BasBQ
Beef en Steak

WSM47 eerste run

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
Kippetje (Soda Can Chicken) en procureur... Is niet helemaal goed gegaan want gisternacht om 01:30 was de waterbak leeg (in het begin gevuld met kokend water), na amper 3 uur. Kon er niet handig bij en de gieter, zul je altijd zien, bleek ook nog lek te zijn. Uiteindelijk bak bijgevuld met koud water, te koud zo bleek want vanmorgen was dome temperatuur rond de 80 graden C. en de kern van de procureur zo'n 65 graden (om 01:30 was dat 64 graden). Grrrrr... hele boel maar even eruit gehaald, ik was ook wat te zuinig geweest met de brikketten (2 zakjes Action houtskool briketten van 2 kg, totaal dus 4 kg), nouja, aldoende leert men. Vuurtje weer aan de praat gekregen, nu ook wat kokosbriketten erbij, kippetje er ook bij (zo rond 10:00 u.). Kipje hebben we net op, ondanks de lage temperatuur toch erg smakelijk. Misschien iets teveel "brikettenrooksmaak" maargoed, dat komt door de tussentijdse vuuractie. Volgende keer ga ik dat anders doen. De varkensnek ligt nu zo'n 12 uur, heb ik vanmorgen toch maar even in folie gedaan tot 78 graden C. en net weer uitgepakt, temperatuur zakte toen weer en zit nu inmiddels weer op 79 graden. Mijn vorige PP was wel goed gelukt, maar sommige stukken hadden volgens mij nog iets gaarder gemogen dus ik ga nu door tot 89 graden C. en controleer ook nog even met een andere kernthermometer. Aldoende leert men.

976918_520638401333029_285669528_o.jpg


983627_520638751332994_1913019052_n.jpg


Kipje ook low 'n' slow, ik had er geen hoge verwachtingen van
 
het ziet er wel smakelijk uit.

elke keer als de bbq aansteekt, leer je weer wat bij  :)
 
Mijn eerste paar runs had ik ook wat moeite om de wsm stabiel te huden, bij mij schoot hij wel eens door naar een te hoge temperatuur. Als hij eenmaal vies is gaat het beter.
 
De "vervolgrun" vanaf de ochtend ging beter. Vanaf 10:00 tot ong. 16:00 mooi stabiel op 120 graden. Water vul ik nu in kleine porties toe (gietertje uit de zandbak) met warm water (ong. 50 graden). Procureur was ingepakt en zat op 78 C. dus weer uitgepakt, lijkt nu weer in the zone te zitten want is al een tijd op 79 graden. Vuurtje was nog aardig maar aanzienlijk minder dus hele keteltje maar even opgepakt en weer wat briketten erbij. Ik gok dat ik nu zo'n 6 kg verstookt heb, is dat niet erg veel? Toegegeven, hij brandt vanaf 22:30 gisterenavond maar toch... Oh kloot, van de zenuwen vergeten foto's te maken van Soda Can Chicken bereiding... grrrr... en dit was de laatste keer want ik ben er niet dol op, zo'n heel karkas. Gelden hier geen verzachtende omstandigheden Leo (voor het kipje)? Ik ben er wel tot 01:30 voor opgebleven zoals je weet (om vervolgens te besluiten hem er 's-ochtends op te zetten hihi).
 
is dat geen tokkie waard? ziet er goed uit!
 
Ik zou de procureur weer inpakken, hij ligt nu te zweten en verliest veel vocht, pas als dat voorbij is gaat de temp van de procureur weer stijgen. Gewoon goed strak inpakken dan stijgt de temperatuur van de procureur gelijk weer en blijft hij heerlijk mals.
ps hoe smaakte de kip?
 
Kip ziet er toch goed en lekker uit.
 
Kip ziet er smakelijk uit!
Wat is de meerwaarde van die waterbak behalve om er voor te zorgen dat geen druppels verbranden, vlees vochtig houden? Is dit echt noodzakelijk bij pp, zie dit niet iedereen doen volgens mij.
 
De waterbak zorgt er ook voor dat de temperatuur constant blijft, mensen met een temp controller pakken de waterbak in folie omdat dat handiger is.
 
Frits +1
 
PV zei:
Oh kloot, van de zenuwen vergeten foto's te maken van Soda Can Chicken bereiding... grrrr... en dit was de laatste keer want ik ben er niet dol op, zo'n heel karkas. Gelden hier geen verzachtende omstandigheden Leo (voor het kipje)? Ik ben er wel tot 01:30 voor opgebleven zoals je weet (om vervolgens te besluiten hem er 's-ochtends op te zetten hihi).
Geen foto?.....niet gebeurd!  :D
 
PV zei:
Oh kloot, van de zenuwen vergeten foto's te maken van Soda Can Chicken bereiding... grrrr... en dit was de laatste keer want ik ben er niet dol op, zo'n heel karkas. Gelden hier geen verzachtende omstandigheden Leo (voor het kipje)? Ik ben er wel tot 01:30 voor opgebleven zoals je weet (om vervolgens te besluiten hem er 's-ochtends op te zetten hihi).

sorry, soms moeten we gewoon streng zijn, als we dit voor jou toestaan, kunnen we bij anderen geen nee zeggen.
Je zal het dus nog een keer moeten doen voor je badge, sorry  ;)
 
PV,
aangezien we het toch wel jammer vinden van al je moeite die je gedaan hebt wil ik je het volgende meededelen:

GEFELICITEERD MET JE TOKKIE  ;)
 
Frits zei:
De waterbak zorgt er ook voor dat de temperatuur constant blijft, mensen met een temp controller pakken de waterbak in folie omdat dat handiger is.

Handiger waarvoor??  schoonmaken??
Of voor temperatuur control?? :eek:
 
De temperatuurcontroller zorgt voor de gelijkmatige temperatuur. Een waterverdampende waterbak is dan geen constante en is dus moeilijker voor de controller, een ingepakte waterbak daarentegen is wel een constante de folie zorgt ervoor dat je hem makkelijk schoon krijgt
 
Is dat "inpakken" gewoon met een enkel laagje alu folie, of moet er meer in of omheen??  ???
Is dat eerst inpakken en dan water of doe je de folie over de waterpan?? :eek:
 
Ik doe meerdere, en in de bak een paar proppen folie als vulling. Na afloop haal ik de buitenste eraf. En doe er weer een nieuw laagje omheen
 
Geen water Frits?? ???
 
Terug
Bovenaan Onderaan