BasBQ
Beef en Steak

Worst: Amazing Chicken Sausage Indian Style

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
DSC_0085.JPG

Amazing Chicken Sausages Indian Style
(A-meat Sausage)


Met dank aan mijn Collega Amit uit India met wie ik dit recept heb samengesteld, vandaar de woordspeling A-meat sausage.
Voor de duidelijkheid, worst kennen ze niet in India, maar alle ingredienten zijn zo gekozen dat ik deze heerlijke worst zo in India kan serveren.
Normaliter wordt er in worstrecepten 15 gram zout per kilo gehakt gerekend, dit vinden wij persoonlijk veel te zout.
vandaar iets in mindering gebracht.

Ingredienten:

  • 1 kg. Kippendijengehakt (4,5 mm snijplaat)
  • 2,5 gram (1 tl.) Komijnzaad, heel
  • 2,5 gram (1 tl.) Ketoembar (korianderzaadpoeder)
  • 6,0 gram (2 tl.) Masala
  • 3,0 gram (1 tl.) Garam Masala
  • 2,5 gram (1 tl.) Red pepper powder (Gochu Garu)
  • 1 ui zeer fijn gesnipperd
  • 6,0 gram (1 tl.) vers geraspte gember + 1 teen fijngeknepen knoflook, hiermee
    Ginger garlic paste van maken, goed mengen met een halve tl. water
  • 1 tomaat ontveld zonder zaad, in zeer kleine blokjes gesneden
  • ½ kopje water (ongeveer 75 ml.)
  • 12,0 gram zout voor het gehakt (per kg.) + een snuf extra (½ tl.) voor de currypasta
  • 20,0 gram Mager melkpoeder (= 2%)
  • 3,5 meter schapendarm goed schoongespoeld met koud water (bij gebruik varkensdarm 2,0 meter gebruiken)
Bereiding:

In een koekenpan een paar el. Arachide olie verhitten op matig vuur.

De komijnzaadjes toevoegen en even laten geuren ongeveer 1 minuut, let op dat de boel niet verbrandt.

De gesnipperde uien toevoegen en 10 minuten laten sudderen dan de ginger garlic paste toevoegen en 5 minuten mee laten sudderen, vervolgens de fijngesneden tomaat toevoegen en 5 minuten mee laten sudderen tot de ui licht bruin verkleurt.

De rest van de Kruiden/specerijen toevoegen + een snuf zout en even mee laten sudderen (1 minuut) Let op dat de boel niet verbrandt, ½ kopje water toevoegen en het mengsel zacht pruttelend inkoken tot een pasta.

Af laten koelen in de koelkast zetten, het mengsel moet goed koud worden alvorens het met het koude gehakt te mengen, basisregel Worstmaken: M.E.N.G.K.O.U.D.

Worstdeeg 1 dag van te voren maken, gehakt goed (koud) mengen met de curry pasta, het magere melkpoeder en het zout
totdat er een smeuïge massa ontstaat, ( ongeveer 10 minuten, mixer met deeghaken) let op dat de hele massa goed koud blijft.
(mager melkpoeder is in de meeste supermarkten te koop bij de afdeling houdbare melk, zoals elk van Campina in een geel doosje)

In de koelkast terugzetten voor 1 nacht (minimaal 8 uur)

Ondertussen de schapendarmen goed spoelen met koud water.

De volgende dag worst maken/vullen de worstjes of invriezen of bereiden op de BBQ indirect 180-200 graden Celsius
tot een kerntemperatuur van 70 graden Celsius

DSC_0026.JPG
DSC_0028.JPG
DSC_0032.JPG
DSC_0036.JPG
DSC_0039.JPG
DSC_0043.JPG
DSC_0054.JPG
DSC_0068.JPG
DSC_0070.JPG
DSC_0076.JPG
DSC_0081.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heerlijk uit! Ik houd ook wel van Curries dus wie weet komt het gereedschap om worsten te maken hier ook binnenkort in huis.
 
Bedankt voor het delen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Geweldig!! Bedankt voor het delen, deze ga ik zsm een keer proberen! Helemaal mijn smaak, lijkt me.
 
De worsten zijn echt heel lekker, lekker gangbaar, allround zeg maar, een allermans vriend, kun je zo in een foodtruck verkopen, ook zeer geschikt voor diegene die niet zo gek is op de erg kruidige Indiase keuken.
Let wel dat er een groot verschil is tussen kruidig(Spicy) en Heet (Hot)
De volgende keer ga ik een versie maken die nog wat kruidiger is, ook de hitte gaat dan iets omhoog.
De Garam masala wordt dan 2 tl. en de rode peperpoeder wordt 1,5 tl.
Maar dat wordt een experimentele variatie want deze versie is al superlekker.
 
Al een keer de meer kruidige versie gemaakt, Ewald? Ik denk dat ie bij ons dit weekend gedraaid gaat worden! Kijk er nu al naar uit.
 
Al een keer de meer kruidige versie gemaakt, Ewald? Ik denk dat ie bij ons dit weekend gedraaid gaat worden! Kijk er nu al naar uit.
Nee nog niet, maar ik heb de huidige versie na het garen op de BBQ (gevacumeerd ingevroren en weer ontdooid) in de koekenpan gebakken en dan wordt de smaak wel intenser.
Ook de pittigheid proef je dan opeens iets meer, niet heel pittig maar je proeft het rode pepertje.
Het kan volgens mij geen kwaad als je de Masala en Garam masala gelijk trekt dus beiden 2tl. (6 gram elk)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een behoorlijke klus, maar het resultaat mag er zijn. De worstjes zien er ook strak uit, geen dikke en dunne plekken er in. Professioneel hoor. 👌🏼
Bedankt voor het delen!
 
Zo! De currypaste is gemaakt en de kippendijfilet ligt ijskoud te worden... Het huis ruikt fokking lekker!! . Straks gehakt er van draaien, K.O.U.D.M.E.N.G.E.N en dan heeeeeeeeel lang wachten tot morgen om er wat van te kunnen proeven!
 
Gehakt, curry, melkpoeder en zout in de (koude) mixer gedaan en binnen 5 minuten had ik een homogene, plakkende massa. Wat ik me wel altijd afvraag... Wanneer is het nou echt goed? Ik bedoel, ik heb al lekkere worsten gecreëerd, qua textuur dus ook, maar kan het nog beter als ik langer mix? Ik ben nu gestopt bij een graad of 9, wilde het niet verder op laten lopen. Maar Ewald, jij deed 10 minuten met een handmixer. Dat is wellicht nog effectiever dan een staande mixer met 1 deeghaak... Wat denk jij?
88e69aae616ff7abf7ad4bed0c02d94f.jpg
 
Zo! De currypaste is gemaakt en de kippendijfilet ligt ijskoud te worden... Het huis ruikt fokking lekker!! . Straks gehakt er van draaien, K.O.U.D.M.E.N.G.E.N en dan heeeeeeeeel lang wachten tot morgen om er wat van te kunnen proeven!
Ben erg benieuwd wat je ervan gaat vinden, kan eigenlijk niet meer mis gaan als ik lees dat je het fokking lekker vindt ruiken. :)
 
Gehakt, curry, melkpoeder en zout in de (koude) mixer gedaan en binnen 5 minuten had ik een homogene, plakkende massa. Wat ik me wel altijd afvraag... Wanneer is het nou echt goed? Ik bedoel, ik heb al lekkere worsten gecreëerd, qua textuur dus ook, maar kan het nog beter als ik langer mix? Ik ben nu gestopt bij een graad of 9, wilde het niet verder op laten lopen. Maar Ewald, jij deed 10 minuten met een handmixer. Dat is wellicht nog effectiever dan een staande mixer met 1 deeghaak... Wat denk jij?

Dat ligt helemaal aan jezelf, hoe langer je mixt hoe compacter je worst wordt, de M.E.N.G.K.O.U.D. is belangrijk om de vetjes vast te houden.
als het te warm wordt versmeert het vet en is het niet meer gebonden met de eiwitten en krijg je een worst met allemaal vetplassen erin, zo heb ik het begrepen. Dus hoe langer je mixt hoe compacter de uiteindelijke worst en dat is ook iets van persoonlijke voorkeur, het moet wel een deeg worden waarin je geen stukjes vlees meer kunt onderscheiden.
Verder is het jouw worst, dus jouw feestje, geniet ervan.

Ziet er nu al goed uit.
 
Dat ligt helemaal aan jezelf, hoe langer je mixt hoe compacter je worst wordt, de M.E.N.G.K.O.U.D. is belangrijk om de vetjes vast te houden.
als het te warm wordt versmeert het vet en is het niet meer gebonden met de eiwitten en krijg je een worst met allemaal vetplassen erin, zo heb ik het begrepen. Dus hoe langer je mixt hoe compacter de uiteindelijke worst en dat is ook iets van persoonlijke voorkeur, het moet wel een deeg worden waarin je geen stukjes vlees meer kunt onderscheiden.
Verder is het jouw worst, dus jouw feestje, geniet ervan.

Ziet er nu al goed uit.
Ja, dat van die temp icm vetten had ik ook zo begrepen. Maar vroeg me af wat de gevolgen zijn van korter mixen tov langer. Maar dat is duidelijk zo. En ook het deeg ruikt nu fokking lekker Ja, ik ben echt gek op indiaas én worst, dus ja..... Morgenmiddag ga ik vullen. Wel met varkensdarm, maar ik ga kijken hoe dun ik de worsten kan krijgen. Sowieso niet dunner dan de diameter van de darm natuurlijk, maar ook wat minder vol dan waar ik normaal op uit kom. Dus een leuke oefening!
 
Ja, dat van die temp icm vetten had ik ook zo begrepen. Maar vroeg me af wat de gevolgen zijn van korter mixen tov langer. Maar dat is duidelijk zo. En ook het deeg ruikt nu fokking lekker Ja, ik ben echt gek op indiaas én worst, dus ja..... Morgenmiddag ga ik vullen. Wel met varkensdarm, maar ik ga kijken hoe dun ik de worsten kan krijgen. Sowieso niet dunner dan de diameter van de darm natuurlijk, maar ook wat minder vol dan waar ik normaal op uit kom. Dus een leuke oefening!

Doe gewoon je ding maak een mooie worst volgens je eigen gevoel, succes
 
Oh, ja zeker. Ik wil ook gewoon varkensdarm gebruiken. Maar ga wel kijken hoe dun ik die worsten kan krijgen. Dan heb ik meer worsten en minder gedoe met draaien. Ik heb ook een beetje moeten spelen met de ingrediënten, omdat ik niet alles had of kon vinden. Maar dat is het leuke aan worst, het maakt niet uit! Gewoon gaan. Maar in ieder geval bedankt voor het delen en de inspiratie. Morgen nog een fotootje.
 
Laatst bewerkt:
Zo! Lekkere worst hoor! Wilde ze eigenlijk dunner krijgen, maar er zat veel lucht in. Dus zat een beetje te kloten met het vullen. Maar wat zijn ze lekker!
e04bc7f34cb299c04f8ca4c5edffd093.jpg
e667835ab7bac6c85cafd23424e15421.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie worgs Marc.
 
Ik ga deze worst morgen weer eens maken, als ik zo vrij mag zijn! Deze keer wel in schapendarm. Een vriend van me is erg benieuwd en heeft al een optie genomen op een (groot) deel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Ik ga deze worst morgen weer eens maken, als ik zo vrij mag zijn! Deze keer wel in schapendarm. Een vriend van me is erg benieuwd en heeft al een optie genomen op een (groot) deel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
jij heb een slimme vriend :cool:
 
Terug
Bovenaan Onderaan