BasBQ
Beef en Steak

Worst: Rookworst roken.

Ik ben van de partij als we het gaan doen. Ik kan m'n vleesmolen meenemen als er meer zijn die dat doen  kan de groep best wat groter zijn.
 
noskos zei:
Vandaag worst gemaakt, maar er rondjes van maken is toch nog een hele kunst.. Dat wil ik nog weleens van iemand afkijken al dat mag!

Dennis heb je ook foto's ben benieuwd naar je creaties...
 
Dat rondjes maken is het eenvoudigste gedeelte.
Ik zal binnenkorst de knoop proberen te tekenen en in dit draadje plaatsen.
 
@ Boel, ze gaan vanmiddag de BBQ in, daarna volgen de foto's ;)
 
noskos zei:
@Nosmo, klopt maar die heeft maar een kleine capaciteit helaas. Misschien kunnen we een keer zoiets zelf organiseren, er zijn mensen zat met de juiste spullen denk ik. En de kennis hebben we ook.

Lekker en leuk. Ik zeg: doen... dus mocht het er van komen: count me in!

Zo, en dan ga ik nu Bert even een paar veren in zijn kont stoppen...
 
Bert,

Da ziet er helemaal TOP! uit. Water loopt met liters tegelijk uit mijn mond en mijn ogen zijn waterig van ontroering. Wat een fabeltastisch mooie worsten. Je zou er zo de zomer voor over willen slaan.

Bedankt voor je heerlijke reportage!

Jeroen
 
El Fumarole zei:
Zo, en dan ga ik nu Bert even een paar veren in zijn kont stoppen...

Voorzichtig h?. Teveel ontsluiting kan je op latere leeftijd lelijk opbreken :(
 
Vanwaar eigenlijk het colorozozout in de worst? Ik begrijp dat het de vorming van botulisme tegengaat zoals bijvoorbeeld het Leo-zout ook doet bij de zelfgemaakte bacon. Maar zo te zien verwerk je je vlees direct en laat je het niet eerst een week liggen. Bovendien rook je het vervolgens, wat volgens mij ook een conserveringsmethode is. Op welk moment in het proces is er dan toch kans op vorming van schadelijke bacteri?n? Dit omdat het toevoegen van nitriet ook niet onomstreden is.
 
coelho zei:
Vanwaar eigenlijk het colorozozout in de worst? Ik begrijp dat het de vorming van botulisme tegengaat zoals bijvoorbeeld het Leo-zout ook doet bij de zelfgemaakte bacon. Maar zo te zien verwerk je je vlees direct en laat je het niet eerst een week liggen. Bovendien rook je het vervolgens, wat volgens mij ook een conserveringsmethode is. Op welk moment in het proces is er dan toch kans op vorming van schadelijke bacteri?n? Dit omdat het toevoegen van nitriet ook niet onomstreden is.

Je kunt dit ook maken met gewoon keuken zout. Echter dan zal je eindprodukt wanneer je het doorsnijdt een grauwe kleur hebben. Hetzelfde als bij verse worst. Wij zijn gewend aan de mooie rode vleeskleur bij rookworst en daar zorgt het colorozozout ook voor.
 
Ik hou me aanbevolen voor een workshop. Heb een elektrische molen, ellebogenmolen en een stopper F. DICK met verschillende vulpijpen.
 
En ik heb geen van dat spul op een Porkert 5 na, maar ook ik ben geinteresseerd in een workshop :)
 
We moeten niet gaan draadkapen... :) Ik zal een draadje openen voor ideeen voor een workshop kijken wat er van komt
 
noskos zei:
@ Boel, ze gaan vanmiddag de BBQ in, daarna volgen de foto's ;)

En? En? ( ben echt niet ongeduldig hoor ;) )
 
Boel0037 zei:
We moeten niet gaan draadkapen... :) Ik zal een draadje openen voor ideeen voor een workshop kijken wat er van komt
Well done!
 
Ziet er goed uit, maar ff een vraagje: is dit warm of koud gerookt? Kon het niet terug vinden in het verhaal.

Groet,
Henk
 
helldaddy zei:
Ziet er goed uit, maar ff een vraagje: is dit warm of koud gerookt? Kon het niet terug vinden in het verhaal.

Groet,
Henk

Deze zijn warm gerookt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan