Beef en Steak

Wat pruttelt in de DO; Een duits Bierbrot mit Kummel

Peter64

BBQ Junkie
@Cherrywood ; Recept bierbrot;

IMG_9956.jpeg

Voor de lezers, het is een ontzettend lang verhaal. Maar wel duidelijker uitgeschreven en van foto's voorzien dan alle zaken wat op internet staan.
Bierbrot is trouwens ook in geknede variant te maken.

Voor de fotoshoot heb ik (naast de aspergequiche) ook het duitse bierbrot gemaakt. Eea op verzoek van mede forum collega genoten.
Het is een zgn "no knead brood". Dwz zeggen, mengen, laten staan, in een vorm knikkeren en afbakken. Helaas is dat een sub-optimaal resultaat.
Met het uitvogelen en verbeteren van onderstaande werkwijze wordt het eind resultaat een stuk beter. Eea is gebaseerd op de werkwijze van zuurdesem broden.
Het voordeel van deze no knead broden (ik maak ook vaker volkorenbrood op deze wijze) is dat het niet allemaal op 5 minuten komt. Het geeft je tijd en rust.

Nodig:
Dutch oven van 2,5 ltr. Ik gebruik de kleine ketel van Dutchwindmill voor deze hoeveelheid meel / deeg
Plantenspuit
Deense deegklopper of pollepel.
Mengkom en vormkom
Goede handschoenen
Veel tijd
ijsklontje. Zorgt voor stoom en ovenrijs tijdens het bakken in de DO

De plantenspuit met water wordt je beste vriend.
Ik doe het deeg mengen in de recept verhoudingen. Het is een plakkerig, zacht deeg.
Na het mengen heb ik het in een doorzichtige rijskom gedaan en deze afgedekt met een douchemuts.
Ik ga na het mengen van het deeg dit het eerste uur 3x strekken en vouwen (stretch and fold techniek)
- Maak de spatel en 1 hand nat met de plantenspuit. Zo blijft het deeg niet plakken. Anders wordt een een janboel.
Daarna gedurende 2 uur 1 á 2 x / uur. Dan het deeg koel wegzetten voor 10 á 24 h. (kan ook in de koelkast)
Het was gisteren te warm in huis. Heb het deeg om 06h gemengd, doorgeslagen en daarna vanaf 10h tot 15 h in de koelkast gezet. Zorg dat het deeg koud staan, maar niet bevriest.(inwikkelen in handdoek)

Om 15h was het volume verdubbeld.
Uit de koelkast (of koele plek) pakken en het deeg weer strekken en rekken. Zorg dat het niet breekt tijdens het rekken.
Ga nu je Q opwarmen en goed doorstoken naar 250 C. Warm de DO mee op. Laat alles zeker 30 minuten op 250C staan.

Deeg daarna op bebloemd (ik gebruik roggemeel voor dit brood) storten en met natte handen uit strekken.
Vanuit de hoeken opvouwen en verder opbollen. Zorg dat de vouwnaad aan de onderzijde dicht is. Nogmaals goed opbollen.
Met de bolle kant naar boven in een met bakpapier beklede ronde bak (afmeting gelijk aan je DO) plaatsen. Weer afdekken met de douchemuts.
Laat weer voor 1h staan

En nu is het doorwerken:
- Zorg dat je een ijsblokje klaar hebt staan.
- Neem het deeg met het bakpapier uit de kom en snij dat kruislings met een vlijmscherp mes ongeveer 7 mm diep in. Leg de handel terug in de vorm kom.
- Neem de DO met het deksel uit de Q. Alles is lekker heet.
- Gooi het ijsblokje onder in de DO en plaats direct erna het deeg met bakpapier in de DO. Dit zal gelijk stoom gaan vormen.
- Snel het bakpapier over de rand vouwen, spray deeg nog ff nat, en deksel erop.
- DO op de Q en voor 20 á 25 minuten met deksel laten bakken.

Biertje gaan pakken.

Na 20 á 25 minuten het deksel uit de Q halen. Je ziet nu de ovenrijs (ahum, als het goed is gegaan) Ander heb je een duits flatbread uitgevonden. :cry::cry:
Zet de Q nu uit en laat het brood voor 20 á 15 minuten in de DO verder garen.
Haal eruit, klop erop of het brood hol klinkt, zo niet nog ff voor een paar minuten op de steen afbakken.

Nu inspuiten met water (uit het beroemde plantenspuitje) en op rooster af laten koelen.
Na 2h aansnijden en genieten.
Smakelijk en bedankt voor het lezen.

(de goede lezer kan zien waar ik dit jaar op vakantie ga)

Recept. (met tussen haakjes de mengverhouding) toevalliger wijze uitgerekend voor 330 ml bier.
- 50 gr roggemeel (11%)
- 410 gr speltbloem (duitse Dinkel nr 630); (89 %). meel samen is 100%
- 330 ml bier (liefst met een wat hoger) alcohol percentage . Ik heb nu bitburger pils gebruikt. Hydratatie van 330/460 = 72%
- 2 gr droge gist (0,4%)
- 6 gr zout (1,3%)
- 8,5 gram karwijzaad (kummel). Kummel overheerst. Gooi er niet meer als 10 gr per 460 gr meel in.

IMG_9933.jpeg
IMG_9934.jpeg
IMG_9935.jpeg
IMG_9936.jpeg
IMG_9938.jpeg

IMG_9939.jpeg
IMG_9943.jpeg
IMG_9944.jpeg
IMG_9946.jpeg
IMG_9950.jpeg
IMG_9951.jpeg

IMG_9952.jpeg
IMG_9953.jpeg
IMG_9954.jpeg

IMG_9957.jpeg
IMG_9959.jpeg

IMG_9954.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat is een mooi brood.
Bak zelf ook regelmatig brood.
Met bier nog nooit gedaan, zal nu toch eens gaan proberen.
Bedankt voor het delen van uw recept.

Terug
Bovenaan Onderaan