BasBQ
Beef en Steak

Weber 57 OTP als opvolger voor mijn 47 OTP?

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb vorig jaar een Weber 47 OTP gekocht en had daar dacht ik best wel goed en lang over nagedacht, reviews gelezen enz.

Ik dacht toen dat 47 cm meer dan groot genoeg was voor de twee personen waaruit mijn huishouden bestaat.

In de praktijk blijkt helaas dat 47 cm toch wat aan de kleine kant is. Je (ik) doet vaak een combinatie van groente, vlees en iets van aardappelen allemaal tegelijk op de Q, waarvan een deel indirect, en dan past dat toch allemaal niet zo lekker op een 47 cm.

Ik denk dat ik daarom dit jaar op zoek wil gaan naar een grotere Q en dacht daarbij aan de Weber 57 cm OTP. De oppervlakte van deze is de helft groter dan de 47 en dat lijkt me wel voldoende.

Voor ik echter iets wil aanschaffen wil ik niet w??r de fout maken dat ik iets over het hoofd zie en daarom graag advies wat te doen.

Is de aanschaf van de Weber 57 OTP de juiste keuze als vervanging van mijn 47? Of zijn er dan toch betere alternatieven? Als er een beter alternatief is, dan moet deze (natuurlijk) wel binnen dezelfde prijsklasse vallen :)


Groet,
Peter
 
Weet je zeker dat je wilt vervangen?
Misschien een overweging om er juist een bij te nemen. Een WGA misschien?

 
Ik zelf vind de 57 ook een fijnere maat, ben nu ff gedwongen op een 47 te werken (nieuwbouw, lang verhaal  :D ) en merk met bakjes schaaltjes ed dat je net iets te krap zit te werken. Verder zal je zien dat veel accessoires op de 57 zijn gericht en dat je daar meer voor kan krijgen tov de 47. Het verbruikt wel meer kolen dan de 47, maar al met al vind ik het net iets prettiger werken. je hebt gewoon meer ruimte maar ja dat geldt dan ook weer zo tov de 67  :p Overigens heb ik 47 niet weggedaan maar er toen een 57 bijgekocht, maar na de aanschaf van de 57, stond de 47 vaak stof te verzamelen
 
Abraham zei:
Weet je zeker dat je wilt vervangen?
Misschien een overweging om er juist een bij te nemen. Een WGA misschien?

Ik weet in dit opzicht even niets zeker :)

Wat ik weet is dat ik ruimte tekort heb. En dat wil ik oplossen. Ik heb geen idee of een WGA dan iets is. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of ik elke keer de moeite ga nemen om twee Q's aan te steken en ik neem aan dat dat wel moet als ik er een WGA bij neem.
 
Klopt, dan moet je er twee aansteken..
Van de andere kant is die WGA juist ook zo ontzettend handig om mee te nemen naar het water of op vakantie. Heeft een korte afstand rooster-briketten dus geeft je nieuwe mogelijkheden bij direct grillen. En dat kan je nog makkelijker twee of drie verschillende warmte zone's cre?ren... Ik vind zo'n WGA echt een topper om erbij te hebben...
Alternatief is nog een verdieping bouwen in de 47, met een kleiner rooster, wat stukjes draadeind, en wat moeren..
Of gewoon een 57 te scoren.. natuurlijk.
 
Abraham zei:
Alternatief is nog een verdieping bouwen in de 47, met een kleiner rooster, wat stukjes draadeind, en wat moeren..

Met mijn twee linkerhanden zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren vrees ik  :(

Maar wat boldeagle ook al zei, voor een 57 cm heb je veel meer accessoires te koop, waaronder precies zo'n bovenverdieping geloof ik :)
 
Een 57 cm is een goede maat, kijk eens op MP daar staan er genoeg voor weinig ;)
 
Ik heb vorig jaar mijn OTS 47 vervangen door een WMT GBS 57. Had ik eerder moeten doen! Ik ben erg blij met de extra ruimte. Ideaal om een bijv. pannetje naast je vlees te plaatsen, makkelijker temperatuur te regelen voor low & slow, mooie accessoires (bijv. Sear grate), nog even de kippenpootjes indirect laten garen terwijl de hamburgers gebakken en gegeten kunnen worden etc.
 
ik zou de 47 ook niet wegdoen, maar er gewoon een 57 bij kopen, verstandige keus  ;)
 
Leo, je was me voor....  :blush: Hier alsnog mijn tekst:
De 57 is een goede keus. Ik zou de 47 houden voor n?g meer ruimte of als je alleen direct wilt grillen ivm het verbruik.
Succes met je aankoop!
 
Ik zou wel de 47 wegdoen, een 57 terughalen en als je op termijn zuinig wilt grillen een WGA halen ;) Een WGA is net even een wat minder grote sta-in-de-weg dan een 47 en voor puur grillen denk ik net wat fijner (nooit een 47 gehad, maar voor sateh pak ik altijd een WGA).
 
Dank voor de reacties.

Ik geloof dat ik met de 57 OTP dit keer wel de juiste keuze maak :)

Of ik de 47 weg doe weet ik nog niet. Hij is pas een jaar oud maar toch tweedehands. Dus veel ga je er dan niet meer voor krijgen en dat vind ik dan toch wel zonde.
 
Ik zou hem bewaren, roesten doet hij toch niet en als je deze een keer nodig hebt is het altijd makkelijk. Een WGA koop je in de opruiming ergens voor 65 eurie dus dat kost je de kop ook niet.
Mijn 47 is van 1998 en ik heb deze nu ook weer in gebruik
 
Ik heb ook de upgrade gedaan van de 47 naar 57 cm.
Dat was een enorme verbetering qua ruimte en mogelijkheden
Toch heb ik er ondertussen spijt van dat ik de 47 weggedaan had.
Soms is het best wel handig om de 47 erbij te hebben, zeker met verschillende BBQ gangen.

Ik heb mijn vrouw dus al voorbereid dat er toch iets naast de master touch komt te staan.
(en naast de smoker uiteraard)
 
Chucky69 zei:
Ik heb ook de upgrade gedaan van de 47 naar 57 cm.
Dat was een enorme verbetering qua ruimte en mogelijkheden
Toch heb ik er ondertussen spijt van dat ik de 47 weggedaan had.
Soms is het best wel handig om de 47 erbij te hebben, zeker met verschillende BBQ gangen.

Ik heb mijn vrouw dus al voorbereid dat er toch iets naast de master touch komt te staan.
(en naast de smoker uiteraard)

Zo bereidde mijn vrouw me afgelopen zondag ook voor. We waren bij kluswarenhuis G***A en daar stond een OTP 47cm voor 199 eu. Ik trek de deksel eraf en hij blijkt gebruikt. Ik zeg: Voor 100 eu neem ik hem mee. Waarop mijn vrouw antwoord: Dan moet je dat even bij de klantenservice navragen........ :-O :-O

Het is nu enigszins bij me geland dus ik ga zaterdag maar aan de filiaalmanager vragen of het mogelijk is....
 
Een grote BBQ is verrekte handig tijdens het barbecue?n zelf, maar ik vond dat m'n Outdoorchef van 57 cm toch wat flinke nadelen had (zou denk ik voor Weber ook gelden), want:
-Het schoonmaken van het rooster of andere onderdelen vond ik een rotkarweitje door de grootte ervan. En "schoonbranden" ben ik niet zo'n fan van.
-De hoeveelheid brandstof is veel hoger (ook omdat bij die Outdoorchef de afstand tussen de roosters groter is). Zeker als je houdt van iedere keer nieuwe briketten gebruiken scheelt dat aardig in de kosten.

Het is dus meer de hoeveelheid werk buiten het koken om.

Misschien dat ik wel weer een grotere BBQ neem, maar op het moment red ik me heel aardig met een Smokey Joe (+smoker mod) en Cobb, en gaat ie 10x vaker aan. Gewoon in de vaatwasser en hij is weer helemaal schoon.

Maar ik ben me ook bewust dat je het daar niet mee redt met grotere gezelschappen!

 
Het gaat mij niet zozeer om grotere gezelschappen, Pip. Het is meer, dat een 47 cm gewoon al te klein is als je voor maar een paar mensen alles op de Q wilt bereiden (groente, vlees, krieltjes bijvoorbeeld). Een 57 heeft de helft meer oppervlakte en dat scheelt dan een hoop. Als ik nu vlees wil bereiden met bijvoorbeeld een puntpaprika erbij is de Q al vol en passen de krieltjes er al bijna niet meer op.

Het zal zeker wat meer brandstof verbruiken dan de 47. Aan de andere kant hergebruik ik de oude kolen altijd en je kunt als je wat minder oppervlakte nodig hebt ook gewoon een deel van de Q van kolen voorzien. Je hoeft niet altijd het hele ding vol te mieteren  :D

Ook geldt, is al vaker genoemd op het forum, dat er veel meer accessoires te krijgen zijn voor de 57. Bijvoorbeeld zo'n leuk warm houd bovenrooster.

Schoonmaken doe ik niet zo aan dus dat maakt me ook niet uit. Het rooster brandt vanzelf schoon en dan even de borstel eroverheen en klaar  :)
 
Ja, ik het verschijnsel van weinig ruimte. :) Ik wilde alleen even noemen dat een grotere bbq niet in alle opzichten een verbetering is, en dat ik zelf pas veel ben gaan bbqen toen ik overging naar kleiner.

Maar je zal ongetwijfeld veel plezier hebben van zo'n 57 cm Kogelbarbeque! Zeker als je niet zo obsessief bent als ik met schoonmaken van roosters e.d.
 
pip zei:
Een grote BBQ is verrekte handig tijdens het barbecue?n zelf, maar ik vond dat m'n Outdoorchef van 57 cm toch wat flinke nadelen had (zou denk ik voor Weber ook gelden), want:
-Het schoonmaken van het rooster of andere onderdelen vond ik een rotkarweitje door de grootte ervan. En "schoonbranden" ben ik niet zo'n fan van.
-De hoeveelheid brandstof is veel hoger (ook omdat bij die Outdoorchef de afstand tussen de roosters groter is). Zeker als je houdt van iedere keer nieuwe briketten gebruiken scheelt dat aardig in de kosten.

Schoonmaken van zo'n groot rooster vind ik ook lastig idd.
Wij hebben geen afwasmachine, en in de normale spoelbak past dat gevaarte ook niet. Dat is dus een ontmoedigingsbeleid .
Als ik het rooster echt schoonmaak, iets wat ik eigenlijk alleen maar doe nadat ik gerotzooid heb met sausen van ribs of ballen oid en daarna een mooi stuk rundvlees zonder al te veel opsmuk wil bbq-en. Verder volstaat de messing borstel wel.

Afstand kolen tot rooster heb ik bij de Outdoorchef vaker als nadeel gezien, maar zelf nog niet ervaren. Als ik direct wil grillen laat ik vaak de overgebleven houtskool liggen en stort er nieuwe (uit de starter) bovenop. Black ranch houtskool wordt toch wel zo warm dat hamburgers dan makkelijk zwartgeblakerd raken, indien gewenst.
Met briketten weet ik het niet, die heb ik nog nooit voor direct grillen gebruikt.

 
Terug
Bovenaan Onderaan