BasBQ
Beef en Steak

Wild Boar back bacon

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten.

Ik had in een verleden al eens eerder een poging gedaan dergelijk stukje vlees te maken. Echter door materiaal falen is dat destijds niet goed gegaan. Nu met een vriezer vol zwijn kan ik het nog eens over doen. Deze keer ook voor een iets simpelere en droge pekel gegaan.

Honing
1el knoflookpoeder
1el mosterdpoeder
1el vers gemalen zwarte peper.
Colorozozout 2,5% (naar de formule hier bekent op het forum.)

Mooi stukje rug uit gehaald. Vet kruislings ingesneden en hel het stuk vlees bedenkt met honing. Daarna de kruiden en het zout over het vlees verdeeld. Mooi vacuüm verpakt. En vervolgens ruim 1,5 week in de koelkast.

IMG_0823.JPG


IMG_0824.JPG


IMG_0825.JPG


IMG_0826.JPG


IMG_0827.JPG


Na 1,5 week geduldig afwachten. En zo nu en dan moederen en omdraaien mocht het vlees de koeling uit en op de Q. Lekker low en slow tot een kern van 60gr. Vergezeld met een Hollands blokje kers. Voor een heerlijke subtiele rook en mooie kleur. Check die kleur van het vlees na de pekel. (ps) zo blij met m'n nieuwe rekjes.

IMG_0939.JPG


IMG_0940.JPG


IMG_0941.JPG


Na een uurtje of drie eens even spieken hoe het ging. En dat zag er heel goed uit. De kern was ook bijna gehaald. Dus nog heel even geduld hebben en het stukje vlees mocht van de Q.

IMG_0943.JPG


Na bijna 4u in de rook te hebben gelegen was het stukje vlees op 60gr kern. Nu mocht het van de Q en kon het binnen gaan afkoelen. En vervolgens in plakjes gesneden worden. Wachten op het avondmaal.

IMG_0944.JPG


IMG_0946.JPG


Jullie spotten al de stukjes voor de pitmaster, Damn We're eatin good tonight Martha...!

PIPZ5968.JPG


Het was even geleden dat ik dit gemaakt had. Een van de laatste echter winterdagen voor de zomer zeg maar. Dus aten we lekker boerenkool met spek. De plakjes mochten even mee terug naar de BGE om wat grilstrepen te krijgen. En daarna lekker met de boekenkool opgevreten te worden.

IMG_0949.JPG


IMG_0950.JPG


IMG_0953.JPG


Hey, waar is dat ene lapje gebleven ....

IMG_0951.JPG


Man wat was dat genieten. Heel erg blij dat het deze keer gelukt was. En het mooie is... de vriezer is nog niet leeg

Bedankt voor het lezen/kijken
Bram
 
Mooi dat het gelukt is ,ziet er ook goed uit .👌🏻
En wat een mooi diep rode kleur heeft dat vlees 😍
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Bram, Bram, Bram. Wat doe he ons aan met zulke foto’s :giggle:

Ziet er heerlijk uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Hubba Hubba Hubba! 🤤🤤🤤

Lekker zeg! Bedankt voor het delen bram!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
ik voel toch een snijmachine aankomen :ROFLMAO:
lekker Bram. Knap dat je het bij een paar plakjes heb weten te houden
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Lekker man, dat ziet er echt goed uit!

En de vriezer nog niet leeg?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
OHHHHH Bram die laatste foto heerlijk zeg mooie foto's en verslag gemaakt 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Lekker hoor! Je zou zo weer zin in de winter hebben met zo'n stampot! 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ik weet nog wel een bos met varkies te vinden.
Kan me de voorraad aanvullen en voor mij ook een zwijntje scoren.

Bahbah...wat een lekker stukje vlees. Heerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan