Beef en Steak

Weber Spirit RVS zou niet moeten roesten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Paulo
  • Startdatum Startdatum

Paulo

Tondelzoeker
Ik heb een Weber Spirit BBQ nieuwe in 2023 gekocht, helemaal nieuw. Ik kocht deze omdat het een RVS buitenkant had.
Ik dacht deze gaat niet roesten. Blijkbaar wel. Sterker ik heb deze al een paar keer schoongemaakt maar de roest
blijft maar terug komen. Nu heel erg.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik hoop op een paar nuttige tips. Alvast bedankt.

WhatsApp Image 2025-03-04 at 17.55.47_8af01031.jpg

WhatsApp Image 2025-03-04 at 17.55.46_4c9b97a2.jpg

WhatsApp Image 2025-03-04 at 17.55.47_1dc56120.jpg

Allemachtig, volgens mij was het rvs plaatstaal op of zo . Zou contact met weber opnemen voor garantie.

Zo, dat is niet de bedoeling lijkt me. Ik zou contact met Weber opnemen. Volgens mij hebben ze een redelijk goede klantenservice.

Tja, in verkoopland wordt alles wat blinkt als "RVS" verkocht.
Het ziet er in ieder geval niet uit als RVS. Lijkt meer op verchroomd plaatstaal, ipv ferritisch chroomstaal
Zit de corrosie echt door de toplaag?

De kans is klein, maar kan ook contaminatie tussen koolstofstaal en jouw produkt bij de fabrikant zijn geweest.

Kijk eens of er een magneet aan plakt. Weet je in ieder geval zeker dat het materiaal ferritisch is.

Nooit met een gewone staalborstel eraan geweest?

Woon je in de buurt van de zee ?

Het ziet er in ieder geval niet uit als RVS. Lijkt meer op verchroomd plaatstaal, ipv ferritisch chroomstaal

De kans is klein, maar kan ook contaminatie tussen koolstofstaal en jouw produkt bij de fabrikant zijn geweest.

Kijk eens of er een magneet aan plakt. Weet je in ieder geval zeker dat het materiaal ferritisch is.

lijkt indd wel alsof er een staalborstel overheen is geweest 😅

Ik zou je aankoopbon opzoeken en contact opnemen met weber..

Je hebt toch geen bleekmiddel of chloor gebruikt? dat vind rvs ook niet zo leuk..
Als dit verkocht word als RVS ben benieuwd naar het vervolg..
Er zit zelfs roest op je thermometer..

weber garantielink

Wauw, dit is heftig zeg. Ik heb 8 jaar lang een spirit gehad en dit roestprobleem had ik niet. Bij mij waren echter de kap en het deurtje geëmailleerd en niet zoals bij jou alles blank. Het werd al eerder gevraagd maar het lijkt wel of je aan zee woont. Ik zou zeker contact opnemen met Weber want dit zou niet mogen. De vraag is wel wat je zelf allemaal voor middelen hebt gebruikt die het verlenen van eventueel garantie zouden verhinderen.

IMG_9309.jpeg

Zo zag die van mij er uit na ca 8 jaar!

Nee, volgens mij er niet doorheen.

Ik heb alleen Weber producten gebruikt, zwarte spray flessen.
En ook speciaal RVS spray, die je ook gebruikt in de keuken.

Heb in het verleden weleens een groene keuken schuur spons gebruikt, maar niet overal, anders zou ik de zwarte letters en tekens kwijt zijn.
Staalborstel zeker niet.

Begin december helemaal tiptop schoon gemaakt , afgedekt en nu zo. De binnenkant is nog vrij netjes.

Ik gebruik ook een Weber kap ter bescherming.

Ik woon in de Algarve, op 300 meter van het strand.

lijkt indd wel alsof er een staalborstel overheen is geweest 😅

Ik zou je aankoopbon opzoeken en contact opnemen met weber..

Je hebt toch geen bleekmiddel of chloor gebruikt? dat vind rvs ook niet zo leuk..
Als dit verkocht word als RVS ben benieuwd naar het vervolg..
Er zit zelfs roest op je thermometer..

weber garantielink

Nee, geen bleek en chloor. Wat zou dat helpen?

Handvat is vrij van roest, dat is waarschijnlijk echt RVS.

Ik heb ook begrepen dat soorten RVS hebt, codes. Handvat is de juiste en goede kwaliteit.

Thermometer, is vreemd genoeg ook besmet met roest.

Wauw, dit is heftig zeg. Ik heb 8 jaar lang een spirit gehad en dit roestprobleem had ik niet. Bij mij waren echter de kap en het deurtje geëmailleerd en niet zoals bij jou alles blank. Het werd al eerder gevraagd maar het lijkt wel of je aan zee woont. Ik zou zeker contact opnemen met Weber want dit zou niet mogen. De vraag is wel wat je zelf allemaal voor middelen hebt gebruikt die het verlenen van eventueel garantie zouden verhinderen.

Bekijk bijlage 74356

Zo zag die van mij er uit na ca 8 jaar!

Ik had juist de duurdere RVS versie gekocht van de Spirit vanwege de roest.

Ik had juist de zwarte moeten kiezen. En ja , ik woon aan zee.

Ik heb heb alleen Weber sprays gebruikt , en RVS spray .

Misschien had ik geen schuurspons moeten gebruiken. Die moest ik wel hanteren omdat ik na 1 jaar al roest had.

Maar het zit overal.

Schoonmaken is een hele klus, maar als het na 48 uur weer terug is dat roest is het hopeloos.

Het lijkt wel of de BBQ reageert met het klimaat.

Trouwens, hij staat onder een afdak, heeft nooit in de regen gestaan.

Wordt er verdrietig van. Ik heel veel accessoires gekocht en hij werkt prima.

Nou ik snap best dat je hier verdrietig van wordt. Het is ook best een aanschaf.
Ik ben erg benieuwd wat weber Nederland hier mee gaat doen en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt.

Nee, volgens mij er niet doorheen.

Ik heb alleen Weber producten gebruikt, zwarte spray flessen.
En ook speciaal RVS spray, die je ook gebruikt in de keuken.

Heb in het verleden weleens een groene keuken schuur spons gebruikt, maar niet overal, anders zou ik de zwarte letters en tekens kwijt zijn.
Staalborstel zeker niet.

Begin december helemaal tiptop schoon gemaakt , afgedekt en nu zo. De binnenkant is nog vrij netjes.

Ik gebruik ook een Weber kap ter bescherming.

Ik woon in de Algarve, op 300 meter van het strand.
Ik denk dat de zeer fijne woonomgeving debet is aan jouw probleem.
Daarbij, je schrijft het zelf, schoon gemaakt en afgedekt. Met een beetje vocht en zeelucht heb je prijs.
Afgaande op de foto's lijkt het materiaal verchroomd en niet met een hoog percentage chroom gelegeerd.
Het allerbeste is om met de zilte oceaanlucht een austenitisch materiaal (316 kwaliteit) te gebruiken, of alles heel goed, scahde vrijd, geemailleerd te hebben.
Als je niet vertrouwd bent met corrosie bestendige materialen en hun coderingen is dat geen ramp. Vertrouw er maar op dat de gemiddelde verkoper het ook niet weet.

Helaas vervelend voor de schade, maar tegen NaCl en combi met vocht is maar weinig bestand.
De lekkere sardientjes die ze bij jullie hebben maken wel veel goed

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de zeer fijne woonomgeving debet is aan jouw probleem.
Daarbij, je schrijft het zelf, schoon gemaakt en afgedekt. Met een beetje vocht en zeelucht heb je prijs.
Afgaande op de foto's lijkt het materiaal verchroomd en niet met een hoog percentage chroom gelegeerd.
Het allerbeste is om met de zilte oceaanlucht een austenitisch materiaal (316 kwaliteit) te gebruiken, of alles heel goed, scahde vrijd, geemailleerd te hebben.
Als je niet vertrouwd bent met corrosie bestendige materialen en hun coderingen is dat geen ramp. Vertrouw er maar op dat de gemiddelde verkoper het ook niet weet.

Helaas vervelend voor de schade, maar tegen NaCl en combi met vocht is maar weinig bestand.
De lekkere sardientjes die ze bij jullie hebben maken wel veel goed

Ik heb nog geen feedback gehad van Weber, ik ga ze morgen even bellen.

Ik zag wel iets bij de garantie voorwaarden.
Ketel/Kuip/Deksel → 10 jaar, geen doorroesting/doorbranding (2 jaar lak exclusief verbleking of verkleuring)
Doorroesten is wanneer er een opening in het metaal komt door roest. Dat heb ik niet, het allemaal erop. 🤔
Een soort vliegroest?

Wat @Peter64 zegt +1 maar ook RVS kan magnetisch zijn dus dat is geen garantie (bijvoorbeeld door koud vervormen)
Contaminatie door koolstofstaal of koolstof, je hebt toch niet per ongeluk een stuk staal staan doorslijpen naast je BBQ?
Chlorides zoals peter ook al aangaf, daar kan RVS ook niet goed tegen, denk aan wonen aan de kust zout is Natrium Chloride (NaCl)
Zo zie je RVS kan wel degelijk roesten, zeker het goedkopere ASTM A304 wat veel gebruikt wordt voor dit soort toepassingen.

Heel vak wordt rvs 304 gebruikt voor dit soort toepassingen. Op 300 m van de zee gaat dat zeker roesten. Maar ook 316 roest zo dicht op zee. Ik heb veel machines voor de offshore Industrie gebouwd, en aan boord van schepen is zelfs 316 na een paar maanden bruin.

Zo dicht op zee kan je idd beter emaille hebben, zolang het niet beschadigd is. Of gewoon staal dat dik in de olie staat.

Ik zou idd kijken wat je bij weber kan claimen. Dan goed ontroesten en een laagje olie erop. Wellicht dat dit draadje helpt:

Terug
Bovenaan Onderaan