BasBQ
Beef en Steak

Worst: Rookworst (farce)

Piet omzettend jammer dat je er morgen niet bij bent. Bij deze leg je de lat wel weer hoog voor ons allemaal. Wat zien deze worsten er weer lekker uit. Ga ik snel een keer maken.....

Morgen gaan wij aan de slag maar dit overtreffen zal lastig zijn.
 
Ik vind het ook erg jammer dat ik er morgen niet bij ben, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn. Ik kijk er nu al naar uit waarmee jullie na morgen op de proppen komen, zo kunnen we elkaar mooi blijven inspireren om nog veel meer lekkers te maken.
 
Piet nog een vraag over het spek snijden jullie dat zwoerd eraf of maal je dat gewoon mee.
 
Hendrik Willem zei:
Piet nog een vraag over het spek snijden jullie dat zwoerd eraf of maal je dat gewoon mee.

Zwoerd moet er af, dit heeft een lange gaartijd dus je zult het terug vinden als harde stukjes in je worst
 
Klopt, (hoe kan het ook anders ;) ) spek zonder zwoerd en ook zonder kraakbeen wat er ook nog wel eens in zit.

 
Bert zei:
Mike v R zei:
Ik wil het nu ook weer eens op 30graden proberen te roken.

Maak je de worst volgens recept van Nosmo zonder een farce te maken, dus gewoon met de molen, dan kun je ze na het koud roken (<30 graden) ook op een koele droge plaats hangen en laten drogen. Je krijgt dan een droge metworst die je zo in stukjes kunt snijden voor bij de borrel. Ook leuk om te proberen.
Rook je ze warm dan lukt dat niet meer om dat het produkt dan gaar is.

Bert even tussendoor hoe lang zou je ze koud roken?
 
Boel0037 zei:
Bert even tussendoor hoe lang zou je ze koud roken?

Een uur of 12
Vroeger (voor de computer gestuurde rookkasten) staken we de rookkast aan als we naar huis gingen (18.00) en we haalden de worst er de volgende ochtend uit.
Er werd niet op een uurtje meer of minder gekeken.
 
Bert zei:
Boel0037 zei:
Bert even tussendoor hoe lang zou je ze koud roken?

Een uur of 12
Vroeger (voor de computer gestuurde rookkasten) staken we de rookkast aan als we naar huis gingen (18.00) en we haalden de worst er de volgende ochtend uit.

Hoe verhoudt zich dit met de CSG? Ik neem aan dat het met een CSG een stuk langer moet roken gezien de lage rook productie.
 
Bert zei:
Boel0037 zei:
Bert even tussendoor hoe lang zou je ze koud roken?

Een uur of 12
Vroeger (voor de computer gestuurde rookkasten) staken we de rookkast aan als we naar huis gingen (18.00) en we haalden de worst er de volgende ochtend uit.
Er werd niet op een uurtje meer of minder gekeken.
En ze waren ook lekker Bert.
 
Bert zei:
Boel0037 zei:
Bert even tussendoor hoe lang zou je ze koud roken?

Een uur of 12
Vroeger (voor de computer gestuurde rookkasten) staken we de rookkast aan als we naar huis gingen (18.00) en we haalden de worst er de volgende ochtend uit.
Er werd niet op een uurtje meer of minder gekeken.

Bedankt! Ja met de CSg zal wel wat langer zijn...... Eerste keer dat ik rookworst maak ga ik dit proberen... (het plan is aankomende week :) )
 
Ziet goed uit!  Ik wil ze ook gaan maken nu ik een wortsmachientje heb en heb twee vraagjes. Waar moet ik de worst 24 uur drogen? In de koelkast of erbuiten. En de foelie, heb je gewoon gebruikt of poeder?
 
Ik hang ze altijd in garage, maar als het warm weer is lijkt de koelkast me beter. Foelie in poeder vorm anders krijg je stukjes foelie in de worst en dat is niet zo lekker. ;)
 
Thanks!
 
Hier hangen er sinds 10:00u een paar in de uds, onder het genot van koude rook uit de csg.

Ik las al dat 12 uur waarschijnlijk wat kort is... 24 uur maar doen dan?

d814d5c468d51524baf447dd3cc27fd6.jpg

7f150d7444a700db6a8d760b623ad242.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mooi Chuck!
Ik heb zelf geen ervaring met koud gerookte worst... Ga je ze na het roken afkoken, of ga je ze drogen?
 
Na twee volle csg's met beuken mot, dat is 26 uur, is er eigenlijk nog maar weinig kleur verschenen op de worstjes.
a3f7e29f94e1d8468dee9d2e5562deff.jpg

Zou dat kunnen komen door dat het gewoon best vochtig is door alle regen? Of krijg je bij koud roken (dit was m'n eerste keer namelijk) sowieso weinig kleur?


Maar toch maar eens eentje proberen...
9679f7efcf90532d965f389f6ae1b010.jpg


Over een uurtje een update


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Happy wife, happy life ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan