BasBQ
Beef en Steak

Welke Dutch Oven?

Mooi setje Geert. Veel plezier ermee!
 
Wil ik ook!! :D :D :D
 
BertM zei:
Daar krijgt zwarte piet een aardige klus aan.

ZWARTE PIET, hier ook al....
Woehahahahaha
 
Die rode lashandschoenen gebruik ik ook, kosten nog geen 10 euro en zijn beter dan ovenwanten.
 
noskos zei:
Die rode lashandschoenen gebruik ik ook, kosten nog geen 10 euro en zijn beter dan ovenwanten.
Ik betaalde daarvoor Euro 5,75 bij Qvist, good bargain inderdaad Dennis!
 
RedFox zei:
noskos zei:
Die rode lashandschoenen gebruik ik ook, kosten nog geen 10 euro en zijn beter dan ovenwanten.
Ik betaalde daarvoor Euro 5,75 bij Qvist, good bargain inderdaad Dennis!

Heb ze ook, zijn superfijn maar vind ze wel een beetje aan de kleine kant. Maar misschien ligt dat aan mijn worstjes vingers....
 
Mooi setje Geert, veel plezier ermee
 
Mooie spulletjes weer Geert. Zal je veel plezier van hebben denk ik zo.
 
Aanvullend op de Dutch Oven kwam vandaag nog een alleraardigst 120 pagina tellend boekje binnen vallen @ Euro 5,93 incl. btw en porto.
101 recepten, inclusief de door Piet al gewenste "mountain man breakfast"

101inDO.jpg




 
Al lezende of het forum na een lange periode van afwezigheid zie ik een door mijzelf gestart bericht uit Oktober 2013 "Welke Dutch Oven?" weer terug.
Er zijn dus inderdaad al 2 jaren verstreken sindsdien en nog steeds is de DO ongebruikt en heb ik deze pas afgelopen weekend weer tevoorschijn gehaald.
Het gaat er nu dan toch ?cht van komen!
Er zijn al een paar leuke tips binnen gekomen voor de maiden run, o.a. van Jeroen (Fumarole).
Binnenkort hier dan weer leuke plaatjes te zien!

dutchoven-solex.jpg
 
Welkom terug! Het gerecht met de DO gaat helemaal goedkomen!
 
Beste allemaal,

Ik kreeg de melding dat hier al een minstens 31 dagen niets is geplaatst, maar probeer het toch even.

Ik heb dit en andere fora doorzocht en veel gelezen over Dutch Ovens, ik zit echter nog met een paar puntjes om een keuze te kunnen maken.
Zit sterk te denken aan een DO van Petromax of Qvist, de afmeting of een 6QT of een 9QT. (meestal met 4 en soms met 9 personen)
Petromax heeft als voordeel dat ik dan ook de deksel kan gebruiken als kleine pan, nadeel???? weet ik zo niet
de Qvist Wolf mist volgens mij de deksel als pan optie (of heb ik dit verkeerd?) en volgens mij zijn ze verder ongeveer gelijk aan elkaar.
Ik wil hem zowel in de zomer als de winter gaan gebruiken, zowel op kolen als houtvuur als BBQ - ton met rooster.
verder wil ik hem kpen met een set grote leren handschoen, litlifter, vuurschaal en kooltjes - tang.

Nu voor mij het volgende waar ik niet goed uitkom:
wat is verstandig ga ik voor een DO met pootjes of een zonder pootjes met een vuur ring?
ga ik voor de 6QT of de hogere versie hiervan de 9QT, zitten er nadelen aan een grotere pan wil hem ook voor stoofpotjes en als frituur gaan gebruiken voor o.a. oliebollen bakken :)
en wat is het verschil tussen de Petromax en de Qvist Wolf?
Welke accessoires worden er nog meer aangeraden.

 
Heb zelf de Petromax 6Qt van Vuur & Rook en ben er zeer tevreden mee.

Als je er oliebollen in wilt bakken zou ik voor de 9QT gaan tenzij je ze per stuk wilt gaan maken.

ALTIJD een DO nemen met pootjes, verder ook handig:
Lashandschoenen (5 euro gereedschapwinkel)
Een ring on je deksel op te leggen (vuur&Rook)
Een lid lifter, een soort pook om je deksel er af te halen.
Crisco voor het seasonen van je DO (Toko of vuur&Rook)
Honger om de DO leeg te lepelen.

Tip: Volg de cursus Chuckwagon koken gegeven door Andrea bij Vuur&Rook.

Disclaimer: Nee, ik heb geen aandelen bij Martijn, ben slechts een tevreden klant.  ;)

 
Oliebollen bakken in de Do kan best riskant zijn hoor olie en open vuur geven hele mooie effecten maar die vaak niet op de juiste momenten ontstaan.
Dus pas op met olie en open vuur.
 
@BertM,

bedankt voor je input, ik ga zeker op de site van vuur en rook kijken. die handschoenentip dat scheelt mooi zeg, had ze gezien voor rond de ?30,00.
Voor het seasonen van de pan, mag ik daar ook een goede arachide of olijfolie voor gebruiken??
ik ga dan voor de 9QTomdat je dan net iets meer kan en meer hoogte hebt.
;)Die honger komt wel goed, nu nog hopen op iets fatsoenlijks uit de pan tzt.

@Danny,

Je hebt gelijk dat het vuurtje in het pannetje niet echt te gek is maar doe dit al vele jaren (familietraditie) in een goedkope hoge action-pan op open vuur. Sta dan altijd buiten zonder brandbaar spul in de buurt (stenen schuur en betontegels op de grond).
We blijven dan ook erg voorzichtig, Bedankt voor je waarschuwing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan