BasBQ
Beef en Steak

Worst: Rookworst roken.

Ohhhhhhh.........prachtig

Ook ik maak een diepe buiging.
Mijn oom is gepensioeneerd slager maar maak nog steeds worst.
Ik ga hem eens aan ze vestje trekken.

Maar dit proberen lijkt me ook super.

Op 1 op mijn lijstje

Merci voor het mooie verslag
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg! Als we stamppot eten, mag ik dan bij jou een worstje komen halen?? :D
 
En rook je de rest dan ook meteen of gaan die de vriezer in?
 
Als ik ze wil koud roken,moet ik ze eerst Wellen.Kan je daar ook wat over vertellen.
 
Ik vind het geweldig zoals het er uit ziet en je eigenworst maken is zowiezo al een kunst stuk,het petje gaat hier voor af krijg gelijk trek.
 
noskos zei:
En rook je de rest dan ook meteen of gaan die de vriezer in?
Daar kun je een keuze in maken. Ik heb ze allemaal afgerookt en ingevroren. Voor het gemak.
Op m'n werk maken we uit effici?ntie een paar honderd kilo tegelijk. Die vries ik dan ongerookt in en rook om de dag af wat ik nodig heb.
Zo heb ik steeds vers gerookte worst.
 
Mike v R zei:
Als ik ze wil koud roken,moet ik ze eerst Wellen.Kan je daar ook wat over vertellen.
Nee zeker niet wellen.
Om koud te roken zou ik ze eerst een nacht op een koele plaats hangen. Eventueel met ventilator zodat ze drogen.
Daarna op rustig temperatuur laten komen (+/- 30 graden,minimaal kamertemperatuur). Waarom rustig? De hele worst moet eigenlijk die temperatuur hebben. Wanneer je dan gaat roken
condenseert de buitenkant niet meer en de rook opname is dan ideaal.
 
Dat is nog eens een goede tip, zal ik ook eens bij bacon toepassen.
 
Gaaf zeg Bert!
 
Even een vraagje waarom de vergiet op de kooltjes?
 
Ik denk het voorkomen van opdwarrelend as?
 
riona zei:
Even een vraagje waarom de vergiet op de kooltjes?

In het vergiet gooi ik mijn beukesnippers. Die smeulen dan vanzelf door de kooltjes en het blijft ook goed smeulen omdat er rondom zuurstof bij kan.
 
dit moeten we allemaal maar eens gaan leren :)  heel bijzonder en prachtig resultaat .....doe mij er maar 1 met een biertje ;)

en nu ik er zo aan denk...kan bij de sponsor wel zijn worstenopstopvulmachine (maak er maar wat van) gebruiken.....
 
Vandaag worst gemaakt, maar er rondjes van maken is toch nog een hele kunst.. Dat wil ik nog weleens van iemand afkijken al dat mag!
 
Misschien moet Bert maar een masterclass geven op de najaarsmeating. ;)

Zouden we nog niet eens met het genootschap een workshop bij Martijn gaan doen?
 
Ai! Dat ziet er een STUK beter uit dan die Unox worsten..... Dus Bert mag het ons leren, of stoppen met ons lekker te maken!  :p
 
@Nosmo, klopt maar die heeft maar een kleine capaciteit helaas. Misschien kunnen we een keer zoiets zelf organiseren, er zijn mensen zat met de juiste spullen denk ik. En de kennis hebben we ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan