BasBQ
Beef en Steak

Wildzwijn bil

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,

Nu de vriezer vol zit met zwijn moet dat dus regelmatig op tafel komen. Deze ronde kwam er een stuk wildzwijnenbil op tafel. De zogenaamde ronde bil. Om uitdrogen te voorkomen heb ik de bil eerst geïnjecteerd en daarna indirect gegaard. Vervolgens even stevig grillen boven direct vuur. Daarna weer terug indirect om voorzien te worden van een mooie subtiele glaze. Daar gaan we.

Injectiemix
  • 125 ml water
  • 1/2 blokje vleesbouillon
  • 1 tl zout
  • 1 tl uienpoeder
  • 1 tl knoflookpoeder
  • 1/2 el witte peper
  • 2 el honing
  • 1/2 el bruine basterd suiker
Laksaus
  • 200 ml appelsap
  • 5 el honing
  • 10 takjes tijm blaadjes fijngesneden
  • 1 grote tak rozemarijn (blaadjes fijngesneden


De Bil (+/- 750gr) geïnjecteerd en vervolgens met de rest van de vloeistof in een zak gedaan. Dat kon mooi een dag marineren in de koelkast.

KKBH1172.JPG


Na de marinade het stuk vlees nog voorzien van een laagje versgemalen peper. En hop de BBQ op. Eerst low en slow roken met een stukje kersenhout.

IMG_0485.JPG


IMG_0486.JPG



IMG_0488.JPG


Bij een kern van 50 graden heb ik de bil even stevig gegrild op het gietijzer. Om vervolgens weer terug indirect te gaan en door te garen tot een kern van 60 graden. Elke 10 minuten even een dun laagje van de glaze aangebracht. Dat geeft heerlijke aroma's zo in de tuin kan ik je vertellen.

IMG_0489.JPG


IMG_0490.JPG


IMG_0487.JPG


IMG_0492.JPG


De kern van 60 graden was bereik en het stuk vlees mocht van de Q. Even een leuke foto maken en naar binnen met die handel. Vlees netjes trancheren en op het bordje. Lekker tezamen met winterse kost. Peeënstamp of te wel hutspot voor de Hollanders.

IMG_0493.JPG


IMG_0495.JPG


IMG_0496.JPG


Dat was weer een hele fijne maaltijd. De injectie had goed zijn werk gedaan. Het vlees is heerlijk sappig gebleven en de smaken waren goed ingetrokken. En de glaze geeft een heerlijk zoete korst aan het geheel. Dit gaan we zeker vaker maken. TOP.

Bedankt weer voor het lezen en kijken
Bram.
 
Laatst bewerkt:
Bram, het water loopt me in de mond. Lekker stukje "wildj vêrke". 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ideaal bordje eten voor dit jaargetijde.
Is een heerlijk stukje vlees bram.
Erpels mee peeën. Top
 
Mooi stuk vlees zo 👍🏻
 
Ziet er heerlijk uit!

Mooi stuk inderdaad.
 
Prachtige bereiding Bram, van een dito stukje vlees. TOP.(y)
 
@Bram wat een heerlijke plaatjes de stampot met het vlees mag wat mij betreft op de Unescolijst voor beschermd erfgoed..... :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
dat is een bil om in te bijten zeg 😋😋 … oeps dat kunnen we tegenwoordig niet meer zeggen zeker
 
Heerlijk Bram.
Wat een geweldige rapportage weer, ik kan het bijna proeven door het scherm
 
Mooie ode aan het zwijn.
 
Dat ziet er weer uit als een zalig maal! Mooi sappig gebleven zeg. 👌😍
 
Zo, dat ziet er heerlijk uit. Had graag stukje van geproefd om te zien of de smaak anders was dan het wildzwijn wat ik vorige week voor de eerste keer had geproefd.

Het viel me op dat het vlees niet de rode kleur had, die ik zou verwachten. (Dit was na het verwijderen van de huid.) Er werd me verteld, dat dit komt omdat de wildzwijn tegenwoordig niet meer zo wild is en minder hoeft te graven naar voedsel. Dit heeft dus ook weer impact op de smaak, dus minder wild.

Herken jij dit als expert/liefhebber? Ik vond het wel een interessant verhaal maar geen idee of het waar is?
 
Ziet er heerlijk uit!

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit iets van wild bereid op de Kamado maar wat is eigenlijk als wildbeginner aan te raden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan