BasBQ
Beef en Steak

Welk zout?

 
 

Monstersinc

Vuurmaker
Berichten
67
Hi all.

Als eerste, mocht het bericht niet goed staan dan hoor ik het graag.

Nu ga ik waarschijnlijk een discussie opentrekken, maar welk zout gebruiken jullie voor je rubs? Met "gewoon" keukenzout kom ik niet uit de voeten. Nu heb ik het zeezout van Baleine eens geprobeerd (pak gekregen van een kok) maar die is eigenlijk weer te grof voor in de rubs.

Fleur de sel gebruik ik eigenlijk alleen als afwerking, heb wel eens wat door een rub gegooid maar dat was het ook niet.

Iemand hier de gouden tip qua structuur voor zout?

Alvast bedankt!
 
Gewoon is gewoon is toch NaCl?

Ik gebruik graag Baleine blauw. Da's mooi en lekker zout en goed verkrijg- en betaalbaar.
 
Wat @Sander72 zegt, hier ook meestal baleine blauw.

Met gewoon keukenzout moet je opletten dat het niet te zout wordt.
 
Ik gebruik geen baleine meer omdat dat een mega commerciele operatie is.
Ik ben overgeschakeld op de Bretoense versie, dat is sel de Guerande (dus atlantisch zeezout).

Als het te grof is kan de koffiemolen het ook wat fijner maken.

Fleur de sel (ik koop ook de versie uit Guerande) is eigenlijk niet bedoeld voor warme bereidingen maar enkel voor koude bereidingen.

Zeezout is hetgeen neerslaat bij verdamping van het water.
Fleur de sel is het laagje zout dat gevormd wordt boven het laagje water dat nog verder moet verdampen om zeezout te krijgen.
 
Met "gewoon" keukenzout kom ik niet uit de voeten.
Waarom?

Zeker voor een rub maakt het echt niet uit welk zout je gebruikt, alleen wel opletten dat je op gewicht afweet, niet volume. Een eetlepel grof zeezout is minder zwaar dan een eetlepel keukenzout, dus daar kan je de mist in gaan.

Ik gebruik voor alles wat ik vooraf of tijdens de bereiding op smaak breng, gewoon grof zeezout wat ik fijn maal in een molen.
Voor bijv. op m'n versgebakken brood met roomboter gebruik ik fleur de sel šŸ¤¤
 
Waarom?

Zeker voor een rub maakt het echt niet uit welk zout je gebruikt, alleen wel opletten dat je op gewicht afweet, niet volume. Een eetlepel grof zeezout is minder zwaar dan een eetlepel keukenzout, dus daar kan je de mist in gaan.

Ik gebruik voor alles wat ik vooraf of tijdens de bereiding op smaak breng, gewoon grof zeezout wat ik fijn maal in een molen.
Voor bijv. op m'n versgebakken brood met roomboter gebruik ik fleur de sel šŸ¤¤
Misschien toch maar eens investeren in een betere molen. Die wat ik nu heb doet niet veel met het grove zout.

Ik heb ondertussen wel een idee welke structuur de mensen hier prettig vinden om mee te werken. Het soort zout maakt weinig verschil (fleur de sel is natuurlijk wel een andere categorie zout) en absoluut heerlijk op vers brood met wat roomboter.
 
Misschien toch maar eens investeren in een betere molen. Die wat ik nu heb doet niet veel met het grove zout.

Ik heb daar inderdaad ook even mee zitten sukkelen.

Uiteindelijk de tip gekregen om een molen voor vochtig zout te kopen, dit is de Peugeot Oleron geworden.
Nu gaat het malen van zout als een fluitje van een cent.
Enige nadeel vind ik dat hij nogal klein is, moet veel te veel bijvullen maar mijn goesting.
 
voor een rub gebruik ik "gewoon" keukenzout. al ben ik daar wel erg terughoudend mee en pas zelden de voorgeschreven hoeveelheid zout toe onder het motto: toevoegen kan altijd nog
 
Ik heb vaak zeezout in mijn rubs, alleen blijven die vaak in mijn strooier zitten :confused:

Toch maar eens eerst door de keukenmachine halen zodat het net wat fijner wordt. Met de molen zoveel zout malen is niet grappig, voor peper heb ik ook al een electrische.
 
Misschien toch maar eens investeren in een betere molen

Deze gaat al minstens 5 jaar mee hier. Gaat prima. Grote voordeel vind ik dat hij met de molen naar boven staat en er dus geen zout uit valt als je hem neer zet.
 
Misschien toch maar eens investeren in een betere molen. Die wat ik nu heb doet niet veel met het grove zout.

Ik heb ondertussen wel een idee welke structuur de mensen hier prettig vinden om mee te werken. Het soort zout maakt weinig verschil (fleur de sel is natuurlijk wel een andere categorie zout) en absoluut heerlijk op vers brood met wat roomboter.
Als je een Bamix staafmixer hebt dan heeft Bamix een fantastische tool: De processormolen, en in combinatie met de processormolen poederdisk kun je elke gewenste fijnheid malen, bijvoorbeeld grof zeezout tot poeder, echt poeder.

 
Ik heb daar inderdaad ook even mee zitten sukkelen.

Uiteindelijk de tip gekregen om een molen voor vochtig zout te kopen, dit is de Peugeot Oleron geworden.
Nu gaat het malen van zout als een fluitje van een cent.
Enige nadeel vind ik dat hij nogal klein is, moet veel te veel bijvullen maar mijn goesting.
Ik heb ook een peugeot (geen idee welke) maar met grof zout werkt hij idd niet top.

Ik heb qua rub een standaard recept welke voor bv spare ribs of burned ends goed werkt. (relatief veel rub op weinig vlees, dus zout % is relatief laag) maar als ik bv pp maak dan doe ik extra zout er bij omdat de rub alleen aan buitenkant zit en zout verder in het vlees trekt.
Ik gebruik gewoon keukenzout maar ik weeg het wel allemaal tot op de gram af. Er zit idd veel verschil in de "zoutheid" van de verschillende zouten. Dus niet zo maar ander zout kiezen als je iets gewend bent.
 
Ik gebruik zo goed als voor alles himalayazout. Ik heb zo een potje waar ik de grofheid kan regelen.
Maar maak zelf enorm weinig eigen rubs.
 
Voor mijn rubs gebruik ik kosher salt uit Amerika.
Dat is wat vlokkerig. Maar eerlijk gezegd gewoon zout van Baleine werkt ook
 
Voor mijn injectiemixen gebruik ik doorgaans standaard keukenzout van het merk Jozo. Het zout doe ik alleen nooit rechtstreeks in de mix. Ik kook het zout in een klein beetje water, daardoor lost het zout op in het water. Dit water gaat dan in de injectiemix.

Voor mijn rubs gebruik ik bij voorkeur Himalaya of Zeezout, grove korrels. Maar pas wel op met de hoeveelheid, wil geen droog stuk vlees..

Ook leuk om eens te proberen is het "Zeeuwsche Zoute Gerookt". Dit zijn zoutvlokken die gerookt zijn. Als toevoeging aan een sidedish is dit een geweldig product. De smaak is overweldigend, een kleine hoeveelheid als bijvoorbeeld seasoning op een koud gerookt stukje zalm is echt meer dan voldoende!
 
Als je een Bamix staafmixer hebt dan heeft Bamix een fantastische tool: De processormolen, en in combinatie met de processormolen poederdisk kun je elke gewenste fijnheid malen, bijvoorbeeld grof zeezout tot poeder, echt poeder.

De processormolen is trouwens ook uitermate geschikt voor het malen van kruidnagel of kaneel. Super ding. Ik gebruik het vaak voor mijn rubs...
 
Terug
Bovenaan Onderaan