BasBQ
Beef en Steak

Welke spareribs?

Vleeseter

Tondelzoeker
Berichten
9
Dag allemaal,

Voor dit weekend wil ik wat spareribs gaan maken als bbq demonstratie voor mijn familie. Vaker gedaan, maar altijd simpel bij sligro gehaald zonder na te denken. Nu zit ik te kijken bij BBQuality, maar de keuze is reuze. Iberico, ketting, varken/rund. Kom er niet helemaal uit.

Welke spareribs hebben nou de voorkeur waarmee ik iedereen verras?
 
Varken met ketting.
Die zijn dik bevleesd en meestal net iets vetter.
Dat geeft meer smaak en dan heb je mooi mals vlees.
Bij magere ribben durven ze wel eens wat droog worden.
 
ligt er een beetje aan hoeveel personen er komen en wat je aan materiaal beschikbaar hebt.
Ik heb hier wel eens 2 Iberico ribben verschillend klaar gemaakt en 2 “gewone” dikbevleesde (ook verschillend)
Zo heb je 4 verschillende en kan iedereen goed proeven wat de verschillen zijn.

High en fast;
1 Iberico met peper en zout
1 Iberico met peper/zout en lak

Low en slow
1 dikbevleesde met rub en inpakken
1 dikbevleesde met rub/ inpakken en aflakken.
 
Goede beschrijving zzzjon.
Ik doe intussen enkel nog de dikke op een 321 methode.
Wij houden van fall off the bone 😋
 
Wat @Zzzjon zegt. Goede Iberico ribbels zijn super lekker. Met de ‘gewone’ neem ik eigenlijk altijd dik bevleesde. Ik heb goede ervaringen met de dikbevleesde ribs van de Makro uit de vriezer.
 
Vergeet de Saint-Louis-cut ook niet he :p

Iberico bekijk ik apart. Peper en zout en dan op de Easterwood methode. Spareribs is dan voor met vrienden te schransen en die ik in de rubs volgens 1-2-3 methode. Dikbevleesde zijn dan de betere optie.
 
ik doe ook dikbevleesde ribbels al had ik laatst zulke dikke ribben dat het wat meer weg had van pulled pork 🤣
 
Dag allemaal,
Voor dit weekend wil ik wat spareribs gaan maken als bbq demonstratie voor mijn familie. Vaker gedaan, maar altijd simpel bij sligro gehaald zonder na te denken. Nu zit ik te kijken bij BBQuality, maar de keuze is reuze. Iberico, ketting, varken/rund. Kom er niet helemaal uit.
Welke spareribs hebben nou de voorkeur waarmee ik iedereen verras?

Even een uitleg op je vraag.
Iberico ribben kunnen erg lekker zijn, Iberico is een Spaans rasvarken (ook wel Pata Negra genoemd.) beroemd om zijn vettige zeer smakelijke vlees sommigen (Bellota) krijgen een gedeelte van hun dieet eikels gevoerd, wat een nootachtige smaak geeft.
Persoonlijk vind ik ribben van Iberico het minste van wat dit mooie varken aan vlees te bieden heeft en is voor mij een Secreto het mooiste stukje vlees van dit varken.
Met dikbevleesd wordt meestal bedoeld: met ketting, de ketting is een lapje vlees dat in de lengte over de rib ligt, onder de ketting zit een laagje vet, zie foto's hieronder, foto 1 de verdikkingen die op de ribs liggen in de lengte en op foto 2 zie je de verdikking in doorsnede, die 2 bultjes bovenop aan elkaar.
Als je over spareribs praat hebben we het normaal gesproken over varken, en doorgaans over de baby back Ribs, de echte spare ribs zijn buikribben. zie duidelijke uitleg van @Frits ook legt Frits in deze tutorial de verschillende bereidingswijzes uit.



Runderribben of Beefribs zijn van het Rund, hebben een heel andere smaak en een andere bereiding, de meest bekende zijn de Beef shortribs


dsc_7848-jpg.7363

dsc_7861-jpg.7366
 
Even een uitleg op je vraag.
Iberico ribben kunnen erg lekker zijn, Iberico is een Spaans rasvarken (ook wel Pata Negra genoemd.) beroemd om zijn vettige zeer smakelijke vlees sommigen (Bellota) krijgen een gedeelte van hun dieet eikels gevoerd, wat een nootachtige smaak geeft.
Persoonlijk vind ik ribben van Iberico het minste van wat dit mooie varken aan vlees te bieden heeft en is voor mij een Secreto het mooiste stukje vlees van dit varken.
Met dikbevleesd wordt meestal bedoeld: met ketting, de ketting is een lapje vlees dat in de lengte over de rib ligt, onder de ketting zit een laagje vet, zie foto's hieronder, foto 1 de verdikkingen die op de ribs liggen in de lengte en op foto 2 zie je de verdikking in doorsnede, die 2 bultjes bovenop aan elkaar.
Als je over spareribs praat hebben we het normaal gesproken over varken, en doorgaans over de baby back Ribs, de echte spare ribs zijn buikribben. zie duidelijke uitleg van @Frits ook legt Frits in deze tutorial de verschillende bereidingswijzes uit.



Runderribben of Beefribs zijn van het Rund, hebben een heel andere smaak en een andere bereiding, de meest bekende zijn de Beef shortribs


dsc_7848-jpg.7363

dsc_7861-jpg.7366
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting. Dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan