Beef en Steak

Wel of geen aluminiumfolie gebruiken op je rooster?

dromer1967

Pitmaster
Op youtube filmpjes zie ik af en toe dat, bij indirect kneuten, een deel van het rooster wordt afgedekt met aluminiumfolie (bijvoorbeeld bij het filmpje over de gevulde uien). In de weber handleiding en ook wel op internet lees ik echter ook dat je geen folie moet gebruiken omdat je dan de air flow, zoals door de fabrikant is ontwikkeld, verstoort.

De meningen zijn dus blijkbaar wel verdeeld, maar ik vroeg me af of er onder de experts hier wel consensus bestaat omtrent of het nu wel of niet handig/gewenst is dan wel een must is (of juist not done)?

Je moet doen wat werkt, zelf doe ik het niet, maar als het bij jou werkt gewoon doen.

Fabrikanten geven informatie voor de grote massa, wij zijn slechts een splintergroepering die dingen anders doet dan de massa.

Maar zou daar geen predikaat goed of fout op willen plakken.

ik doe zelf eigenlijk nooit alu folie onder mijn vlees, voor een heel enkel gerecht wel, maar dat is spaarzaam

Ik zie wel eens dat er een soort van matjes worden gebruikt. Ik mik alles zo op het rooster.

@Dromer, de meeste barbecues (ook die van Weber), zijn in basis gemaakt om mee te grillen.
Als jij er mee wilt barbecuen (lees) Low & Slow, dan kan je om de airflow te verbeteren aluminium folie toe passen om de zuurstof te geleiden naar de kooltjes.

Ik gebruik (te) folie om 3 redenen:

• Afdekken van delen van de barbecue om deze dan later niet te hoeven schoonmaken (alleen folie verwijderen)
  • Inpakken van producten (Bij o.a. Spare ribs, Pulled Pork, Brisket e.d.)
  • Geleiden van de luchtstroom door de kooltjes, voor controle over je vuur te behouden

Bij dat laatste is het belangrijk, omdat jij diegene bent die bepaald hoe hard jouw kooltjes branden. (als er false lucht van een kant in je barbecue komt die jij niet kan controleren, dan kan jij dus ook niet je vuur controleren.
Vroeger bij mijn Weber OTG, maakte ik het gehele onderste rooster dicht met aluminium folie, behalve dat stukje waar de kooltjes op liggen.
het voordeel hiervan is, dat alle lucht die door je barbecue gaat door langs kooltjes moet, waarmee jij dus je vuurtje kan sturen. (immers is meer lucht een hoger vuurtje, en minder lucht een lager vuurtje)
Tevens maakte ik een opstaand randje om er voor te zorgen dat er geen directe warmte van de kooltjes bij het product konden komen, waardoor de voorkant eerder gaar zou zijn, als de achterkant van het product.

Bij mij werkte bovenstaande perfect, maar ieder moet doen waar hij/ zij zich prettig bij voelt.

Mac

Wat Mac zegt +1 Gewoon een manier om je vuur wat beter te beheersen.
Op het rooster onder mijn vlees zelf gebruik ik nooit iets.

Ik pak m'n Q soms bijna helemaal in om de juiste flow te krijgen om zo slow en low te kunnen koken. Je kan zo zones cre?ren die voor indirecte bereiding dingen. Werkt prima

Ik gebruik nooit alu. folie op het rooster. Alleen pak ik het kolenrooster in om de lucht te geleiden en om een soort van hitteschild te maken. Werkt bij mij prima.

Op het kolenrooster wil ik wel wat aluminium folie gebruiken om de juiste "vuurtocht"  te krijgen...., op het eetrooster gebruik ik geen allufolie...

Ik begrijp uit jouw start van dit draadje niet of je het bovenste of het onderste of wel beide rooster bedoelt...

Linkje naar die "gevulde uien"?

De meningen zijn hier dus ook wel (wat) verdeeld lees ik.

Misschien dat ik er nog wat mee ga spelen als ik wat meer gevorderd ben  B-)

Ik moet blijkbaar inderdaad 'grillen' lezen als Weber het over barbecuen heeft en daar gebruik je de Weber 'as is'.

Voor barbecuen, dus low & slow, kun je spelen met afdekken van het kolenrooster voor een gerichtere airflow.

Thanx...

Er zijn zelfs mensen die hoedjes vouwen van aluminiumfolie....

Shit, staat mijn webcam weer aan.... :D

Als je het echt heel goed wilt doen dan zou je folie op het kolenrooster willen gebruiken. Deed ik op mijn OTS ook vaak. Ook maakte ik bij grotere stukken vlees en vis een hitteschildje in het vleesrooster. Altijd een aluminiumbak met water op het kolenrooster onder het vlees. Maar eerlijkheid gebiedt dat ik het soms gewoon gemakkelijk deed en al die poespas achterwege liet. Indien je je OTS een beetje kent en weet hoe hij reageert (rekening houden met buitentemperatuur, wind, hoeveelheid en soort brandstof, grootte van je vlees en de standen van je schuiven) zal het resultaat minstens zo goed zijn.

dromer1967 zei:
Wanneer stop je nu water in je lekbak (of een andere vloeistof) en wanneer laat je hem leeg?

Ik gebruik nagenoeg altijd water. Ook weer zo'n puntje waar iedere BBQer een andere mening over heeft. Water houdt de lucht in de BBQ vochtig en/of dempt temperatuur schommelingen en/of voorkomt dat vet en braadvocht verbranden. Indien slechts 1 van deze redenen terecht is heeft het al zin. Maar aan de andere kant, als geen van deze redenen terecht is, zit het je ook niet in de weg. Sommigen beweren dat wijn, bouillon of bier extra smaak geven maar eerlijk gezegd heb ik dat verschil nog nooit gemerkt.

Terug
Bovenaan Onderaan