komkommer.
- Makkelijk en vlug klaar te maken.
- Goede wijn.

Voor verbetering vatbaar:
- Had geen sausje voorzien en vrouwtje miste dat toch.

Herhalingsgevaar: Een zekerheid, zal dit ook een keer klaar maken met de bizon.
 
Ik heb geen ervaring met hertenrosbief, maar ziet er prima uit. Lijkt mij lekker. Mooi bordje
 
Leuke setup met die 2 halve plate setters.
Mooi opgemaakt bordje.

Was de wijn nog drinkbaar ?
 
Dat is zeker een lekker flesje wijn 😋, ziet er overigens allemaal erg lekker uit !
 
Fles was perfect drinkbaar. Het kurk was kapot gegaan tijdens het openen en heb daarom de fles gedecanteerd.
 
Fles was perfect drinkbaar. Het kurk was kapot gegaan tijdens het openen en heb daarom de fles gedecanteerd.
Een Margaux 1999 moet wel bijna een feestje zijn geweest, dat Millésime kan ik hier nergens meer krijgen, was een prachtig wijnjaar, in ieder geval in Bourgondië dus voor de Bordeaux vast ook 😋
 
Dat lijkt me heerlijk!
 
Die wijn had ik graag willen proeven!

Samen met pomerol en paulliac DE bordeaux wijnen ❤️

Spiesjes zien er ookgoed uit
 
Ziet er goed uit, leuke oplossing met de halve manen inderdaad.
Alleen is yaki tori gegrilde kip.
Dit is vrij vertaald: Yaki Shika, klinkt ook best wel sjiek.
 
@Ewald is aangepast ;)

@Wijnliefhebbers, jullie kunnen dit nu geloven of niet maar is wijn die ik krijg van iemand die geen oude wijnen wil drinken. Zijn vader heeft nog een deel wijnen in zijn kelder en telkens die mens hier komt brengt hij dan een wijntje mee die ouder is dan 10, 15 jaar. Heb hem een keer de reden gevraagd en hij vind het uitzicht niet leuk en het feit dat kurken afbreken en de wijn gefilterd moet worden.

Nog een fototje van hoe de filter eruitzag.
IMG_20231021_120719.jpg
 
Joh, mijn schoonouders hebben ook veel van die oude flessen maar niet uit die streek of van dat wijnhuis.

Bij zo’n oude wijn is het vaak een gok of die nog lekker is maar de grootste fout die men kan maken (op manier van bewaren na) is het niet 24-48 uuur van te voren decanteren en indd filteren…

Dan kan het vaak nog een onverwacht pareltje worden..

Is imo ook een leuke avondvulling, hapjes vd bbq en oude wijnen proeven
 
Ik decanteer wijnen slechts een half uur tot een uur voor het schenken. Teveel zuurstof is ook niet goed voor een oude wijn.
 
met de oude kurken vind ik dat je ze er beter kan uitblazen in plaats van de traditionele kurkentrekker.

Lijkt een beetje op een pompje voor een voetbal op te pompen, de naald druk je voorzichting door de kurk en dan begin je te pompen.
Door de luchtdruk wordt de kurk van langs onder naar boven geduwd en heb je geen kurk in je wijn. (als alles goed loopt 🙃)
 
Terug
Bovenaan Onderaan