BasBQ
Beef en Steak

Weber Summit Charcoal

stijntje113

Kooltjesharker
Berichten
139
Ik ben aan het twijfelen om een Weber Summit Charcoal te kopen.
Waarschijnlijk wil ik voor degene met tafel gaan. (ik weet het, belachelijk duur voor een tafel) maar ik ben het gewend met de Performer en ik zou niet meer anders willen..
Nu is er het oude & nieuwe model. Ik dacht dat de gasonsteking er bij het nieuwe model af was maar ik zie ze nu op de Weber site toch erbij staan.
Weet iemand wat de verschillen zijn? Ik zelf vind het 1e model het aantrekkelijkst ivm de houder voor de defelctor plate. (het lijkt alsof die ook verschillend is?) En de vuilnisbak.

En het oude model is iets goedkoper nu te krijgen.
 
Ik dacht dat alleen het model zonder tafel zonder gas aansteker te krijgen is. Anders zou ik de Webershop gewoon even contacten.
 
Stijntje, ik heb gisteren ook een summit S6 besteld, de versie met tafel. deze heeft nog wel de gasontsteking. de versie zonder tafel heeft de gas voorziening naar mijn weten niet meer.
 
Stijntje, ik heb gisteren ook een summit S6 besteld, de versie met tafel. deze heeft nog wel de gasontsteking. de versie zonder tafel heeft de gas voorziening naar mijn weten niet meer.
Ik heb hem inmiddels.. En de performer staat er naast zodat ik toch een tafel heb ;)
Ik meen dat die met de tafel ook de dubbelwandige deflector plate heeft. ik vind de enkele plaat zelf niet geweldig.

Veel plezier ermee!
 
Ik heb hem inmiddels.. En de performer staat er naast zodat ik toch een tafel heb ;)
Ik meen dat die met de tafel ook de dubbelwandige deflector plate heeft. ik vind de enkele plaat zelf niet geweldig.

Veel plezier ermee!
De dubbele deflector is niet meer. Dat zijn ze mee gestopt om kosten te besparen en omdat de scharnieren snel stopten door vervuiling. Bij de kosten besparing is ook het rekje voor de deflectorplate weggelaten. Bij de eerste serie kon je de deflector op een aparte plek onder de bodem van de kar schuiven. Ook komt er geen kolen bak meer mee. Na deze (en enkele andere kleien) aanpassingen kon Weber de summit goedkoper op de markt zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Wel bizar wat ze voor die tafel vragen zeg. Zou zelf ook niet zonder die tafel kunnen, gebruik zelf ook een performer.

Hoe bevalt de Summit?

Is deze nou goed op temperatuur te houden tov een normale ketel?
 
Wel bizar wat ze voor die tafel vragen zeg. Zou zelf ook niet zonder die tafel kunnen, gebruik zelf ook een performer.

Hoe bevalt de Summit?

Is deze nou goed op temperatuur te houden tov een normale ketel?
Ik krijg hem morgen binnen en ga hem gelijk goed testen dit weekend. Weet alleen nog niet waarmee.. de tafel kost wat (heel wat) extra, maar een werkblad bij de bbq is altijd handig. En de andere opbergruimte erbij ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
De dubbele deflector is niet meer. Dat zijn ze mee gestopt om kosten te besparen en omdat de scharnieren snel stopten door vervuiling. Bij de kosten besparing is ook het rekje voor de deflectorplate weggelaten. Bij de eerste serie kon je de deflector op een aparte plek onder de bodem van de kar schuiven. Ook komt er geen kolen bak meer mee. Na deze (en enkele andere kleien) aanpassingen kon Weber de summit goedkoper op de markt zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Zijn blijkbaar niet alleen daar aan het besparen, ik heb een aantal maanden terug een WSM 57 gekocht via de Weber site en daar was toen een hoes bij, stond ook zo vermeld op de site maar nu is daar geen sprake meer van, wel dat je 10% korting krijgt op een hoes bij aankoop van een bbq. Prijs van de WSM is nochtans hetzelfde gebleven.

Natuurlijk, iemand die nu pas uitkijkt voor een Weber heeft waarschijnlijk niet door wat er een tijd terug extra bij was, subtiel krijg je minder voor hetzelfde geld.
 
Zijn blijkbaar niet alleen daar aan het besparen, ik heb een aantal maanden terug een WSM 57 gekocht via de Weber site en daar was toen een hoes bij, stond ook zo vermeld op de site maar nu is daar geen sprake meer van, wel dat je 10% korting krijgt op een hoes bij aankoop van een bbq. Prijs van de WSM is nochtans hetzelfde gebleven.
Wat ik las hebben ze besparingen gedaan omdat de klanten de prijs te hoog vonden. De prijs is nu gedaald omdat ze de zelfde platesetter gebruiken als de MT57, en wat kleine dingen weggehaald hebben. De E6 (zonder tafel) had oorspronkelijk ook een gas ontsteking. Die is nu alleen nog bij de S6 aanwezig.
Ik vind een hoes voor een Weber overbodig. Het emaille is zo hard dat hij rustig in weer en wind kan staan. Onder een hoes kan condens blijven zitten waardoor er eerder schimmel kan komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ok, de E6 is zelfs duurder geworden. Vorig jaar heb ik hem gekocht en toen waarschuwde ze bij het tuincentrum al dat Weber de prijzen ging verhogen.
Ik heb idd naar die 1e generatie met tafel gekeken maar vond het toch erg veel. Nu heb ik die zonder tafel in de uitverkoop gekocht. (nasezoen)
En qua prijs kan ik een custom meubel er ooit bij gaan bouwen/kopen en ben ik even duur uit.

Qua temp vind ik hem super fijn. Je kunt hem heel goed beheersen (maar dat kun je met de gewone 57er ook) maar vooral kun je hem heel snel in temp laten stijgen als je alles open zet. Ook pizza gaat echt perfect.
Wat ik een groot voordeel vind is dat ze de thermometer hebben aangepast aan de rooster temp. Dus die klopt ook echt. Zelf gebruik ik vaak geen thermometer meer bij iets langere sessies en dan is het toch handig om een idee te hebben.
Afhankelijk van het weer kan hij namelijk toch behoorlijk verschillen bij dezelfde stand van de schuiven.
 
Wel bizar wat ze voor die tafel vragen zeg. Zou zelf ook niet zonder die tafel kunnen, gebruik zelf ook een performer.

Hoe bevalt de Summit?

Is deze nou goed op temperatuur te houden tov een normale ketel?
De versie met tafel is altijd MET gas ontsteking. Het is dus niet alleen de tafel waarvoor je betaald.

Ik heb de E6 zonder tafel en zonder gasontsteking nu bijna 2 jaar denk ik.....
Ik vindt hem heel stabiel maar heb er geen keramiek naast staan ter vergelijking.
Het kan niet anders dan dat een keramische bbq stabieler is omdat daar de warmte buffer in het keramiek / de massa zit.
Of de E6 stabieler is dan een ketel weet ik niet. Vond de ketel altijd al heel stabiel........
Zelf merk ik wel dat stabiliteit ook erg afhangt van brandstof, verdeling fijn en grof enz.
 
Wel bizar wat ze voor die tafel vragen zeg. Zou zelf ook niet zonder die tafel kunnen, gebruik zelf ook een performer.

Hoe bevalt de Summit?

Is deze nou goed op temperatuur te houden tov een normale ketel?
Inmiddels heb ik wat ervaring met de Summit opgedaan. Helaas moet ik zeggen dat het me nog niet gelukt is om hem (als formule 1 fan heb ik de Summit Mark Weber genoemd) (mijn mastertouch premium heet Marianne....) goed stabiel te houden.

Wat ik zie bij andere gebruikers ga ik er nog van uit dat ik zelf iets fout doe, en moet ik in de toekomst de Mark wel zo stabiel kunnen houden als een BGE of KJ. Komend weekend ga ik langs bij de Weber store in Amersfoort en ga ik daar eens vragen wat ik fout doe, ik hoop daar een antwoord te krijgen zodat ik Mark ook als een echte kamado kan gebruiken ipv een zuinige ketel.

qua kwaliteit en verdere ervaring ben ik meer dan tevreden. Aangezien ik gezegend was met twee diffuserplates heb ik besloten om de diffuserplate van de mastertouch door te slijpen en zo een halve maan plaat te maken zodat ik direct en indirect tegelijk kan garen op het enorme oppervlak.
Ook al ik de temperatuur nog niet veel stabieler geweest dan bij mijn mastertouch nog steeds een echte aanrader!
De gasontsteking bij de S6 is top, alles in de Summit klaar zetten, gasvlam aan, en na 10 minuten branden de kolen. Geen wokkels, aanstekers, brikettenstarters en one minute lighters meer nodig!
 
Je hebt de Aussie versie😆

Deze zou in de praktijk zeker stabieler moeten zijn tov de touch. Eventueel met bak water of bakstenen werken, werkt in de touch in ieder geval top. Zo'n gas ding is niets voor mij. Ik moet met vuur klooien🔥
 
Vuur blijft leuk inderdaad, maar met het aansteken van het gas bij de Summit is het geluid altijd weer top. Een harde plof als het gas aangestoken wordt. De eerste keren maakte ik een klein sprongetje....
 
Vuur blijft leuk inderdaad, maar met het aansteken van het gas bij de Summit is het geluid altijd weer top. Een harde plof als het gas aangestoken wordt. De eerste keren maakte ik een klein sprongetje....
Hou je de deksel wel open met het aansteken 🫣
 
Inmiddels heb ik wat ervaring met de Summit opgedaan. Helaas moet ik zeggen dat het me nog niet gelukt is om hem (als formule 1 fan heb ik de Summit Mark Weber genoemd) (mijn mastertouch premium heet Marianne....) goed stabiel te houden.

Wat ik zie bij andere gebruikers ga ik er nog van uit dat ik zelf iets fout doe, en moet ik in de toekomst de Mark wel zo stabiel kunnen houden als een BGE of KJ. Komend weekend ga ik langs bij de Weber store in Amersfoort en ga ik daar eens vragen wat ik fout doe, ik hoop daar een antwoord te krijgen zodat ik Mark ook als een echte kamado kan gebruiken ipv een zuinige ketel.
Vreemd dat dat niet lukt. Ik steek in het midden 3 aanmaakblokjes aan, met een tussenruimte van ongeveer een centimeter of 5, en laat dit met de schuif en het deksel open tot het goed gloeit. Dan gaat het deksel dicht maar de klep vol open totdat de temperatuur ca 90 graden is. Dan gaat de schuif op de low en slow stand, de klep dicht, en de margrietschijf een klein stukje open, totdat de gewenste temperatuur bereikt is. Dan nog een klein beetje finetunen en hij blijft de hele sessie op temperatuur. Soms een heel klein tikkie erbij of eraf met de margrietschijf, meer niet.
Je moet de schuif op low en slow laten staan en daar niet meer aan komen. Het verder regelen doe je met de margrietschijf.
 
Vreemd dat dat niet lukt. Ik steek in het midden 3 aanmaakblokjes aan, met een tussenruimte van ongeveer een centimeter of 5, en laat dit met de schuif en het deksel open tot het goed gloeit. Dan gaat het deksel dicht maar de klep vol open totdat de temperatuur ca 90 graden is. Dan gaat de schuif op de low en slow stand, de klep dicht, en de margrietschijf een klein stukje open, totdat de gewenste temperatuur bereikt is. Dan nog een klein beetje finetunen en hij blijft de hele sessie op temperatuur. Soms een heel klein tikkie erbij of eraf met de margrietschijf, meer niet.
Je moet de schuif op low en slow laten staan en daar niet meer aan komen. Het verder regelen doe je met de margrietschijf.
Dat klinkt precies zoals ik het doe... behalve dat ik met de gasaansteking aansteek. Ik heb de meater grafiek van mijn laatste pulled pork even bijgevoegd ter illustratie, dat de temperatuur langzaam verandert snap ik, maar een grafiek als deze zou ik ook van mijn MT krijgen. Is niet een rustig verloop of ook maar een moment stabiel te noemen.

Ik regelde alleen met de boven ventilatie en de laatste helft echt maar minimale aanpassingen, waarna de temp meteen door schoot de gewenste richting in, maar niet heel gecontroleerd.
6a21475b509b53e0a7ca285c355151d9.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Die laatste piek begrijp ik niet, maar de rest valt toch wel mee? Bij mij gaat het ook wel eens 10 graden op of neer, maar dan een klein beetje minder of meer lucht en het corrigeert weer. En dat zijn maar kleine beetjes. Dit is gemeten over een uur of 10? Dan ziet het er volgens mij erger uit dan het is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan