BasBQ
Beef en Steak

Welke looflighter?

ik laat de looftlighter voor wat het is.
Van het weekend voor het eerst van die
wokkels van vuurenrook gebruikt en
ging als een trein !!!

 
ger zei:
ik laat de looftlighter voor wat het is.
Van het weekend voor het eerst van die
wokkels van vuurenrook gebruikt en
ging als een trein !!!

Is ook niets mis mee. ;)
 
ja best onverwacht eigenlijk,
had er gelijk een paar in gedaan
maar was echt te veel van het goede
hahaha maar een paar er weer uit
genomen.

 
Wat gebeurde er toen je er teveel tegelijk aanstak?
 
de temperatuur ging veel te snel omhoog
op zich op te lossen door lucht dicht te zetten

gewoon iets om op te letten
 
Looflighter en zijn vervanger van de goedkopere is nu weer kapot, draadbreuk en poef! daar zat ik in het donker; maar zonder echt niet!
 
SteenErts zei:
Looflighter en zijn vervanger van de goedkopere is nu weer kapot, draadbreuk en poef! daar zat ik in het donker; maar zonder echt niet!


Draadbreuk van de gloeispiraal? :-/
 
Eigenlijk werk ik al jaren met een weber brikettenstarter en bruine aanmaakblokjes. Ergens ligt natuurlijk het breekpunt naar een looflighter, maar dat is nog best wel ver; Ik "verstook" per jaar zo'n 20 a 30 pakjes aanmaakblokjes denk ik, dus wel een meerjarenplan. Mocht de starter het ooit begeven, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Maar, gemak telt hier ook mee; Ik heb zo'n looflighter vaak in actie gezien op YT filmpjes, maar krijg altijd een beetje het idee dat-ie een deel van de kolen aansteekt en je daarna nog best even moet wachten voordat alles goed brand. Ter illustratie: Ik werk met een weber OTP en WSM, ik kan me voorstellen dat het bij een keramische BBQ beter gaat, omdat daar over het algemeen minder kolen nodig zijn. En het is ook een beste stroomvreter volgens mij?

Hoor graag nog wat (meer) ervaringen.
 
Bobvt78 zei:
Eigenlijk werk ik al jaren met een weber brikettenstarter en bruine aanmaakblokjes. Ergens ligt natuurlijk het breekpunt naar een looflighter, maar dat is nog best wel ver; Ik "verstook" per jaar zo'n 20 a 30 pakjes aanmaakblokjes denk ik, dus wel een meerjarenplan. Mocht de starter het ooit begeven, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Maar, gemak telt hier ook mee; Ik heb zo'n looflighter vaak in actie gezien op YT filmpjes, maar krijg altijd een beetje het idee dat-ie een deel van de kolen aansteekt en je daarna nog best even moet wachten voordat alles goed brand. Ter illustratie: Ik werk met een weber OTP en WSM, ik kan me voorstellen dat het bij een keramische BBQ beter gaat, omdat daar over het algemeen minder kolen nodig zijn. En het is ook een beste stroomvreter volgens mij?

Hoor graag nog wat (meer) ervaringen.

Met de looftlighter steek je zoveel kolen aan als je wil.

Als ik het ei sneller op temp wil hebben steek ik redelijk veel kolen aan op de bodem, laagje kolen er boven en dan nog even van een afstand erop blazen.

Stroomvreter, als je 10 min bezig bent is het echt wel lang en heb je veel kolen aan.
De looftlighter is 1800W (=1.8kWh) dus 10 min (=0.1666h) betekent 0.3kWh (1.8kW*0.16666h) => aan Belgische elektriciteitsprijzen 0.0075? (0.25?/kWh * 0.3kWh)
Dus minder als 1 eurocent verbruik per keer.

Veelverbruiker kan je het dus moeilijk noemen  ;)

Persoonlijk vind ik het veel makkelijker werken als een starter of wokkels.
 
Ik zou een looftlighter alleen aanbevelen voor een kamado of open haard. De Webertjes gaan makkelijker aan met een brikettenstarter.
 
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )
 
SilverFox zei:
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )

Afhankelijk hoeveel je deze gebruikt, ik steek mijn barbecues gemiddeld 3-4 keer in de week aan en dat zou aardig wat aanmaakblokjes op jaarbasis zijn. Drie jaar geleden een Looftlighter gekocht en sindsdien geen aanmaakblokjes meer gebruikt. En in de wintermaanden gebruik ik deze ook voor de houtkachel.
 
noskos zei:
Ik zou een looftlighter alleen aanbevelen voor een kamado of open haard. De Webertjes gaan makkelijker aan met een brikettenstarter.

Dat idee had ik dus ook al een beetje. Dan laten we het voorlopig nog even zo. Eerst maar sparen voor een kamado ;)
 
Hari-Bo zei:
SilverFox zei:
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )

Afhankelijk hoeveel je deze gebruikt, ik steek mijn barbecues gemiddeld 3-4 keer in de week aan en dat zou aardig wat aanmaakblokjes op jaarbasis zijn. Drie jaar geleden een Looftlighter gekocht en sindsdien geen aanmaakblokjes meer gebruikt. En in de wintermaanden gebruik ik deze ook voor de houtkachel.

en de looftlight kan ook niet "op" zijn, die blokjes wel :)
 
Stijn zei:
Hari-Bo zei:
SilverFox zei:
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )

Afhankelijk hoeveel je deze gebruikt, ik steek mijn barbecues gemiddeld 3-4 keer in de week aan en dat zou aardig wat aanmaakblokjes op jaarbasis zijn. Drie jaar geleden een Looftlighter gekocht en sindsdien geen aanmaakblokjes meer gebruikt. En in de wintermaanden gebruik ik deze ook voor de houtkachel.

en de looftlight kan ook niet "op" zijn, die blokjes wel :)
Altijd zorgen dat je genoeg hebt, je looftlighter kan stuk gaan. Je blokje nie hahamaar zo kan je bezig blijven

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

Bart84

Tondelzoeker
Berichten
14
Ik sta op het punt een elektrische aansteker aan te schaffen.

Dat kan voor drie tientjes. Maar de looftligher zelf, het A merk zeg maar, kost 60,- euro. Is er iemand die het origineel heeft kunnen vergelijken met een namaak?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er al te veel verschil is. Maar over het algemeen is goedkoop toch altijd weer duurkoop. Heeft iemand wijze raad?
 
Ik sta op het punt een elektrische aansteker aan te schaffen.

Dat kan voor drie tientjes. Maar de looftligher zelf, het A merk zeg maar, kost 60,- euro. Is er iemand die het origineel heeft kunnen vergelijken met een namaak?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er al te veel verschil is. Maar over het algemeen is goedkoop toch altijd weer duurkoop. Heeft iemand wijze raad?
Ik heb een van jamestown €37, karwei merk .
Welke exact het zelfde is als die van de bastard €60 alleen andere kleur en merk sticker.
Zelfde fabriek 😅.
Werkt perfect gebruik hem altijd
 
Ik heb met die van Bastard gewerkt, maar heb het idee dat mijn echte Looftlighter de boel toch sneller aanstak.
 
Heb er een liggen maar gebruik eigenlijk altijd wokkels voor twee redenen.
1) ze werken (erg goed) zonder dat je erbij hoeft te blijven.
2) als je hardere houtskool hebt duurt het te lang met een loofligter.

Heb de loofligter geprobeerd en heb nu zelf een Chinese van €25,- merk geen verschil.

Gebruik hem wel om door te stoken ook bij de kachel.
 
Ik sta op het punt een elektrische aansteker aan te schaffen.

Dat kan voor drie tientjes. Maar de looftligher zelf, het A merk zeg maar, kost 60,- euro. Is er iemand die het origineel heeft kunnen vergelijken met een namaak?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er al te veel verschil is. Maar over het algemeen is goedkoop toch altijd weer duurkoop. Heeft iemand wijze raad?

Ik heb hem al ruim 8 jaar en doet het nog steeds, binnen 2min heb ik alles netjes aan en de schuiven op de juiste stand.
In mijn omgeving nog eentje al een paar jaar zonder problemen en twee mensen met een goedkopere, die hebben het al een paar keer begeven.
Kan allemaal toeval zijn, maar ik ben nog steeds iig blij met die van mij. of het nu kolen of briketten zijn. Enkel de off-set smoker zet ik aan met wokkels.

 
Ik heb hem al ruim 8 jaar en doet het nog steeds, binnen 2min heb ik alles netjes aan en de schuiven op de juiste stand.
In mijn omgeving nog eentje al een paar jaar zonder problemen en twee mensen met een goedkopere, die hebben het al een paar keer begeven.
Kan allemaal toeval zijn, maar ik ben nog steeds iig blij met die van mij. of het nu kolen of briketten zijn. Enkel de off-set smoker zet ik aan met wokkels.

Ik heb vanochtend mijn egg voor het eerst aangestoken met de Looftlighter. Heeeel fijn. Inderdaad binnen 2 min. Waar ik eerder nog ging wachten tot de wokkels waren opgebrand gooi ik nu de platesetter erin en de dome dicht zodat alles geleidelijk op temperatuur kan komen. Ideaal.

Thanks voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan