BasBQ
Beef en Steak

Wings ge?nspireerd op de Jamaicaanse Jerk Wings

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Eerste keer Jerk chicken wings

Sinds een paar dagen heb ik een Keij Kamado Compact en aangezien het lekker weer is ben ik meteen aan de slag gegaan. Na flink wat inspiratie te hebben opgedaan via de recepten op bbq-nl.nl ben ik uiteindelijk uitgekomen op de ?Jamaicaanse Jerk kippenvleugels? van Noskos met de verse marinade waarnaar hij verwijst.

Bij het gebrek aan alle ingredi?nten heb ik naar eigen smaak wat dingen vervangen. Zo had ik geen Scotch Bonnet peper en heb ik deze vervangen voor een Spaanse peper en een flinke Habanero. Ook had ik geen Piment in huis en heb ik gekozen voor gerookt paprika poeder, niet echt meer Jaimacaanse wings dus, maar zeker wel geinspireerd op.

Allereerst de wings even gewassen en drooggedept met een keukenpapiertje.
6ij2maq92.jpg

Vervolgens alle ingredienten voor de marinade in de keukenmachine gedaan in mijn geval voor 1,5 kilo vleugels:
- Zonnebloemolie (genoeg zodat de marinade vloeibaar wordt)
- 5 tenen knoflook
- 2 lente uitjes
- 1 sjalotje (had er niet meer in huis)
- 2 pepers (1 spaanse en 1 habanero)
- Scheut zeezout
- Flink wat peper
- Theelepel gerookt paprikapoeder
- Paar takjes verse thijm
Dit alles even goed blenden in de keukenmachine totdat er een mooie vloeibare marinade ontstond:
h65an09irrxbc.jpg


Daarna de wings verdeelt over 2 grote ziplock zakken van de Ikea, was bang dat alles in ??n zak niet helemaal ging werken. En daarom de marinade verdeelt over de 2 zakken.
0658ark7m5.jpg


De zakken hebben vervolgens ruim 24 uur in de koelkast gelegen.. Wel nog een aantal keer de wings gemasseerd om de marinade goed over de wings te verdelen.

Vandaag dan de BBQ aangestoken volgens de instucties van Noskos. Eerst de wings indirect gegaard voor ongeveer 30 minuten.
q6qpsttxfmgl.jpg

Daarna de deflector van de BBQ afgehaald en hem nog even opgestookt om hem af te grillen. De eerste batch was nog niet krokant genoeg dus bij de 2e batch iets langer op direct vuur afgegrilled. Deze waren super lekker! Moet zeggen dat ik erg tevreden was.
nto4oiqkr4hdi.jpg


Tevens als ?voorgerechtje? een hamburgertje gemaakt.s
vdtxyo.jpg


Dinsdag denk ik weer wat op de BBQ leggen, wat weet ik nog niet. Iemand suggesties?
 
Lekkere kippies. Deze moet ik ook eens gaan maken. Heb de Noskos JERK rub in huis. Die is erg lekker. Ben benieuwd hoe dit zal smaken. Ziet er iig lekker uit.
 
Ik krijg er spontaan honger van.
 
Lekker hoor, mooi sjiek opgemaakt burgertje ook!
 
Terug
Bovenaan Onderaan