BasBQ
Beef en Steak

wie heeft ervaring met de looftlighter?

BeeJee78 zei:
@Hans
Hoe lang ben je bezig dan, om een stapeltje ecobrasa aan te krijgen?


Ik werk graag met de Minion methode en dat houd in dat je met een paar kooltjes begint, meestal 3.
Deze branden al na ? 1 tot 2 min.
De rest van de tijd is dan afhankelijk van de keteltemperatuur waarmee je wilt werken, vaak 100 tot 120 Cel. soms wat heter.
Ik moet zeggen dat ik daarbij niet op de klok kijk omdat je dan toch bezig bent met de voorbereidingen van het uiteindelijke roken of grillen.
En op een rooktijd van 6, 8 of 12 uur vind ik de tijd die ik gebruik om de ketel op te warmen eigenlijk niet zo heel belangrijk.  ;) !

Maar ik zal er een volgende keer eens op letten (als ik het niet vergeet  :D )
 
Ik werk graag met de Minion methode en dat houd in dat je met een paar kooltjes begint, meestal 3.
Deze branden al na ? 1 tot 2 min.
De rest van de tijd is dan afhankelijk van de keteltemperatuur waarmee je wilt werken, vaak 100 tot 120 Cel. soms wat heter.
Ik moet zeggen dat ik daarbij niet op de klok kijk omdat je dan toch bezig bent met de voorbereidingen van het uiteindelijke roken of grillen.
En op een rooktijd van 6, 8 of 12 uur vind ik de tijd die ik gebruik om de ketel op te warmen eigenlijk niet zo heel belangrijk.  ;) !

Maar ik zal er een volgende keer eens op letten (als ik het niet vergeet  :D )



3 briketjes zal inderdaad stukken sneller gaan. Maar het gaat me ook puur om de tijd dat je met de Looftlighter staat de blazen :)


Krijg je de ketel trouwens op 120 graden met 3 briketten?

 
BeeJee78 zei:
Ik werk graag met de Minion methode en dat houd in dat je met een paar kooltjes begint, meestal 3.
Deze branden al na ? 1 tot 2 min.
De rest van de tijd is dan afhankelijk van de keteltemperatuur waarmee je wilt werken, vaak 100 tot 120 Cel. soms wat heter.
Ik moet zeggen dat ik daarbij niet op de klok kijk omdat je dan toch bezig bent met de voorbereidingen van het uiteindelijke roken of grillen.
En op een rooktijd van 6, 8 of 12 uur vind ik de tijd die ik gebruik om de ketel op te warmen eigenlijk niet zo heel belangrijk.  ;) !

Maar ik zal er een volgende keer eens op letten (als ik het niet vergeet  :D )



3 briketjes zal inderdaad stukken sneller gaan. Maar het gaat me ook puur om de tijd dat je met de Looftlighter staat de blazen :)


Krijg je de ketel trouwens op 120 graden met 3 briketten?


Zoals geschreven is de tijd nodig om 3 briketten aan te steken tussen de 1 a 2 min. (dan stop je met de Looftlighter)

Als ik de ketel schuifjes dan vol open zet loopt de temperatuur vrij snel op,  als het moet naar 200 graden.
Daardoor is hij zo mooi te regelen, net voordat de benodigde temperatuur bereikt is sluit je de schuiven, hoever is afhankelijk van je Q en wat ervaring. Bij mij onder bijna dicht en boven ? ? open
De temperatuur blijft dan omsteeks 110 graden hangen.

Hoelang dit opwarmen duurt heb ik echter nog nooit geklokt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het blijft een kwestie van proberen en van veel doen.  :) !  (ervaring dus)


 
Hans zei:
Zoals geschreven is de tijd nodig om 3 briketten aan te steken tussen de 1 a 2 min. (dan stop je met de Looftlighter)

Als ik de ketel schuifjes dan vol open zet loopt de temperatuur vrij snel op,  als het moet naar 200 graden.
Daardoor is hij zo mooi te regelen, net voordat de benodigde temperatuur bereikt is sluit je de schuiven, hoever is afhankelijk van je Q en wat ervaring. Bij mij onder bijna dicht en boven ? ? open
De temperatuur blijft dan omsteeks 110 graden hangen.

Hoelang dit opwarmen duurt heb ik echter nog nooit geklokt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het blijft een kwestie van proberen en van veel doen.  :) !  (ervaring dus)


Duidelijk! Ik ga het ook eens zo proberen, thx!
 
Mmm mooie ervaringen. Die wil ik dus ook! Zeker niemand die er toevallig 1 heeft nieuw in doos???
 
Thnx! Ik wacht dan rustig af! Als iemand een nieuwe in doos heeft hoor ik het graag! ;)
 
Ik wil er ook wel een, ben dat gezeul met aanmaakblokjes zo langzamerhand wat zat.. :)
 
Ben ook wel benieuwd inderdaad.
Willen jullie wel even je best doen op de wedstrijden!
 
Een bevriende bbq'er nam afgelopen week bij cranenbroek een imitatie looflighter mee.
Hij was hier erg tevreden over, prijs was 20 euro.

 
Een verfabrander werkt ook prima en deze hebben veel mensen zo liggen. Een volle barbecue met briketten heb je in een paar minuten op temperatuur.
 
Hans89 zei:
Een verfabrander werkt ook prima en deze hebben veel mensen zo liggen. Een volle barbecue met briketten heb je in een paar minuten op temperatuur.



Het voordeel van een Looftlighter  t.o.v. een verf brander vind ik de iets langere tuit waardoor je wat verder van het vuur kan aansteken.
Ook lijkt het me prettiger bij de wat dieper gelegen kooltjes (b.v. in een U.D.S. of andere smoker waarin de kooltjes wat lager liggen.)
 
Ja super leuk speeltje! Echter dat verlengsnoer telkens door de tuin uitrollen he. Ik gebruik m'n superfohn dus eigenlijk maar weinig. Aanmaakblokjes in de fik steken met onkruidverbrander van de action gaat ook goed en daar hoef je niet bij te blijven staan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik tegenwoordig die aanmaak wokkels, bijna geen rook en gaat veel snellen dan die bruine eco blokjes die ik eerst gebruikte, maar als je maar een paar briketten op moet stoken lijkt het me een handig ding.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
e88552e08911ac0b6e399abd703403d4.jpg


Voor de personen die net een
Looftlighter hebben gekocht. Niet te lang bij de kolen houden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan