BasBQ
Beef en Steak

Wedstrijd pulled pork van Noskos

 
 

WesselsD

Tondelzoeker
Berichten
22
Potverdikkie wat was dit een mooie run, kwam langzaam op gang maar we zijn er. Het varkentje heb ik al maar ik had hier zo een trek in. Helaas ben ik vergeten een foto te maken hoesje opstelling wat & hoe me vlees er gekruid & geïnjecteerd uit zag.

Gister om 1400 heb ik de kruiden + de injecties al gedaan ivm met avond dienst en wilde het niet om half 12 in de avond doen.

Vanmorgen om 0700 18 Ecobrasas in me kolenstarter gedaan en heel mijn kolen ring van de Weber master touch premium gevuld. Na 40 minuten eindelijk me kooltjes goed heet, ze wilde vandaag niet en hopla in de Q. De Weber Diffuser plate op de kolen gelegd met 3 handen rook hout in folie gewikkeld.

Na een 20 minuten was de BBQ wel redelijk op temperatuur en heb ik het stuk vlees er op gegooid. Goed op er bij te zeggen dat ik de complete run heb gedaan met de MEATER+ thermometer. Wat ben ik tevreden over dit apparaat zeg jeetje.

Na een uurtje of 4 ( hang me er niet aan op ) kwam de temperatuur op 74 graden. Het moment voor de PP glaze te smeren.

8DAD1495-5A0B-41D7-85B2-EAC74B6A1467.jpeg


4D421721-2735-43EC-B041-7D2C3F7FAE1D.jpeg



Toen ik de glaze er op had gedaan toen zag ik me bbq weer roken, deglaze was gaan lekken op de folie van mijn diffuser plate. Even het rooster van het vlees gehaald, folie vervangen & me pizza steen ingepakt met folie op de plate gezet. Probleem opgelost, helaas waar 1 probleem vertrekt duikt een ander raadsel op. De temperatuur van mijn vlees zakte terug naar 69 graden terwijl het vlees helemaal niet lang van de Q af is geweest. Zie de paarse lijn op de onderstaande foto.

304ECB77-C0B5-4B2D-A016-E9EED1AC9B58.png

FFA6651B-E060-46D4-A5A8-BAB6F61C51B5.jpeg


Al met al herb ik een run gehad van 8,5 uur en was mijn vlees bij een kern temperatuur van 94 graden boter zacht, tijd om er vanaf te gaan en even te rusten in een vers stukje folie.

370339C2-422A-47C7-AB44-17C0A5FC20B9.jpeg


Na 60 minuten het luie varkentje uit hangen heb ik hem in een schaal gegooid en ben ik hem uit elkaar gaan trekken! Moet zeggen dat iedereen lyrisch was over de smaak & structuur en zelf was ik ook goed tevreden. Het enige was die dalende kern temperatuur die ik niet kan verklaren.

C3B3A0FE-73CA-46E2-8D83-7162A03B0297.jpeg


Ik hoop dat jullie weer een beetje hebben genoten! Ik ga nog een broodje maken, heb nog een kilo over 😍.

Latersz
 
Ziet er erg lekker uit hoor.

Heb je misschien je probe net wat dieper gedrukt bij het insmeren? Kan me zo voorstellen dat de temp net wat veranderd.
 
Ziet er erg lekker uit hoor.

Heb je misschien je probe net wat dieper gedrukt bij het insmeren? Kan me zo voorstellen dat de temp net wat veranderd.
Nee de probe heb ik laten zitten omdat deze wel stiekem een groot gat maakt in het vlees. Ook de folie heb ik er omheen stuk gedrukt om niet een 2de gat te hoeven maken.
 
Ziet er erg smakelijk uit!

Zou het zakken van de temp met het insmeren te maken kunnen hebben? Doordat je het vlees vochtig maakt gaat er energie in het verdampen zitten, waardoor de temp zakt.
Geen idee of dit zo is, maar misschien herkennen anderen dit? Ik heb het zelf nooit gemerkt, maar heb hier ook nog niet heel veel ervaring mee...
 
Ziet er heerlijk uit.
 
Ziet er erg smakelijk uit!

Zou het zakken van de temp met het insmeren te maken kunnen hebben? Doordat je het vlees vochtig maakt gaat er energie in het verdampen zitten, waardoor de temp zakt.
Geen idee of dit zo is, maar misschien herkennen anderen dit? Ik heb het zelf nooit gemerkt, maar heb hier ook nog niet heel veel ervaring mee...
Zou ook wel kunnen hoop dat er snel 1 reageert met de zelfde ervaring
 
Ik vermoed dat het het insmeren is.
Doordat je de gehele oppervlakte insmeerde met een vloeistof( kouder dan 74graden ?) die weer gaat verdampen zakt je vlees in temperatuur.

Heb je hem na het insmeren ook nog ingepakt op de BBQ gehad?

Als het vlees zo rond de 70-75 graden is pak ik hem in en laat hem in alu folie doorgaren tot de gewenste gaarheid.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik vermoed dat het het insmeren is.
Doordat je de gehele oppervlakte insmeerde met een vloeistof( kouder dan 74graden ?) die weer gaat verdampen zakt je vlees in temperatuur.

Heb je hem na het insmeren ook nog ingepakt op de BBQ gehad?

Als het vlees zo rond de 70-75 graden is pak ik hem in en laat hem in alu folie doorgaren tot de gewenste gaarheid.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ja zeker, nadat hij 2 uur ingesmeerd heeft liggen garen heb ik hem ingepakt in folie om naar de 88 graden kern te gaan. Uit eindelijk tot 93 graden laten liggen
 
Ik ga er toch vanuit dat de extra vloeistof die je aan de buitenkant aanbrengt de opwarming van het vlees heeft afgeremd of zelf iets gekoeld heeft.
Heb je ook de grafiek met inpakken erbij?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Had je de glaze vantevoren opgewarmd?
 
Lik eens aan je hand en blaas erover. Dat is wat er ook is gebeurd met je temperatuur. Vocht aan de buitenkant dat moet verdampen voordat de temperatuur verder kan stijgen.
Is ook de reden dat ik tegenwoordig pas een thermometer plaats als het in de folie zit. Dan maak ik me geen zorgen 😂
 
Als de temperatuur even zakt, is dat niet persé een probleem hoor. Ik warm de glaze trouwens altijd op, wellicht zorgt dat voor minder schommelingen
 
@noskos: nu ik iets meer ervaring heb en mede door jouw ervaringen sta ik er ook relaxed in.
Uurtje of 4 op 110 graden. Dan even meten en bij 75 graden kt of na 5 uur in de folie.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lik eens aan je hand en blaas erover. Dat is wat er ook is gebeurd met je temperatuur. Vocht aan de buitenkant dat moet verdampen voordat de temperatuur verder kan stijgen.
Is ook de reden dat ik tegenwoordig pas een thermometer plaats als het in de folie zit. Dan maak ik me geen zorgen 😂
Ik begrijp wel dat de temperatuur daarom niet stijgt ik snapte alleen niet waarom hij daalt. Heb me ook geen zorgen gemaakt over die temperatuur want het proces zou DMV folie weer op gang komen.
 
Het ziet er heerlijk uit, kun je niet vaak genoeg maken… 🥰
 
Ik begrijp wel dat de temperatuur daarom niet stijgt ik snapte alleen niet waarom hij daalt. Heb me ook geen zorgen gemaakt over die temperatuur want het proces zou DMV folie weer op gang komen.
Het vlees wordt koud aan de buitenkant door het verdampen en er wordt wamte uit het vlees gehaald om dat te compenseren.

@noskos: nu ik iets meer ervaring heb en mede door jouw ervaringen sta ik er ook relaxed in.
Uurtje of 4 op 110 graden. Dan even meten en bij 75 graden kt of na 5 uur in de folie.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ik meet helemaal niet in dat eerste traject. 5 uur, zit de bark vast? Dan inpakken. Of saus erop bij de wedstrijd pulled pork.
 
Altijd lekker om een batch pulled pork te hebben :)
 
Mooie Run PP. En helemaal mooi zo op de ketel. Dat moet ik toch nog eens over doen. Gewoon PP op de weber maken.
En zo te zien hebben jullie best gegeten.
 
Dat ziet er lekker uit in dat schaaltje, mooi ringetje er om
 
Terug
Bovenaan Onderaan