BasBQ
Beef en Steak

Worst: Bratwurst (of gewoon op zn hollands braadworst)

Haha ja is een post van een jaar oud, in de tussentijd zo veel meer geleerd en opgestoken maar de basis is nog steeds hetzelfde......
Met alle tips en tricks en aanmoediging van het forum en de worst workshop is het resultaat nu constant qua sappigheid en consistentie.
Het kinnebakspek is zeker de moeite waard om te proberen dat heb ik nog niet gedaan maar de worst zijn in een jaar tijd toch heel veel beter geworden.

De belangrijkste tips/leerpunten van afgelopen jaar:
- Werk koud, maar dan ook echt koud, vries het vlees aan voor het door de molen gaat, terug koelen voor het mengen en gebruik ijswater!
- Wrijv het gehakt ipv kneden, wrijven net zolang totdat het deeg als een bal aan je handen blijft plakken en het "draderig"is geworden
- Laat de worstjes minimaal een nachtje rusten voordat je ze grilt dan verdelen de kruiden zich goed.
- Wees niet bang om vreemde dingen te proberen, vaak wordt je erg verrast door het resultaat

Voor iedereen die nog twijfelt zeg ik gewoon doen, het is echt heel leuk om te doen en vaak een verrassend resultaat waar je toch best met trots over kunt vertellen als je naast de gril staat  met een pintje en een verse worst in je handen
 
Zo'n worst gaat er hier altijd wel in JT!!
Loopt zo'n RVS vulpijp beter/lekkerder dan eentje van plastic???
 
MarBQ zei:
Zo'n worst gaat er hier altijd wel in JT!!
Loopt zo'n RVS vulpijp beter/lekkerder dan eentje van plastic???

Hey Marco, ja ik vind vooral schapensnaar beter lopen op een rvs pijpje maar dat is per keer ook verschillend.
Op de een of ander manier voelt RVS wat beter aan maar dat zit meer tussen de oren denk ik........ Kunststof pijpjes gaat ook, ik gebruik altijd wel veel water als smeermiddel.....
 
Moet ook maar gaan scoren. De laatste X met de schapen darm was een ramp!!
Gebruik jij ook een nr 5 f alleen de 8??. Heb jij helemaal geen doorvoerplaat??
 
Misschien eentip: Ik sla mijn gehakt samen met de kruiden even flink door met de bisschop van de keukenmachine. De cakeklopper zeg maar. Werkt als een tiet. Kruiden ook meteen perfect gemengd. Gaat echt een stuk sneller dan met de handjes.
 
Thumb up! Of zoals op Facebook: LIKE!
 
MarBQ zei:
Moet ook maar gaan scoren. De laatste X met de schapen darm was een ramp!!
Gebruik jij ook een nr 5 f alleen de 8??. Heb jij helemaal geen doorvoerplaat??

Ik heb als doorvoorplaat een plaat met 16mm gaten.... werkt ook prima, (doen dan wel het mes erbij)
 
Boel0037 zei:
Bratwurst
Kruidenmix
Onderstaande kruiden zijn gebasseerd op 1 kilo vlees totaal
(na het snijden vlees wegen en juiste verhouding uitrekenen)

3/4 eetlepel zout
1/2 theelepel karwijzaad (gekneusd)
1 eetlepel marjoraan
1/2 theelepel witte peper
1/2 theelepel foelie
1/2 theelepel mosterpoeder
100ml water

2. Wegen, kruiden afwegen en vlees half uurtje in de vriezer (hakt het mooier)
Bedankt voor het kijken... en alle input is welkom...

Boel
Boel,
Er zijn inmiddels heel wat Chinese "precisie weegschaaltjes" als nieuwe aanwinst voorbij gekomen op het forum, inclusief die bij mijzelf.
Heb je voor de kruiden inmiddels ook een receptuur in grammen per ingredi?nt?
thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan