BasBQ
Beef en Steak

Weber of Napoleon

Moenga

Tondelzoeker
Berichten
8
Zoals in mijn voorsteltopic aangegeven te hebben na een paar jaar een gasbbq gehad te hebben nu weer op zoek naar een kolenbbq voor low and slow bbqen.
Twijfel nog tussen de weber mastertouch gbs premium of een napoleon kettle pro.
Heb een weber 47 cm gehad en geen klachten over maar wilde nu iets anders dan wat iedereen hier in de buurt in de tuin heeft staan vandaar de napoleon in de vergelijking gegooid.
Dacht dit ik erover uit was om de napoleon te nemen (ivm gietijzeren rooster en in hoogte verstelbaar) totdat ik ergens las dat je voor low and slow beter een rvs rooster kan gebruiken en laat de napoleon nou net een gietijzeren rooster hebben.

Is het echt zo dat je voor low and slow beter rvs kan nemen en voor grillen gietijzer? Of Maakt dat in de praktijk weinig uit? Lijkt mij dat de temperatuur in de ketel en dus van het rooster belangrijker is dan het materiaal van het rooster?

Misschien dat iemand deze bbq's allebei heeft gehad/geprobeerd en er goede tips/mening over kan geven.
 
Ik heb jaren geleden ook voor die keuze gestaan. Ben toen zelf voor de weber gegaan. Was meer een gevoel. Een gietijzeren rooster voor een weber is zo aangeschaft , zou persoonlijk daar de keuze niet van af laten hangen. Vwb je vraag over low en slow, daar zou ik je geen antwoord op kunnen geven.
 
Eens met Pascal. Je kunt makkelijk een los rooster kopen, rvs of gietijzer, afhankelijk van de barbecue die je koopt. Ben wel benieuwd naar de overige verschillen tussen de Weber en de Napoleon.
 
Heel specifiek over rvs vs gietijzer voor low en slow. Je kàn natuurlijk op gietijzer ook l&s maar rvs is beter omdat dat rooster minder warmte doorgeeft naar je vlees. Gietijzer geeft daarom van die mooie grill strepen af. Als je graag beide hebt dan kun je voor beide bbq's ook losse roosters krijgen.
 
Nadeel is dus dat voor de naopleon geen rvs rooster te krijgen is. Elk 57 cm rooster zou moeten passen natuurlijk maar omdat die van de napoleon in hoogte verstelbaar is moetn die specifieke inkepingen ook in het rvs rooster zitten.
Napoleon is in hoogte verstelbaar en deksel gaat schuin open en staat iets steviger dan de weber omdat deze op 4 poten staat
Weber is later een gietijzeren rooster op te zetten en zijn meer accesoires voor t ekrijgen ivm het gbs systeem...

heb mij laten vertellen dat gietijzer ook minder plakt en makkelijjker schoon te maken is. Of is t met rvs ook gewoon ff heetstoken en schoonborstelen :) ?

keuzes, keuzes 😅
 
Ik kan niks over de napoleon zeggen. Heb zelf de Weber mtg. Ben er super tevreden mee. Als je veel l&s wil gaan doen misschien ook eens naar een kamdo kijken.

Ik heb dat destijds niet gedaan en heb er wel spijt van gehad.

Wat je ook kiest. Je kan er iig hetzelfde op klaar maken
 
@Moenga 4 poten staan over het algemeen minder stabiel dan 3, 3 poten staan namelijk altijd op de grond ongeacht hoe schots en scheef de grond is, die 4e poot moet je net geluk mee hebben dat deze net de juiste lengte heeft

Heb verder weinig toe te voegen, rvs rooster heeft gewoon de voorkeur. Gietijzer vraagt veel meer onderhoud en is voornamelijk om grill strepen te zetten. Schoonmaken is een kwestie van heet stoken en borstelen
 
T wordt nu steeds meer een weber dan een napoleon.. 😊

Denk dat het in hoogte verstellen van de napoleon in de praktijk toch minder gebruikt gaat worden omdat de laagste stand 1 cm boven de kolen is en alles waarschijnlijk verbrand 😅
 
heb na 20 jaar en 4 webers mijn weber ingeruild voor een napoleon,heb nu een gasgrill en ben daar zeer tevreden over,voor mij geen weber meer
 
Uiteraard waar ik het nu over ga hebben is geen vergelijk: ik heb een cursus gehad op een BGE en heb de hele tijd een gietijzeren rooster gebruikt en alles wat geen sear nodig had kreeg dat ook niet, maar dat kwam omdat we per gerecht telkens de temperatuur verhogen.

Ik denk dat het helemaal van je setup afhangt. Een Kamado houd natuurlijk makkelijk zn warmte vast en doordat het met halve maan roosters en een speksteen werkt is het heel makkelijk te regelen.

Op een kettle (welke je ook neemt) heb je meestal je vuur links en je koude gedeelte rechts (hetzelfde geldt als je kolen in het midden liggen). Het nadeel van gietijzer is dat het rooster op je koude deel door geleiding ook heet wordt. Zou je met spekstenen werken, dan heb je daar minder last van, maar die krijg je meestal niet met een kettle.

Ik heb alleen ervaring met een Weber dus ik kan je niet vertellen welke beter is. Wel kan ik je vertellen dat er enorm veel accesoires zijn voor de Weber die niet door Weber zelf gemaakt zijn. Of die op een Napoleon ook passen weet ik niet, maar als je mogelijk in de toekomst andere accessoires wilt, dan zou ik liever een veilige keus maken en voor Weber kiezen. Er zijn ook volledig gietijzeren roosters beschikbaar voor Weber.
Ik heb bijvoorbeeld een slow 'n sear basket, maar dan van een ander merk die wel in Europa verkrijgbaar is. Die gebruik ik tot nu toe altijd. Ondanks dat ze beide 47cm zijn vraag ik me af of de bolling van een Napoleon net zo groot is om zo een mand te passen.

Van hetzelfde merk vond ik trouwens ook een Kamado Joe achtig rooster systeem die bedoelt is voor een Weber waar ook een speksteen bij zit. Alleen denk ik dat die dan weer niet in combinatie gaat met de kolenmand die ik eerder noemde.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Persoonlijk en er zijn meerdere die mijn mening delen vind ik een Gietijzeren rooster helemaal niks. Ze vergen veel onderhoud seasonnen gaat bijna niet want na elke (directe) grillsessie is je patinalaag verdwenen dus moet je het ding weer seasonnen of continue vet houden,
Anders roest hij voor je ogen weg.
En al die moeite voor af en toe een paar grillstrepen. Heel vreemd maar een gietijzeren plancha of skillet heeft daar veel minder of geen last van.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
 
Ik zou voor de Weber mt gaan. Dan heb je de voordelen van een rvs rooster en indien nodig kun je een gietijzeren rooster in het gbs systeem leggen.
 
Persoonlijk en er zijn meerdere die mijn mening delen vind ik een Gietijzeren rooster helemaal niks. Ze vergen veel onderhoud seasonnen gaat bijna niet want na elke (directe) grillsessie is je patinalaag verdwenen dus moet je het ding weer seasonnen of continue vet houden,
Anders roest hij voor je ogen weg.
En al die moeite voor af en toe een paar grillstrepen. Heel vreemd maar een gietijzeren plancha of skillet heeft daar veel minder of geen last van.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
Bovenstaande is ook mijn idee inderdaad, gietijzeren rooster leuk voor erbij maar zeker niet in plaats van een RVS rooster.....
 
Ewald en easywoods +1.
Ga voor een austenitisch rooster en een gietzijer voor erbij.
Weber of Napoleon, zijn beide giede kettle Q's.

Deze week nog met e n halve oliedrum gewerkt. Gaat ook nog steeds.
 
Hallo allemaal. In dit topic gaat het steeds over de kolen BBQ's van Weber of Napoleon. Nu staat mijn zwager voor de keuze of hij een Weber of een Napoleon gas BBQ. gaat aanschaffen. We hebben al in fysieke winkels gekeken en ik vind de Napoleon modellen mooier maar eerlijk is eerlijk, de Webers voelen robuuster aan. De deksels zijn bijvoorbeeld zwaarder dan die van de Napoleons. Heeft iemand hier ervaring met één of zelfs beide merken? En zo ja, wat zou het advies zijn? Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
 
Hoi @Loet, voor die vraag mag je een apart onderwerp openen.
Wat je nu doet is draadkapen, naar een ander onderwerp gaan in het draadje van iemand anders 😉

Wat gietijzeren roosters betreft, ik vind het ook gedoe, veel onderhoud voor relatief weinig plezier. Als ik een korst wil gebruik il wel een plancha of speksteen.

Dat gietijzer heter wordt dan RVS…. Als de BBQ op 120°C brandt, hoe wordt je rooster dan heel veel warmer?

Voor grillen kan het meer warmte overdragen doordat de massa meer opslaat. Maar bij low & slow…
 
Ter aanvulling. Ik heb een gietijzer plancha en die is naar mijn mening universeler te gebruiken dan een rooster.
Dus ik zou liever investeren in een plancha dan een gietijzer rooster.
Als ik toen meer had geweten was ik wellicht naar de speksteen gegaan :unsure:
Meer warmte inhoud en minder onderhoud....?
 
Terug
Bovenaan Onderaan