BasBQ
Beef en Steak

Welke kamado

Odink

Tondelzoeker
Berichten
5
Goedenavond,
Ik had dit bericht ook al in het lijntje van de maaterbuilt gezet maar aangezien het over meerdere modellen gaat kan dit ook zo. Ik ben een tijdje een stille genieter en jullie verhalen aan het lezen. Ik heb nu toch even een account aangemaakt voor jullie advies.

Ik wil graag een kamado kopen en heb 1 van deze in gedachten:
Kamado joe classic 1 ( valt bijna direct ook af door de kleur)
Monolith basic
En de masterbuilt, in Nederland is die nergens meer te verkrijgen maar nog wel in Duitsland. Inclusief verzenden zat je dan op een kleine 800.
Wat zou jullie advies zijn

Mijn budget is rond de 1000 euro.
 
In die prijsklasse ben ik recent voor de Grizzly Grill Elite gegaan. Wil je keuze niet nog lastiger maken maar is wel een heel complete kamado binnen budget (o.a. RVS onderdelen, soort D&C systeem met deelbare roosters, chip feeder). 2020 model €899 (grijs, RVS topvent) en 2021 model voor €999 (zwart, andere top vent en wat aanpassingen aan de scharnier).

Maar los van preken voor eigen parochie, lijkt me een Masterbuild voor €800,- de meest interessante optie tussen de drie die je noemt. Voor het prijsverschil met de KJ en Monolith koop je toch een paar leuke opties (bijvoorbeeld een D&C systeem).
 
Goedenavond,
Ik had dit bericht ook al in het lijntje van de maaterbuilt gezet maar aangezien het over meerdere modellen gaat kan dit ook zo. Ik ben een tijdje een stille genieter en jullie verhalen aan het lezen. Ik heb nu toch even een account aangemaakt voor jullie advies.

Ik wil graag een kamado kopen en heb 1 van deze in gedachten:
Kamado joe classic 1 ( valt bijna direct ook af door de kleur)
Monolith basic
En de masterbuilt, in Nederland is die nergens meer te verkrijgen maar nog wel in Duitsland. Inclusief verzenden zat je dan op een kleine 800.
Wat zou jullie advies zijn

Mijn budget is rond de 1000 euro.
staan nu nieuwe masterbuilds op marktplaats 4 stuks , doe er je voordeel mee.
 
Thnx voor de tip, echter vraagt hij er 850 voor. Kan ik hem beter importen vanuit Duitsland.

De grizzly grill ben ik ook regelmatig tegen gekomen. Mooie complete Kamado, na lezen van ervaringen denk ik dat mijn top 3 beter bij mij passen.
 
Ik heb zelf een Masterbuilt. Toen nog voor 699. Jammer dat de kleur van KJ1 je tegen staat. Dat zou mijn eerste keuze zijn nu de MB duurder is geworden. Mijn tweede keuze zou dan denk ik de Keij Kamado zijn van kamadobbq.nl. Of de Grillbill.
 
Maatje van mij heeft een Grill Guru Elite. Echt een prima ding en vrij compleet.
 
Ik ben ook op zoek naar een kamado rond deze prijsklasse. De Columbus large is mij opgevallen. Deze bbq is op dit moment uitverkocht maar medio Juni leverbaar. Hij is groot, mooi, compleet en kost Eu700,-. Er staan wat video's op internet maar vraag mij af of deze neutraal zijn. Het ziet er wel top uit maar welk risico loopt je met het keramiek?
 
Ik ben ook op zoek naar een kamado rond deze prijsklasse. De Columbus large is mij opgevallen. Deze bbq is op dit moment uitverkocht maar medio Juni leverbaar. Hij is groot, mooi, compleet en kost Eu700,-. Er staan wat video's op internet maar vraag mij af of deze neutraal zijn. Het ziet er wel top uit maar welk risico loopt je met het keramiek?
Daar zat ik ook naar te kijken. Wel 20 jaar garantie, maar wat heb je daar aan als ze ooit besluiten te stoppen met het merk?
Check ook Barbacoa eens, zou zelfde zijn als Grill Guru?
 
Daar zat ik ook naar te kijken. Wel 20 jaar garantie, maar wat heb je daar aan als ze ooit besluiten te stoppen met het merk?
Check ook Barbacoa eens, zou zelfde zijn als Grill Guru?
Het is een nieuw merk dat geïmporteerd wordt door tuincentrum. Ik denk niet slecht maar kans dat er over 5 jaar nog ergens iets geregeld kan worden is idd klein
 
Goed om te weten dat er twee soorten garantie zijn. Ten eerste heb je altijd wettelijke garantie vanuit de verkopende partij. Voor deze garantie geld dat je als consument mag verwachten dat een product en redelijke termijn goed functioneert.
Bij een dure kamado BBQ is dat uiteraard een aantal jaren (wettelijke garantie is dus niet slechts 1 jaar). Stel dat na 4 jaar de hele kamado uit elkaar valt van elende dan kan je gewoon terug naar de verkopende partij (je mag van een Q in deze prijsklasse wel verwachten dat hij langer dan een aantal jaren heel blijft). Deze zullen dan het product moeten repareren of vervangen. Of de originele fabrikant wel/niet meer bestaat of het product niet meer op de markt is maakt daarbij geen verschil.
Overigens is de wettelijke garantie hoger op een BGE dan op bijvoorbeeld een budget kamado, eenvoudig weg omdat je van een vergelijkbaar product wat >2x zo duur is ook meer moet kunnen verwachten als consument. Lastig is alleen dat je niet exact weet hoelang de wettelijke garantie is, als jij 4 jaar redelijk vindt maar de verkoper niet dan zou je in het uiterste geval naar de rechter moeten om te laten toetsen wat in dit geval een "redelijke termijn is". Bij kamado's zie je dat ze bijna allemaal garantie geven tussen de 10 en levenslang, en de wettelijke termijn die door een rechter redelijk wordt geacht zal ook zeker een behoorlijk aantal jaren zijn.

Aanvullend op de wettelijke garantie heb je ook extra verkopersgarantie en extra fabrieksgarantie. De verkoper of fabriek(of importeur) kan naast de wettelijke garantie nog extra garantie als optie erbij geven (of verkopen*). Let wel, in tegenstelling tot wettelijke garantie kunnen ze hierbij meer voorwaarden stellen. Voorbeeld van fabrieksgarantie is bijv. BGE met de levenslange garantie (voor de eerste eigenaar). Bij wettelijke garantie geld dat overigens niet, ook op tweedehands producten gaat de wettelijke garantie gewoon over naar de nieuwe eigenaar.
Bij Basterd/Grizzly/Guru komt die garantie van de importeur en heb je 20 jaar garantie op de keramiek. Is er iets mis dan kan je dus in dit geval naar de importeur.

Zou BGE of de importeur van bijv. Basterd verdwijnen dan kan je nergens terecht voor de aanvullende garantie (maar heb je wel nog gewoon wettelijke garantie bij de verkopende partij).

Of je dus bij merk X garantie hebt en hoe dat preceis geregeld is kan je het beste even nagaan bij de verkopende partij. Even navragen en je weet of zij die extra garantie geven of dat die vanuit het merk/fabriek/importeur komt.

* Tipje aangaande bijkopen van "extra garantie": vaak is de garantie die ze erbij verkopen iets wat al door de wettelijke garantie is gedekt. bijvoorbeeld 5 jaar extra garantie bij kopen op een wasmachine van €1200,- is zonde van het geld (je mag binnen de wettelijke garantie er al vanuit gaan dat zo'n product een levensduur heeft die langer is dan 5 jaar).
 
toch maar even besloten om de grizzly grill large aan te schaffen voor die prijs.
nu nog even een as opvangbak erbij kopen want die van de bastard past er gewoon in wat ik gelezen heb.
alles van een bastard past er in zie een vorig bericht.

Grizzly grill.jpg


Grizzly grill 2.jpg
 
Gefeliciteerd. Nog wel heulllll schoon van binnen. Maar dat gaat vast snel veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: roza
Gefeliciteerd met je aankoop. Snel vies maken
 
  • Leuk
Waarderingen: roza
Gefeliciteerd met deze mooie bbq! Heb deze ook met dezelfde actie bij de welkoop gehaald. Ook heel blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: roza
Terug
Bovenaan Onderaan