BasBQ
Beef en Steak

Wil grote bevroren stukken vlees portioneren, maar wordt ingevroren geleverd

 

detim

Sprokkelaar
Berichten
46
Ik heb bij een online slager een goed gevuld winkelmandje en ben eigenlijk klaar om te bestellen. Voor de zekerheid nog even gevraagd hoe het geleverd wordt, want dat stond er niet direct bij. Blijkt het ingevroren geleverd te worden.

Nu is dat voor mij een enorme domper omdat ik grote stukken zoals picanha wilde bestellen en deze vervolgens zelf wilde portioneren en invriezen. Want het is voor mij niet te doen om ingevroren stukken te portioneren (of hebben jullie hier een handige tool voor?), en naar mijn weten is het slecht voor de kwaliteit van het vlees om het (gedeeltelijk) te ontdooien en vervolgens voor een tweede keer in te vriezen. Maar nu geeft iemand van BBQuality aan dat dat een mythe is, en dat het helemaal niet slecht voor de kwaliteit is om het een tweede keer in te vriezen. Maar ik kan mij dat eigenlijk niet voorstellen

Nu ben ik benieuwd jullie hier meer over weten en of iemand misschien ervaring hiermee heeft? Want ik zal vast niet de enige zijn die ook wel eens kleinere porties wil maken, voor bijvoorbeeld met z'n tweeën?
 
Mits je de stukken vlees in de koelkast dooit kun je ze gewoon weer invriezen zonder problemen.

Veel stukken vlees in de supermarkt zijn ook al eens bevroren geweest en vriezen mensen thuis ook weer gewoon in

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
In de ((buurt)supermarkt)slagerij waar ik gewerkt heb gebruikte men een lintzaag om hamburgers van een bevroren dikke worst te snijden, niet echt voor thuisgebruik dus haha.
Mits je de stukken vlees in de koelkast dooit kun je ze gewoon weer invriezen zonder problemen.

Veel stukken vlees in de supermarkt zijn ook al eens bevroren geweest en vriezen mensen thuis ook weer gewoon in
Precies dit, meerendeel van het vlees is allang eens ingevroren en ontdooid geweest. Slachten uitbenen en portioneren kan goed allemaal op een andere locatie zijn gebeurd.
 
Er van uitgaande dat je koelkast temperatuur 4 graden is sluit ik me aan bij voorgaande sprekers........ ontdooien, zo snel mogelijk portioneren en terug invriezen ;)
 
Die mannen van BBQuality weten wel waar ze het over hebben. Ik bestel ook altijd veel tegelijk daar en laat de dingen die ik verder wil portioneren in de koelkast zover ontdooien tot ik er met m'n mes doorheen kan, vacumeer het dan en stop het weer in de diepvries. gaat perfect!
 
Er van uitgaande dat je koelkast temperatuur 4 graden is sluit ik me aan bij voorgaande sprekers........ ontdooien, zo snel mogelijk portioneren en terug invriezen ;)
Er zijn maar weinig thuis koelkasten die overal constant 4 graden zijn. Eerder rond de 7, afhankelijk van waar je meet.

Die mythe is niet geheel onterecht.

Bacteriën gaan niet dood door invriezen, maar gaan gewoon verder na ontdooien.. Wanneer je zelf in vriest gaat dit langzamer dan professioneel.
Je hebt aan de ene kant te maken met bacteriegroei en aan de andere aan kwaliteit die het verliest met invriezen. Dat het iets doet met de kwaliteit is goed te zien aan de hoeveelheid vocht dat her verliest.

Voor mij geldt als voorwaarde voor opnieuw invriezen dat iets vooral "vers" en snel moet zijn ingevroren en het ontdooien gebeurt in de koelkast.
Ik zou geen vlees opnieuw invriezen wat ik eerder zelf al heb ingevroren
 
Er zijn maar weinig thuis koelkasten die overal constant 4 graden zijn. Eerder rond de 7, afhankelijk van waar je meet.
Terecht opmerking, de meeste koelkasten staan veel te warm afgesteld volgens het voedingscentrum ;) de mijne meet in het midden van de koelkast 4 graden zoals geadviseerd vandaar mijn aanname :giggle:
 
Bedankt voor de reacties! Ik baseer het naast alle verhalen inderdaad ook op de hoeveelheid vocht die er verloren gaat bij het ontdooien.

Ik zal het nu vanwege de aangeschafte vouchers toch maar proberen, en voortaan bij Aalvink kijken.
 
Ook interessant om eens te weten.
Want ik zit ook altijd met hele grote stukken vlees, die ik ook zo bij de boer vraag. Maar nu met die corona toestanden, mag je niet veel volk uitnodigen en zit je ermee.

Wat ik wel raar vind is dat men zegt dat lam en varken 3 maanden ingevroren mag zitten en rund 9 maanden. So far, so good. Maar ik had een maand of 2 ribbetjes gekocht bij een groothandel die reeds ingevroren waren en daar staat houdbaar tot de 4de maand van 2021. Dat is ruim die 3 maanden voorbij. Kan iemand me daar een uitleg over geven?
 
Bedankt voor de reacties! Ik baseer het naast alle verhalen inderdaad ook op de hoeveelheid vocht die er verloren gaat bij het ontdooien.

Ik zal het nu vanwege de aangeschafte vouchers toch maar proberen, en voortaan bij Aalvink kijken.

Let wel op met de vouchers... Het is één voucher per bestelling.
 
Ook interessant om eens te weten.
Want ik zit ook altijd met hele grote stukken vlees, die ik ook zo bij de boer vraag. Maar nu met die corona toestanden, mag je niet veel volk uitnodigen en zit je ermee.

Wat ik wel raar vind is dat men zegt dat lam en varken 3 maanden ingevroren mag zitten en rund 9 maanden. So far, so good. Maar ik had een maand of 2 ribbetjes gekocht bij een groothandel die reeds ingevroren waren en daar staat houdbaar tot de 4de maand van 2021. Dat is ruim die 3 maanden voorbij. Kan iemand me daar een uitleg over geven?

De maanden die je opgeeft zijn al aardig aan de veilige kant hoor. Mijn ouders laten elk half jaar varken slachten dus dat ligt minstens 6 maanden in de vriezer en vaak ook wel langer. Zelf verpakt in diepvries zakjes. Meeste onderzoeken geven overigens 6 maanden aan.

Als je het vlees vacuüm verpakt en invriest kun je het een stuk langer bewaren foodsaver geeft hierin aan voor bief en gevogelte 2 tot 3 jaar.
Varken geloof ik wat korter zou ik moeten checken.

P.s. op de meeste vriezers zit een stand voor sneller invriezen deze is zeer zinvol als je grotere hoeveelheden vlees wilt gaan invriezen.
 
Ook interessant om eens te weten.
Want ik zit ook altijd met hele grote stukken vlees, die ik ook zo bij de boer vraag. Maar nu met die corona toestanden, mag je niet veel volk uitnodigen en zit je ermee.

Wat ik wel raar vind is dat men zegt dat lam en varken 3 maanden ingevroren mag zitten en rund 9 maanden. So far, so good. Maar ik had een maand of 2 ribbetjes gekocht bij een groothandel die reeds ingevroren waren en daar staat houdbaar tot de 4de maand van 2021. Dat is ruim die 3 maanden voorbij. Kan iemand me daar een uitleg over geven?
het komt door het ranzig worden van het vet in de vriezer, dat gebeurd ook in de vriezer.
Vacuüm verpakken voorkomt dit en zorgt ervoor dat je vlees heel lang kan goed houden
 
het komt door het ranzig worden van het vet in de vriezer, dat gebeurd ook in de vriezer.
Vacuüm verpakken voorkomt dit en zorgt ervoor dat je vlees heel lang kan goed houden

Ah, ik dacht dat die termijnen stonden voor vacuum verpakt eten. Dus als ik bv ribbekes vers haal en ik vacumeer ze met mijn machiene, kunnen ze ook langer dan 3 maanden ingevroren blijven?
 
Ah, ik dacht dat die termijnen stonden voor vacuum verpakt eten. Dus als ik bv ribbekes vers haal en ik vacumeer ze met mijn machiene, kunnen ze ook langer dan 3 maanden ingevroren blijven?
ik zou me niet teveel zorgen maken, mijn varken ligt ook langer dan 3 maanden in de vriezer en smaakt nog steeds heerlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan