BasBQ
Beef en Steak

witvis wellington

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Bij het thema van de fotowedstijd deze maand moest ik eigenlijk meteen denken aan een beef wellington. Lekker fancy en mooi om te zien... als het lukt...

Dat gezegd hebbende, ik hou wel van een (culinaire) uitdaging en al snel ontstond het idee om een wellington te maken met vis. Het internet staat vol met zalm in bladerdeeg recepten, vaak met roomkaas oid. Best lekker natuurlijk, maar mij niet uitdagend genoeg.
Ik besloot een recept wat ik een tijdje geleden bij een japans dinertje als voorgerecht serveerde, te combineren met mijn wellington. Een vismozaiek als vulling.

Laten we beginnen.
Ik had een simpele pangasiusfilet liggen die ik in repen gesneden heb. Elk reepje heb ik vervolgens door een mengsel van furikake met wat peterselie (poeder - alles eerst even door de spicegrinder gehaald) en een klein beetje zout gerold. Deze repen stapel je op en rol je strak in een dubbele laag huishoudfolie. Dat pakketje gaat een paar uur de koelkast in om lekker aan elkaar vast te plakken. Normaal gesproken gaat na die paar uur het hele pakketje in de sous vide, maar dat is vloeken in deze kerk. Dit keer dus niet.
_DSC5331.jpg


_DSC5332.jpg


_DSC5333.jpg


_DSC5334.jpg


Na een paar uur opstijven heb ik het mozaiek in een vel nori gerold en daarna weer terug in de koeling gestopt.

_DSC5335.jpg


Voor de kleur in de wellington maakte ik een farce van spinazie en pangasiusfilet. op smaak gebracht met shio koji, togarashi (thanks voor de tip @Ewald ), paddestoelenpoeder (gedroogde paddestoelen van de toko, door de spicegrinder) en wat msg. Umami galore!

_DSC5340.jpg


_DSC5345.jpg


Om het bladerdeeg straks niet helemaal vochtig te laten worden bakte ik dunne pannenkoekjes. bloem, dashi en ei als beslag.
Daar heb ik de farce op gesmeerd, de in nori gewikkelde vismozaiek in gerold en dat hele ding weer ingepakt in bladerdeeg.
Ik heb geen fancy roller om mooie netjes van bladerdeeg te maken, dus gewoon met een scherp mesje wat versiering gesneden. Voor dat rustieke geheel he!

_DSC5347.jpg


_DSC5349.jpg


_DSC5350.jpg



De BBQ had ik na het bakken van de spinazie omgebouwd naar een pizza setup, de platesetter onderin, en dan op de kop mn devide&conquer rack er bovenop, daar de pizzasteen op zodat er zo veel mogelijk bovenwarmte op de wellington komt.

_DSC5353.jpg


_DSC5354.jpg


Wellington op een bakpapiertje op de steen, halverwege even stiekem spieken hoe 't gaat en na zo'n 35 minuten was het geheel mooi op kleur.

Nog even een foto'tje voor jullie allemaal en dan hup, aanvalluh!


_DSC5373.jpg



Voor een eerste wellington van de bbq ben ik niet ontevreden. De smaak is hemels, de korst is lekker knapperig etc. dus wat dat betreft een geslaagd experiment. Ik vind het alleen jammer dat het mozaiek niet meer zo duidelijk is als wanneer t pakketje uit een sous vide komt, alle sappen en kruiden hebben door de verdere bereiding natuurlijk wat meer tijd om door elkaar te lopen, dus of er wat aan te doen is, I dont know.

bedankt voor uw aandacht en eet smakelijk!
 
Ik sta perplex. Wat een geweldig idee en uitmuntende uitvoering.
Menige chef kok (of ben je hetzelf 😉) zou stik jalours op je zijn.
Zoals al eerder geschreven, die japanse style is echt jou signature. Geef je ook workshops 😋😋
Mooi.
 
Dit is echt heel gaaf gedaan!
Wat een explosie aan smaken moet dat zijn. 💥💥💥

Echt een hele mooie inzending.
 
Is gewoon kunst , top gedaan 👌🏻
 
Oh wow geweldig! Zelf wel beef Wellington gemaakt van de Q. Maar nu heb ik er een nieuwe uitdaging bij. Wat gaaf!
 
Oh wow geweldig! Zelf wel beef Wellington gemaakt van de Q. Maar nu heb ik er een nieuwe uitdaging bij. Wat gaaf!

Als je m maakt, hou dan rekening met dat de kerntemperatuur van een stuk rundvlees wat hoger ligt dan een stukje gare vis. De temperatuur van je q mag dus iets hoger liggen dan de 200 voor een beef wellington, zodat de buitenkant iets sneller bruin is. Ik zat er niet heel veel boven, 210 denk ik, maar de vis was al wel wat aan de droge kant. Ik ga de volgende poging op 220 zitten.
 
Als je m maakt, hou dan rekening met dat de kerntemperatuur van een stuk rundvlees wat hoger ligt dan een stukje gare vis. De temperatuur van je q mag dus iets hoger liggen dan de 200 voor een beef wellington, zodat de buitenkant iets sneller bruin is. Ik zat er niet heel veel boven, 210 denk ik, maar de vis was al wel wat aan de droge kant. Ik ga de volgende poging op 220 zitten.
Dank je voor het advies. Goed om rekening mee te houden inderdaad.
 
Wauw, wat een kunstenaar.
Prachtig bedacht, prachtige uitvoering, en ongetwijfeld een prachtige smaak. Petje af
 
Ontzettend gaaf gedaan! De Japanse keuken is wel echt jouw ding. Ik heb in ieder geval een hoop nieuwe ingrediënten geleerd
 
Wauw weer zo'n schitterend :love: gerecht wat ik heel graag zou willen proeven, mijn complimenten.
 
Petje af. Wat een prachtig resultaat. Dat id van je pannenkoekje aan de binnenkant is top. Heeft goed gewerkt. En geeft een mooi extra laagje zo op de foto. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan